kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
اوباما:

تمام گزینه‌ها روی میز است اما دنبال درگیری نظامی نیستیم!

باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، درباره عواقب تصویب تحریم‌های تازه توسط کنگره علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: عدم دستیابی به توافق هسته‌ای از طرق دیپلماتیک به رویارویی نظامی منجر خواهد شد و ما خواهان این مسئله نیستیم.


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال وتوی تحریم‌های احتمالی کنگره علیه ایران گفت: «زمانی که رئیس‌جمهور شدم تعهد دادم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت و هرچه می‌توانیم در این راستا انجام خواهیم داد. اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد با یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه مواجه خواهیم شد».
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما به‌صورت سیستماتیک با کمک کنگره تأثیرگذارترین رژیم تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردیم و ... با استفاده از یک فعالیت دیپلماتیک وسیع دنیا را متحد و ایران را منزوی کردیم».
اوباما اذعان کرد که هرگونه تحریم جدید علیه کشورمان ائتلاف بین‌المللی در رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران را متلاشی خواهد کرد.رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «توافق موقت برنامه هسته‌ای آنها را متوقف کرده و در بخش‌هایی برای مثال در حوزه ذخایر مواد هسته‌ای این برنامه را به عقب رانده است».
وی بار دیگر تصریح کرد که شانس دستیابی به یک توافق دیپلماتیک هسته‌ای کمتر از 50-50 است و با اشاره به اینکه تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند مذاکرات را به شکست بکشاند، تأکید کرد: عدم دستیابی به توافق هسته‌ای از طرق دیپلماتیک به رویارویی نظامی منجر خواهد شد،‌ و «ما خواهان این مسئله نیستیم».
اوباما گفت: «کنگره باید بداند که اگر راه‌حل دیپلماتیک به شکست بینجامد، ریسک و احتمال اینکه در نقطه‌ای به یک رویارویی نظامی منجر شود بالا خواهد رفت. در این صورت مسئولیت متوجه کنگره خواهد بود».
به گزارش تسنیم، اوباما گفت که اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌‌ای خود بدهد اولین کسی خواهد بود که به کنگره رجوع خواهد کرد.
وی افزود: «بارها گفته‌ام که تمام گزینه‌ها روی میز است».
کامرون نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه اولین نخست‌وزیر بریتانیا است که با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرده، تأیید کرد که با برخی اعضای کنگره تلفنی گفت‌وگو داشته است تا آنها را به توقف تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران آن هم در زمانی که مذاکرات جریان دارد تشویق کند. «اگر مذاکرات هسته‌ای به شکست بینجامد، تحریم‌های ایران را تشدید می‌کنیم. با این حال در مقطع کنونی تحریم‌های جدید واقعاً می‌تواند مذاکرات را تخریب کند».
وی در ادامه با اشاره به طرف ایرانی مذاکرات هسته‌ای افزود: «دانستن اینکه آنها به چه‌چیزی فکر می‌کنند، سخت است. مذاکرات هسته‌ای نیازمند فضایی برای موفقیت است. ما نباید در مقطع کنونی تحریم‌های بیشتری را اعمال کنیم».
مجلس نمایندگان آمریکا: تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم
در همین حال رئیس اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از اظهارات «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص وتو کردن لایحه تحریم‌های کنگره علیه ایران تصریح کرد که تهدید اوباما به وتو کردن این لایحه هم نمی‌تواند مانع از اقدام عمل کنگره علیه ایران شود.
به گزارش پایگاه «هیل» وابسته به کنگره، بینر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران یک کشور حامی تروریسم است و سابقه بی‌پایانی در مسائل حقوق بشری دارد و هنوز با اینحال اوباما متعهد به مذاکره با این رژیم است و متعهد شده است که تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را وتو کند.
وی ادامه داد: هیچ تهدید کاخ سفید، کنگره را از انجام اقدامات صحیح برای محافظت از آمریکا و همپیمانان این کشور بازنمی‌دارد.
کارشناسان سیاسی اختلاف کاخ سفید و کنگره درباره تحریم‌های جدید را جنگ زرگری و اهرمی برای فشار به ایران و اخذ امتیاز می‌دانند.
رایزنی تلفنی از ژنو
در حالی که محمدجواد ظریف روز جمعه به پاریس رفته و با همتای آمریکایی و فرانسوی خود دیدار و گفت و گو کرده بود، روز گذشته وی به ژنو بازگشت و تلفنی با همتای انگلیسی خود رایزنی کرد.
همچنین سید عباس عراقچی نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای در مصاحبه با خبرگزاری ژاپنی «کیودو» گفت هنوز برای «قضاوت در مورد پیشرفت مذاکرات، زود است».
عراقچی گفت طرفین مذاکره‌کننده هنوز نتوانسته‌اند به «فرمول مورد قبول دو طرف» دست یابند. وی افزود: «همه طرف‌ها نیاز به کسب اطمینان دارند و وظیفه ما این است که به توافقی برسیم که قابل اتکا و پایدار باشد، به نحوی که همه بتوانند به آن اعتماد کنند.»
به گزارش فارس، عراقچی درباره فضای مذاکرات دوجانبه با هیئت آمریکایی نیز گفت: فضای مذاکرات کاملاً جدی است و اراده در دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد، ولی مشکلات، فاصله‌ها و اختلاف نظرها نیز وجود دارد. در برخی موارد فاصله خیلی زیاد است و در برخی موارد نیز کم است. تلاش ما نزدیک کردن فاصله‌ها بین دو طرف است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: ما هنوز امیدواریم و فکر می‌کنیم اگر اراده و حسن نیت لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، حصول به یک توافق امکانپذیر است.