kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۱

وزیر خارجه سوریه در کنفرانس ژنو2: دور میز کسانی نشسته‌اند که دستشان به خون ملت سوریه آلوده است

ولید المعلم طی سخنانی در کنفرانس ژنو 2 با بیان وقایع تلخ سوریه صدای ملت مظلوم این کشور را به گوش جهانیان رساند.

سرویس خارجی-
 ولید المعلم طی سخنانی در کنفرانس ژنو 2 با بیان وقایع تلخ سوریه صدای ملت مظلوم این کشور را به گوش جهانیان رساند.
به گزارش خبرگزاری‌ها ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد ما به اینجا آمده‌ایم تا از مردم سوریه، زنان و کودکان که قربانی تروریسم هستند حمایت کنیم و سوریه را نجات دهیم.
وی خطاب به مخالفان سوری حاضر در این کنفرانس گفت، کسانی که خواستار دخالت خارجی در سوریه هستند و به‌عنوان مزدور آمریکا و غرب فعالیت می‌کنند چیزی جز ننگ و عار به دست نخواهند آورد.
وزیر خارجه سوریه گفت، متاسفم که در بین نمایندگانی هستم که دستشان به خون ملت سوریه آلوده است و در حمایت از تروریست‌ها از هیچ کمکی دریغ نکردند؛ تروریست‌هایی که مرتکب جنایات هولناک شدند.
وی تصریح کرد، غرب حمایت می‌کند و برخی از اعراب نیز اجرا می‌کنند تا سلاح‌های مرگبار به دست تروریست‌های القاعده برسد.
ولید المعلم در اعتراض به سخنان بان‌کی‌مون که به طولانی شدن سخنان وی اعتراض کرد گفت، شما در نیویورک زندگی می‌کنید اما من در سوریه زندگی می‌کنم و حق دارم درباره وقایع تلخ سوریه صحبت کنم.
وی تاکید کرد، پس از سه سال تحمل رنج و سختی این حق ماست که از این تریبون صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم.
وزیر خارجه سوریه همچنین گفت، مردم سوریه خواستار آزادی‌های بیشتر و تکثرگرایی و دموکراسی هستند و ارتش قوی می‌خواهند که از خاک و ناموس و آبروی آنها دفاع کند.
ولید المعلم اظهار داشت، بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که گفت‌وگو بین سوری‌ها تنها راه‌حل است و سوریه با حمایت مردم و ارتش در گذرگاه تروریسم باقی نخواهد ماند.
هیچ کس در جهان حق ندارد خود را سخنگوی سوری‌ها بداند. ولید المعلم خطاب به جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت، هیچ کس در جهان جز مردم سوریه حق ندارد به رئيس جمهور این کشور مشروعیت بخشد.
ولید المعلم پیش از برگزاری کنفرانس نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد بشار اسد رئيس جمهور سوریه و نظام این کشور خط قرمز برای مسئولان و مردم سوریه است که نمی‌توان از آن عبور کرد.
نشست ژنو 2 درباره بحران سوریه روز گذشته در شهر «مونترو» سوئیس در سطح وزیران و معاونان وزیر خارجه نزدیک به 40 کشور جهان برگزار شد.
در این نشست مقامات عالی چهار نهاد بزرگ بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیران کل اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی حضور داشتند.
«دیدیه برکهالتر» رئیس جمهور سوئیس آغازکننده این کنفرانس بود و اظهار داشت که سران کشورها باید روی مسئله حل و فصل بحران سوریه متمرکز شوند و طرف‌های درگیر در سوریه باید برای حل بحران موجود وارد مذاکره شوند.
بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد از دیگر سخنرانان این کنفرانس بود و اظهار داشت، این کنفرانس برای مردم سوریه است و وظیفه اصلی آن نجات سوریه است.وی افزود، آشوب در سوریه باعث شده تا افراد تندرو از مناطق مختلف به این کشور بیایند و در آنجا دست به اقدامات تروریستی بزنند.بان‌کی‌مون تاکید کرد، باید به تروریسم در سوریه پایان داد و شرایط برای مذاکره بین طرفین فراهم شود.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت، راهکار سیاسی راه خروج سوریه از بحران موجود است.وی افزود، ملت سوریه است که باید درباره این کشور تصمیم‌گیری کند.همه کشورها باید در قبال تروریسم در سوریه موضعی متحد اتخاذ کنند.
لاوروف گفت، جز با مذاکرات سیاسی و گفت‌وگو میان تمامی گروه‌های سوری راه حلی برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور نمی‌توان متصور شد.
جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز سخنران دیگر نشست ژنو2 بود و در ابتدای سخنان خود تاکید کرد تلاش همه شرکت‌کنندگان در ژنو2 باید پایان دادن به بحران سوریه باشد.وی دوباره ادعای قبلی خود را تکرار کرد و گفت حضور بشار اسد در آینده سیاسی سوریه غیرممکن است و رئیس‌جمهور آینده سوریه باید مورد قبول همه گروه‌های سوری باشد.
ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز تاکید کرد ژنو2 باید به حل سیاسی بحران سوریه که در نتیجه آن گروه‌های تندرو در سوریه ظهور کردند بینجامد.
وی افزود، در صورت شکست مذاکرات کنفرانس ژنو2 مردم سوریه باید بهای آن را بپردازند.
همچنین لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه مشکلات ملت سوریه تنها از طریق راهکار سیاسی پایان می‌یابد اعلام کرد باید این واقعیت را پذیرفت که حل بحران سوریه سخت است ولی با راه حل سیاسی می‌توان به این بحران خاتمه داد.
وزیر خارجه چین نیز در این کنفرانس تاکید کرد بحران سوریه از طریق سیاسی و مذاکره میان طرف‌های درگیر امکان‌پذیر است.
«احمد الجربا» رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نیز در سخنرانی خود مدعی شد که بشار اسد باید محاکمه شود و هرگونه صحبت از باقی ماندن بشار اسد در واقع خروج از بیانیه ژنو1 است.
کنفرانس ژنو2 تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و نمایندگان 40 کشور جهان درباره بحران سوریه به تبادل نظر و ارائه راه حل خواهند پرداخت.
سایر رویدادها
* یک روز پیش از برگزاری نشست ژنو2 روسای جمهور آمریکا و روسیه درباره این کنفرانس به رایزنی و گفت‌وگو پرداختند.
* نخست‌وزیر اردن گفت، نشست ژنو2 به پایان بحران سوریه منجر نخواهد شد.
* مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد نتایج مثبتی از نشست ژنو2 انتظار نمی‌رود.
* به هنگام برگزاری نشست ژنو2 عده‌ای از طرفداران نظام سوریه در اطراف محل کنفرانس ژنو2 اجتماع کردند و حمایت خود را از بشار اسد اعلام کردند.
* در پی کشته شدن تعداد زیادی از تروریست‌های تبعه عربستان سعودی در سوریه پادشاه عربستان از بی‌کفایتی بندربن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان به شدت انتقاد کرد.
* پیش از برگزاری نشست ژنو2 وزرای خارجه روسیه و آمریکا، دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در مونترو نشست چهارجانبه‌ای برگزار کردند.
* وزیر خارجه عربستان سعودی و یک هیئت از مخالفان سوریه به طور جداگانه با دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کردند.
* پادشاهی عمان با بی‌نتیجه توصیف کردن ژنو2 درباره سوریه اعلام کرد که در این نشست حضور نخواهد یافت.
* حدود 1000 خبرنگار و عکاس نشست ژنو2 را پوشش خبری می‌دهند.
* مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه اجرایی کردن توافقات ژنو آسان نیست بر ضرورت دستیابی به یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرد.
* وزیر خارجه آلمان گفت، نباید از کنفرانس ژنو2 انتظار معجزه داشت.
* پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک برای موفقیت اجلاس ژنو2 دعا کرد.