kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲
نماینده سوریه در سازمان ملل:

داعش از نگاه غرب در سوریه خوب و در فرانسه بد است!

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت، غرب معتقد است جنایات داعش در سوریه خوب و در فرانسه بد است در حالی که تروریست‌ همان تروریست است.

سرویس خارجی-

بشار جعفری در مصاحبه با الاخبار، آمریکا را «مسئول مستقیم تروریسم در سوریه» دانست و گفت: «کسانی که کشتار اخیر در پاریس را محکوم می‌کنند همان‌هایی هستند که از تروریست‌ها و جنایاتشان در سوریه حمایت می‌کردند. پس چرا تروریسم در فرانسه بد است اما در سوریه خوب است؟»
وی افزود: «آمریکا و فرانسه از تروریست‌ها در سوریه حمایت کردند و همین تروریست‌ها با حمایت کشورهای غربی به سوریه رفتند و جنایات زیادی صورت دادند حالا این تروریست‌ها به فرانسه و کشورهای اروپایی بازگشته‌اند و طبیعی است که در این کشورها هم دست به جنایت بزنند.»
بشار جعفری تأکید کرد جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه آمریکا به حلب می‌رود و با داعش دیدار می‌کند، این مسئله دخالت در امور داخلی سوریه است و ما به شورای امنیت شکایت می‌کنیم.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل این را هم گفت که «متأسفانه رسانه‌ها واقعیات را درباره سوریه منعکس نمی‌کنند و به تحریف حقایق می‌پردازند.» وی در این بین به شبکه خبری سی‌ان‌ان و مجری مشهور آن یعنی کریستین امانپور اشاره کرد.
تحولات میدانی
از تحولات میدانی سوریه اما خبر می‌رسد، نیروهای دفاع مردمی کرد موفق شدند چهار منطقه جدید در شهر عین‌العرب (کوبانی) را پس از درگیری شدید با تروریست‌ها بازپس بگیرند.
منابع خبری اعلام کردند که درگیری‌ها هنوز ادامه دارد و نیروهای کرد در حال درگیری شدید برای بازپس‌گیری مناطق بیشتری از کوبانی هستند.این منابع افزودند، تروریست‌های داعش به دلیل ضعف روحیه اقدام به فرار می‌کنند.
آموزش تروریست‌ها
 از سوی آمریکا
سخنگوی پنتاگون در تازه‌ترین اظهارات خود درباره آموزش تروریست‌های فعال در سوریه گفت: بیش از 1000 نفر امر آموزش و پشتیبانی «نیروهای مخالف دولت سوریه» را برعهده خواهند داشت. جان‌کربی افزود: «این برنامه آموزشی ممکن است چندین ماه طول بکشد و باید کارهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد.
وی تأکید کرد: «مربیان نظامی آمریکا به خاورمیانه اعزام خواهند شد.» جان‌کربی به کشورهایی که قرار است با مربیان نظامی واشنگتن همکاری کنند اشاره‌ای نکرد اما ترکیه، عربستان سعودی و قطر خواستار میزبانی برگزاری دوره‌های آموزش نظامی شده‌اند. مسئولان نظامی واشنگتن تصمیم دارند 5000 تروریست سوری را در دوره یک تا سه ساله آموزش دهند.
این در حالی است که منابع رسانه‌ای فاش کردند که دولت ترکیه در کار ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه‌های تروریستی و مخالف دولت سوریه نقش «مستقیم» داشته است.در این باره پایگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی فاش کرد که طبق اسناد رسمی و محرمانه، دولت ترکیه در ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تروریست‌های سوری نقش مستقیم داشته و کامیون‌های زیادی از سوی این کشور حامل موشک، خمپاره و تجهیزات ضد هوایی به سوریه ارسال شده‌اند.
براساس اسناد فاش شده، مقامات ترکیه مدعی شده‌اند که این کامیون‌ها حامل کمک‌های انسان دوستانه بوده است اما برخی مقامات این کشور نیز می‌گویند در آنها کلاهک راکت و موشک پیدا شده است! روز جمعه حتی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت ترکیه 5 دادستان و مأمور تحقیق درباره قاچاق سلاح به تروریست‌ها در سوریه را برکنار کرده است.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه روسیه خبر مجله آلمانی اشپیگل درباره ساخت یک تأسیسات هسته‌ای مخفیانه در سوریه را «بی‌اساس» توصیف کرد.
* شبکه تلویزیونی راشاتودی اعلام کردکه داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه همچنان خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است.
* تحلیلگران سوریه معتقدند که طرح دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مشروعیت بخشی به اقدامات تروریست‌ها است.
* رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو امکان حمله شیمیایی جدید از سوی گروه تروریستی داعش را منتفی نمی‌داند.