kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۸۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
رئیس مجلس در سفر منطقه‌ای:

ائتلاف آمریکایی علیه داعش فقط در حد شعار و اطلاعیه است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار گروه‌های فلسطینی و همچنین سخنرانی در دانشگاه بیروت گفت: سفیر سابق آمریکا در دیدار با تروریست‌ها در عراق به آنها وعده داده است در صورت حمله به شیعیان و ایران بودجه و سلاح دریافت خواهند کرد.


به گزارش فارس علی لاریجانی یکشنبه شب پس از پایان سفر یک روزه به سوریه، به لبنان سفر کرده و وارد بیروت شد.
وی در لبنان و در جمع خبرنگاران گفت: در این سفر قرار است درباره روابط دوجانبه و توسعه این روابط بحث شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برخی از جریان‌های تروریستی از 2 منبع رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه تغذیه می‌کنند.
مذاکره آمریکا با تروریست‌ها!
رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به لبنان با حضور در دانشکده حقوق دانشگاه بیروت سخنرانی کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این امتیاز بزرگی برای مردم لبنان است که پرچم مقاومت را در دست داشته و یک راهبرد جدیدی در جهان اسلام به نمایش گذاشتند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه بیداری ملت‌های مسلمان در مقابل دشمنان فخر عالم اسلام است، گفت: جهان اسلام هم‌اکنون در شرایط ویژه‌ای قرار داشته و خطرها و در عین حال ظرفیت‌هایی را در پیش رو دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مطلع شدیم برخی مقامات آمریکایی در عراق با تروریست‌ها مذاکره کرده و گفته‌اند اگر می‌خواهید کمکتان کنیم باید ایران و شیعیان را هدف قرار دهید.
وی برخی جریان‌ها را از بعضی دولت‌ها قوی‌تر برشمرد و خاطرنشان کرد: از جمله می‌توان به نیروهای مقاومت مانند حزب‌الله لبنان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین اشاره کرد که نباید از یاری رساندن به آنها غافل شد.
لاریجانی در ادامه گفت: امیدواریم کشورهای اسلامی، خود، سرنوشتشان را رقم بزنند و ارزیابی ما از روند تحولات در جهان اسلام به رغم وجود جریان‌های تکفیری و تروریستی یک ارزیابی مثبت است.
وی تروریسم تکفیری و رژیم صهیونیستی را دو روی یک سکه با هدف مشترک معرفی کرد و افزود: تحقق اصلاحات سیاسی و اجتماعی با توپ و تانک و هواپیما میسر نیست و هر جا که آمریکا حاضر شده و آنجا را اشغال کرده، شاهد رویش جریان‌های تروریستی بوده‌ایم.
همچنین «کمیل حبیب» رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه لبنان نیز در سخنان خود گفت: برپایی نشست مبارزه با خشونت و تندروی که اخیرا در تهران و به ریاست رئیس‌جمهوری کشورمان برگزار شد، ابتکار عملی خوب و موثر در مبارزه با پدیده تروریسم بود.
بر اساس این گزارش در پایان این مراسم مسئولان دانشگاه لبنان با تقدیم لوح یادبود از رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیر کردند.
دیدار با نخست‌وزیر لبنان
رئیس مجلس در جریان سفر خود به لبنان با نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با تمام‌سلام اظهار داشت: ایران علاقه‌مند به توسعه روابط اقتصادی با لبنان است و جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه کمک در زمینه‌هایی مانند برق، نفت و گاز به لبنان می‌باشد.
نخست‌وزیر لبنان نیز در این دیدار با اشاره به تلاش‌های کشورش برای مبارزه با تروریسم، گفت: قطعاً مبارزه با تروریسم نیاز به تلاش‌های گسترده دارد زیرا گروه‌های تکفیری پایبند به هیچ اصولی نیستند و تنها کشتن را می‌شناسند از طرفی دیگر این گروه‌ها تاکنون چندین بار دست به ربایش مردم زده‌اند به طوری که اخیراً 26 نفر از نظامیان لبنانی را ربوده‌اند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی رقابت در میان جبهه النصره و داعش در تندروی‌ها بسیار بالا است و ملت‌های منطقه تنها بهای تروریسم را می‌دهند.
نخست‌وزیر لبنان همچنین گفت: ما پیگیر اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب هستیم.
وی با بیان اینکه کشورهای منطقه از کمک‌های ایران استقبال می‌کنند، افزود: ایران تنها متعلق به یک گروه از لبنان نیست بلکه قدرت ایران برای این است که متعلق به تمام گروه‌هاست.
اشتراک نظر ایران و لبنان
در مورد سوریه
علی لاریجانی در ادامه سفر خود به لبنان با نبیه‌بری رئیس مجلس این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
لاریجانی در این دیدار تصریح کرد: در شرایط کنونی تقریباً اکثر کشورها درباره بحران سوریه تغییر نگرش داده و تنها راه حل این بحران را مذاکرات سیاسی می‌دانند، از این رو ایران نسبت به پیشنهادات کشورها برای پیگیری گفت‌وگوهای سیاسی در سوریه نگاه منفی ندارد.
لاریجانی در پایان این دیدار مطالبی را درباره روابط کشورهای منطقه کاهش قیمت نفت و برخی مباحث دیگر مطرح کرد.
برپایه این خبر، نبیه بری رئیس مجلس لبنان هم در این دیدار گفت: ما با ایران در خصوص موضوع سوریه هم نظریم و معتقد هستیم مشکل سوریه راه حل سیاسی دارد.
اسرائیل و تروریست‌ها دو روی یک سکه
لاریجانی همچنین در نشست مشترک خبری با نبیه‌بری با تأکید بر اینکه همه کسانی که دوست‌دار مقاومت هستند باید به دو موضوع فکر کنند گفت: اولین موضوع مبارزه با صهیونیست‌ها است و دومین آنها نیز مقابله باجریان‌های تروریستی است که اینها دو روی یک سکه هستند.
لاریجانی به ضرورت استفاده از راه‌حل‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: این موضوعی است که ما از ابتدای ماجرای سوریه آن را مطرح کردیم اما خیلی از کشورها آن را قبول نکرده و این وضع را به وجود آوردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی جریان‌های تروریستی به وجود آیند به سادگی قابل رفع شدن نیست. این به این معنی است که هم باید به دنبال راه‌حل‌های سیاسی باشیم و هم برنامه‌های امنیتی را مد نظر قرار دهیم.
دیدار با نمایندگان گروه‌های فلسطینی
لاریجانی در ادامه سفر به لبنان با نمایندگان گروه‌‌های فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس مجلس در این دیدار گفت: تمام گروه‌‌های فلسطینی باید بدانند که اختلافات آنها به نفع اسرائيل است، زیرا اسرائيل، قدس را در تنگنا قرار داده است؛ امروز باید از تجربه گذشته استفاده کرد و با جمع شدن گروه‌های مقاومت راه حلی برای این مسئله ترسیم کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با پر ثمر خواندن وحدت میان گروه‌های فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را از اقدامات تکفیری و تروریستی می‌برد.
لاریجانی ادامه داد: ما مطلع هستیم که سرویس‌های امنیتی آمریکا به دنبال ماجراجویی در عراق هستند؛ اطلاع داریم که سفیر سابق آمریکا در عراق در جلسه‌ای که با تروریست‌ها داشته به آنها وعده داده در صورتی که نوک سلاح خود را به سمت ایران و شیعیان بگیرید به شما سلاح و بودجه می‌دهیم.
وی خاطرنشان کرد: همه این مسائل نشان می‌‌دهد که جریانی بیرونی در تلاش است که میان امت اسلامی اختلاف‌افکنی کند.
دیدار با وزیر دفاع لبنان
سمیر مقبل وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر لبنان نیز با حضور در سفارت ایران در بیروت با علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئيس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتش لبنان ظرفیت خوبی برای مقابله با تروریست‌ها دارد، گفت: با این اقدام هم روحیه ارتش و هم جایگاه آن در میان مردم تقویت می‌شود.
در این دیدار سمیر مقبل با بیان اینکه ارتش لبنان روحیه‌ای قوی برای مقابله با تروریست‌ها دارد،‌گفت: امیدوارم تمامی کشورها کمک کنند تا شر این بحران از سر منطقه کنده شود.
از گروه‌های مقاومت حمایت نظامی می‌کنیم
لاریجانی همچنین درباره سفر به لبنان در یک کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که از همه جهات به گروه‌های مقاومت کمک می‌کند، افزود: مسئله فلسطین یک موضوع محوری برای انقلاب اسلامی است از این رو ما از گروه‌های مقاومت همچون حماس و جهاد اسلامی علاوه بر حمایت سیاسی و مادی حمایت نظامی نیز می‌کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی فقط به دنبال برگزاری همایش برای فلسطین نیست، یادآور شد: ما برای نجات فلسطین اقدام عملی انجام می‌دهیم و همواره نسبت به گروه‌های مقاومت مواضع دوستانه داشته‌ایم.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال توافق میان ایران و آمریکا در مورد مقابله با داعش، گفت: میان ایران و آمریکا هیچ توافقی در این مورد نیست زیرا آنها ائتلافی درست کرده‌اند که ما از آن چیزی جز اطلاعیه و شعار ندیده‌ایم اما ما آنچه در قبال مردم عراق لازم بود انجام دادیم که شما در رسانه‌ها نتایج آن را دیدید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به طرح تقسیم عراق، اظهار داشت: اگر این اتفاق در مورد عراق رخ دهد در جاهای دیگر هم تکرار می‌شود و آنها به دنبال ماجراهای دیگر هستند؛ باید به انتخاب مردم عراق که برای خود دموکراسی ایجاد کرده‌اند احترام بگذاریم.
لاریجانی همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت: ما آمادگی داریم به ارتش لبنان برای تامین نیازهای تسلیحاتی آنها کمک کنیم.
گفتنی است رئيس مجلس شورای اسلامی در سفر به لبنان علاوه بر دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بر سر مزار عماد مغنیه شهید بزرگ مقاومت حاضر و به ایشان ادای احترام کرد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در دیدار با رئيس مجلس کشورمان گفت: تلاش دشمنان برای اینکه درگیری‌های اخیر را جنگ شیعه و سنی قلمداد کنند با شکست مواجه شد. علی لاریجانی نیز در این دیدار گفت: اکنون روشن شده موضع ایران و حزب‌الله در مقابل جریان تروریستی از ابتدا درست بود.
سفر به عراق
رئيس مجلس کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود از لبنان عازم عراق شد. وی در بدو ورود به فرودگاه نجف در پاسخ به سؤالی تنها راه حل بحران تروریسم را در گرو همکاری و حمایت کشورهای اسلامی دانست و گفت: با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون کشورهای منطقه نسبت به بحران‌های تروریستی هوشیارتر شده‌اند باید با بحث و گفت‌وگوهای مختلف با کشورهای گوناگون، مسئله و بحران تروریسم را در منطقه حل و فصل کرد.
لاریجانی در ادامه گفت: کشورهای منطقه دو دسته هستند که تعدادی از آنها به صورت ضمنی از تروریست حمایت و تعدادی نیز مخالفت خود را اعلام کردند و در کنار مردم عراق قرار گرفتند.
دیدار با مراجع
لاریجانی در سفر به عراق با آیات عظام سیستانی، فیاض و حکیم دیدار و گفت‌وگو کرد.
لاریجانی پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی در گفت‌وگویی اظهار داشت: آیت‌الله سیستانی برای تمامی مسلمانان اعم از اهل سنت، شیعه، ترک و کرد زندگی مسالمت‌آمیز می‌خواهند و امیدوارند شرایط امنی برای آنها فراهم شود.
رئيس مجلس کشورمان همچنین در دیدار با آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم از مراجع عراق گفت: ما وظیفه خودمان می‌دانیم که در مسئله مبارزه با تروریسم و بهبود اقتصاد عراق به این کشور کمک کنیم.
وی در دیدار با آیت‌الله بشیر نجفی نیز گفت: در شرایط کنونی کشورهای غربی خطر تروریسم را درک کرده‌اند و این نکته مهمی است.
رئيس مجلس در دیدار با آیت‌الله محمد اسحاق فیاض نیز با اشاره به شکل‌گیری صف مبارزه در مقابله با تروریست‌ها در عراق ابراز امیدواری کرد مجموعه این اقدامات تروریسم را به شکست بکشاند.
لاریجانی همچنین ضمن زیارت حرم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در ضیافت ناهار تولیت این حرم شرکت کرد.