kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

سوگواری میلیون‌ها ایرانی در سالروز شهادت امام رئوف

در سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت میلیون‌ها ایرانی در سراسر کشور به سوگ نشستند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) در شهرها و روستاها مجالس عزای ثامن الحجج برپا کردند و در سالروز شهادت آن امام رئوف اشک ماتم ریختند کاروان‌های پیاده‌روی خود را به مشهدالرضا رسانده بودند تا در صحن و سرای غریب طوس عزاداری کنند.
در این مراسم بیش از سه میلیون زائر و مجاور در قالب 8 هزار هیئت مذهبی در حرم مطهر امام رضا(ع) و خیابان‌های منتهی به بارگاه آن امام رئوف حضور یافتند و به عزاداری پرداختند. به گفته استاندار خراسان رضوی بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر زائر وارد مشهد شده بودند همچنین آیین خطبه‌خوانی در شب شهادت امام رضا(ع) با حضور خیل عظیمی از خدام بارگاه رضوی در حرم مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برگزار شد.
در این مراسم آیینی، تمام خدام کشیک‌های مختلف حرم رضوی در صحن انقلاب، شمع به دست به خطبه‌ها گوش فرا دادند.
نماز ظهر سالروز شهادت امام رضا(ع) نیز با حضور انبوه عزاداران آن حضرت در حرم رضوی و خیابان‌های اطراف آن باشکوه خاصی برگزار شد. همزمان با پایان یافتن مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) در مشهد مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: به منظور انتقال زائران به شهرهای خود 202 رام قطار در نظر گرفته شده است.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: برای رفاه حال زائران، در شهر مقدس مشهد ستاد ویژه بازگشت مسافران تشکیل شد تا مشکلات زائران به حداقل ممکن برسد.
سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد گفت: زائران مشهد مقدس با 2 هزار دستگاه اتوبوس از شهر مشهد خارج می‌شوند.
سیدمهدی علوی‌مقدم افزود: ما برای اسکان موقت زائران نیز در صورت عدم انتقال به مقصد فضایی با ظرفیت 400 نفر در نظر گرفتیم تا زائران امام هشتم(ع) با حداقل مشکل به شهر خود انتقال یابند، همچنین برای رانندگان نیز فضای مناسبی برای استراحت مهیا شده است.
در همین حال خبرنگار کیهان از قم گزارش داد: شهر مقدس قم در سالروز شهادت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) غرق در ماتم و عزا بود و دسته‌های عزاداری با شور و حال خاصی از نقاط مختلف شهر رهسپار حرم مطهر شدند و به سوگواری و عزاداری پرداختند.
به این مناسبت عزاداری ویژه خادمان کریمه اهل بیت (س) و مراسم سوگواری در بیوت مراجع تقلید و مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
شهر شیراز «سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی» و دیگر نقاط استان فارس نیز همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان در ماتم و عزای این خورشید تابناک آسمان امامت و ولایت بود.
به گزارش خبرگزاری‌ها حرم‌های مطهر امامزادگان جلیل‌القدر از جمله حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ، حضرت میرمحمدبن‌موسی کاظم و حضرت سیدعلاءالدین حسین (علیهم السلام) به‌عنوان فرزندان امام موسی کاظم(ع) و برادران امام رضا(ع) از شامگاه دوشنبه صحنه حضور خیل گسترده‌ای از زائرانی بود که برای سوگواری سالروز شهادت امام رئوف آمده بودند.
ضریح مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حالی که پرچم‌های سبز و سیاه بر فراز آن به اهتزاز درآمده بود چون شمعی، دستان سوگوار و عزادار را که در رثای شهادت برادر بزرگوار آن حضرت بر سر و سینه می‌زنند، نظاره‌گر بود.
مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیئت‌های مذهبی در کنار منازل شماری از مردم شیراز صحنه برپایی آیین‌های سوگواری در غم از دست دادن هشتمین خورشید آسمان امامت بود.