kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
عضو فراکسیون گردشگری مجلس:

ساده لوحی در پذیرفتن شیردال تقلبی توجیهی ندارد

عضو فراکسیون گردشگری مجلس با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان میراث فرهنگی در پذیرفتن شیر دال تقلبی از دولت آمریکا گفت: سکوت مسئولان میراث فرهنگی یا از روی ضعف است و یا اصرار دارند شیطنت طرف مقابل را حمل بر حسن نیت آنها بدانند که هیچ کدام توجیه‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر گفت: ملت ما در طول تاریخ بعد از پیروزی انقلاب هیچ‌گونه رفتاری که دال بر حسن‌نیت آمریکا باشد مشاهده نکردند. آمریکایی‌ها اگر حسن نیت داشتند اشیای قیمتی متعلق به ایران که در موزه‌های آمریکا مشهود است را به کشورمان بازپس می‌دادند؛ چرا که این موضوع یکی از توافقات جهانی است که آثار تاریخی هر کشوری به خود آن سرزمین بازگردانده شود.
وی با اشاره به موضوع تقلبی بودن «مجسمه شیر دال» که آمریکایی‌ها به عنوان نشانه‌ای از «حسن نیت» به مسئولان کشورمان به اصطلاح بازپس دادند، گفت: آمریکا آثار تاریخی ما را مانند بسیاری از ثروت‌های دیگر در فضاسازی‌های سیاسی از ایران خارج کرد. مسئولان باید در برداشت کلی خود به این موضوع توجه کنند که ما هیچ‌وقت حسن نیتی از آنها ندیدیم و موفقیت‌مان در اعتماد نکردن به آنهاست چرا که بر اساس تجربیات تاریخی، هر زمان بنا بر حسن نیت گذاشته شد، لطمه خوردیم و آسیب دیدیم.
عضو فراکسیون گردشگری ادامه داد: امیدوارم این هم درسی برای مسئولان ما باشد که بسیار ساده‌لوحی می‌کنند و به صورت غیرواقعی به این مسائل توجه می‌کنند.پژمان‌فر تصریح کرد: بهترین کار این بود در زمانی که مشخص شد شیر دال تقلبی است آن را بازمی‌گرداندند و اعتراض کتبی و شفاهی خود را به آمریکایی‌ها اعلام می‌کردند.
وی به فارس گفت: سکوت مسئولان میراث فرهنگی یا از روی ضعف است و یا اصرار دارند در مقابل شیطنت طرف مقابل این موارد را حمل بر حسن نیت آنها بدانند و حیات خود را در وابستگی به جریان‌های استکباری می‌بینند، در هر دو صورت این گونه برخوردها هیچ توجیهی ندارد.
گفتنی است در ابتدای هفته اخیر یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای جدیدالتاسیس بدون اشاره به تقلبی بودن جام شیر دال میراث فرهنگی، بر اهمیت اعطای این «نشان تقلبی حسن نیت» آمریکا به ایران تاکید ورزیده بود!  شایان ذکر است نشان تقلبی مذکور هم‌اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود!