kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
پایگاه خبری «شین هوا»:

شکست در مذاکرات هسته‌ای ضربه‌ای سهمگین بر واشنگتن خواهد بود

خبرگزاری رسمی چین در گزارشی با موضوع آینده مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: شکست در مذاکرات هسته‌ای ضربه‌ای سهمگین بر واشنگتن خواهد بود.


خبرگزاری رسمی چین «شین‌هوا» طی گزارشی در زمینه ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 نوشت: ایران و گروه 1+5 تصمیم گرفتند تا مذاکرات هسته‌ای را جهت حصول توافق، تا سال بعد تمدید کنند.
بر اساس این گزارش، در ماه‌های آتی و بدون سازش قابل توجه برای ایران و 6 کشور طرف مذاکره، حصول توافق «رویایی دست نیافتنی» می‌باشد. در ادامه این گزارش با اشاره به توافق‌های ایجاد شده بین طرفین درگیر در سال 2014 آمده است: مهمترین مشکلی که باعث شده است تا مذاکره کنندگان در اختلاف شدید باقی بمانند، میزان قابلیت‌های ایران در حفظ توانایی هسته‌ای و تعداد مراحل رفع تحریم‌های تحمیلی علیه این کشور است.کشورهای غربی از ایران می‌خواهند تا بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود را از میان بردارد که این شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها به تنها چند هزار عدد باشد.
در این بین منابع خبری مدعی شده‌اند که دولت اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با وجود 6000 سانتریفیوژ در ایران موافقت کرده است. این در حالی است که ایران دارای 9400 سانتریفیوژ عملیاتی می‌باشد و بر حفظ آنها پافشاری می‌کند و مدعی است که آنها را برای تولید سوخت جهت تهیه برق و دیگر مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران نیز عنوان ساخته است که کشورش حفظ 19000 سانتریفیوژ را خط قرمز تلقی می‌کند.
در این میان باید تاسیسات آب سنگین اراک و درخواست‌های غرب از ایران مبنی بر تغییر ساختار این مجموعه به آب سبک و تولید پلوتونیوم بسیار کم را نیز ذکر کرد.
در بخش دیگر این گزارش آمده است: در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، میراث دیپلماسی اوباما با ضربه شدیدی مواجه خواهد شد و در حقیقت، شکست در مذاکرات هسته‌ای ضربه‌ای سهمگین بر واشنگتن خواهد بود.
 عدم تأثیر فشار اقتصادی
بر اهداف هسته‌ای ایران
در همین حال، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: بعید است کاهش قیمت جهانی نفت مانع از تلاش ایران برای دستیابی به اهداف هسته‌ای‌اش شود.
در ادامه این گزارش آمده است: کارشناسان بعد از گمانه‌زنی در خصوص بودجه سال آینده ایران که هم‌اکنون در اختیار پارلمان این کشور قرار گرفته است، بر این باورند که اگرچه کاهش شدید قیمت جهانی نفت ممکن است به کیفیت زندگی ایرانی‌ها آسیب بزند، ولیکن بعید است مشکلات اقتصادی، ایران را از تلاش برای دستیابی به اهداف‌ هسته‌ای‌اش باز دارد.
ادامه کاهش بهای نفت به معنای فشار بیشتر این عضو سازمان جهانی اوپک است که در سال‌های اخیر و در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی تحت فشار زیادی بوده است. هر چند ایران به دنبال دستیابی به توافقی است که منجر به رهایی از تحریم‌ها و بازگشت به سیستم بانکداری جهانی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر شود، ولیکن تغییرات اساسی در استراتژی منطقه‌ای ایران و تن دادن به هر توافق هسته‌ای بعید به نظر می‌رسد.
این گزارش می افزاید: کاهش قیمت نفت ممکن است به ایران آسیب بزند اما موجب نخواهد شد که مقامات این کشور یک توافق هسته‌ای را بپذیرند که تنها به نفع یک طرف است.
همچنین حمایت ایران از کشورهای هم‌پیمانش شامل عراق و سوریه یک لزوم استراتژیک است و این همان دلیلی است که کاهش ارزش ریال در سال 2012 و فشار اقتصادی در سال 2013 نتوانست بر این سیاست ایران تاثیر بگذارد.
 نقش موساد در تهیه اسناد جعلی
 علیه برنامه هسته‌ای ایران
به گزارش خبرگزاری‌ها، «گرت پورتر» روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی که اخیرا کتابی تحت عنوان «بحران ساختگی» را با موضوع تناقضات و ادعاهای دروغ در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده، در تازه‌ترین گزارش خود که در پایگاه «میدل‌ایست ای» (Middle East Eye) منتشر شده، بار دیگر به این موضوع پرداخته است. وی در این گزارش به اطلاعاتی که کتاب عضو سابق پارلمان رژیم‌صهیونیستی در مورد اسناد ادعایی آژانس در مورد «ابعاد نظامی احتمالی» منتشر شده، اشاره کرده و دوباره تصریح کرده است که این اسناد جعلی از طریق موساد به دست گروهک تروریستی منافقین رسیده است. در ادامه گزیده‌ای از گزارش آقای پورتر آمده است: شواهد و مدارک فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد موساد منبع و منشأ ادعاهای مشکوک درمورد برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران از طریق «اسناد لپ‌تاپ» جعلی است.
در محافل رسانه‌ای و سیاسی امریکا و اروپا این نکته به چالش کشیده نشده که آیا اسناد جاسوسی مدعی برنامه پنهان تسلیحات هسته‌ای ایران صحت دارند یا خیر؟؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مدت‌ها در مورد این اسناد از ایران توضیح خواسته است.
اما شواهد و مدارک همچنان تقویت می‌شود که این اسناد توسط سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) جعل شده است. به دلیل اینکه گفته می‌شود این اسناد در لپ‌تاپی متعلق به یکی از فعالان برنامه هسته‌ای ایران بوده، به این اسناد گاهی «اسناد لپ‌تاپ» نیز گفته می‌شود. در حال حاضر می‌دانیم آنچنان که طی این سال‌ها به رسانه‌ها القا شده، این اسناد مربوط به چنین فردی نیست؛ بلکه توسط سازمان مجاهدین خلق (سازمانی تروریستی و مخالف حکومت ایران) به سرویس اطلاعات آلمان داده شده است. نخستین بار سال 2008 در مورد این مسئله گزارشی نوشتم و حال تایید این موضوع توسط یک مقام آلمانی را در کتاب خود آورده‌ام. همواره گفته شده سازمان مجاهدین خلق دست‌نشانده موساد است و در خدمت‌رسانی به موساد ادعاهایی را که اسرائیلی‌ها تمایلی به بیان آن ندارند، مطرح می کنند.