kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
چهارمین روز رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)

۲ ناو متعلق به کشورهای فرامنطقه‌ای با اخطار نیروی دریایی منطقه رزمایش را ترک کردند

فرمانده نیروی دریایی ارتش از اخطار به ۲ ناو متعلق به کشورهای فرامنطقه‌ای توسط این نیرو خبر داد و تاکید کرد: که این ناوها پس از اخطار منطقه رزمایش ارتش را ترک کردند.


در چهارمین روز از رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص)، به منظور جلوگیری از نفوذ دشمن به آب‌های ساحلی، یگان‌های پروازی، شناورهای سطحی، قایق‌های تندرو، زیردریایی‌های سنگین کلاس طارق و شناورهای بومی و بهینه شده به اجرای عملیات مین‌ریزی پدافندی در گستره دریای عمان و منطقه رزمایش پرداختند.
همچنین در این مرحله از رزمایش، جنگنده‌های فانتوم نیروی هوایی ارتش به منظور پشتیبانی از یگان‌های  شناور نیروی دریایی با شلیک موشک‌های ماوریک۱ نسبت به انهدام اهداف شناور دریایی اقدام کردند. هواپیماهای سوخو ۲۴ نیزبا شلیک راکت‌های بهینه‌سازی شده توسط متخصصان جوان صنایع دفاعی کشور اهداف شناور را در دریا منهدم کردند.
جدیدترین سامانه «مین‌ شکار»
 نیروی دریایی عملیاتی شد
در ادامه این رزمایش در پی مین‌ریزی نیروهای مهاجم در راستای آسیب رساندن به خطوط مواصلاتی و محل عبور و مرور شناورهای خودی، نیروی دریایی ارتش به منظور تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش و باز نگه‌داشتن این خطوط با بهره‌گیری از بالگردهای RH به انجام عملیات مین‌روبی اقدام کرد.
در همین راستا سامانه جدید مین‌شکار تلفیقی نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده این نیرو رونمایی شد.
این برای اولین بار است که این دو سامانه با تلفیق یکدیگر عملیاتی می‌شوند که البته توانایی استفاده جداگانه از آنها نیز وجود دارد.
این سامانه مین‌شکار برای انهدام مین‌های هوشمند کف‌خواب استفاده می‌شود که این مین‌ها در دنیا کاربرد زیادی دارند.
ایمنی و سرعت بالا (در حدود ۲۰ نات) از جمله ویژگی‌های این سامانه مین شکار است و با توجه به توانایی سوخت‌گیری بالگرد RH می‌تواند در حدود ۱۰ ساعت به صورت پیوسته این عملیات انجام شده و محوطه وسیعی مورد پاکسازی قرار گیرد.
در همین راستا امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی به کارگیری این سامانه را ارتقاء دهنده توان این نیرو در پاکسازی آب‌ها از آلودگی به مین عنوان کرد و اظهار داشت: امروز دیگر همه می‌دانند ما توانایی ایجاد امنیت را در منطقه داریم و آماده انجام تمرین‌های مشترک دریایی با کشورهای منطقه هستیم چون مطمئنیم همین کشورها برای برقراری امنیت در منطقه کافی هستند.
۲ ناو متعلق به کشورهای فرامنطقه‌ای
با اخطار نیروی دریایی منطقه رزمایش ارتش را ترک کردند
دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در منطقه رزمایش محمد رسول الله(ص) گفت: در روزهای گذشته دو ناوشکن متعلق به کشورهای فرامنطقه‌ای در دو محدوده از رزمایش حاضر شدند.
وی افزود: به این دو ناوشکن اخطار مجدد دادیم و آنها را وادار کردیم که منطقه را ترک کنند که به‌دنبال این درخواست، ناوشکن‌های مزبور منطقه را ترک کردند و ما رزمایش را به‌خوبی انجام دادیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: ما پیش از این اخطار داده بودیم که به‌خاطر مسائل ایمنی هیچ کشوری و هیچ طرفی نباید در منطقه رزمایش حضور داشته باشد.
دریادار سیاری با بیان «در همان روزهای نخست بسیاری از کشورها به اخطار ما توجه کردند» گفت: این دو ناو در دو منطقه متفاوت وارد محدوده رزمایش محمد رسول الله(ص) شدند که پس از اخطار مجدد از منطقه بیرون رفتند.
ویژگی‌های موشک بهینه‌شده
هوا به سطح نیروی هوایی ارتش
به گزارش تسنیم امیر خلبان منصور ونک رئیس بازرسی و ایمنی نهاجا در حاشیه رزمایش مشترک محمد رسول‌الله‌(ص) گفت:دیروز موشک‌های هوا به سطح که توسط صنعتگران صنعت دفاعی کشور بهینه شده‌اند در میدان رزمایش آزمایش شد.
وی، بُرد عملیاتی این موشک‌های هوا به سطح را که خارج از بُردهای عملیاتی پدافندی موشک‌های دشمن است به عنوان یکی از نکات مثبت این موشک‌ها عنوان کرد.
رئیس بازرسی و ایمنی نهاجا نکته قابل توجه دیگر موشک‌های هوا به سطح را که دیروز مورد آزمایش قرار گرفت؛ نقطه‌زنی آنها دانست که می‌توانند با دقت بسیار بالا به اهداف اصابت کنند.
امیر ونک که به عنوان ارزیاب نیروی هوایی ارتش در رزمایش حضرت محمد رسول‌الله‌(ص) حضور دارد، تصریح کرد: با سامانه‌های بکار رفته در این موشک‌ها، آنها می‌توانند خود را با سامانه هواپیما تطبیق داده و هماهنگ کنند.