kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۸

بخشی از سوخت نیروگاه‌ها به خارج از شبکه منتقل می‌شود

بخشی از سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها به صورت کامل تخلیه نمی‌شود و به خارج از شبکه توزیع منتقل می‌شود.

بخشی از سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها به صورت کامل تخلیه نمی‌شود و به خارج از شبکه توزیع منتقل می‌شود.
احمد واحدیان ابوترابی رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه در حال حاضر گزارش‌های زیادی داریم که بخشی از سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها به خارج از شبکه توزیع منتقل می‌شود گفت: اراده جدی جهت نظارت و کنترل در این زمینه از سوی مسئولان نیروگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.
واحدیان ابوترابی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گلایه وزیر سابق نفت از قاچاق سوخت در نیروگاه‌ها، نظارت دقیق‌تری بر این واحدها صورت نمی‌گیرد؟ گفت: در این زمینه پیگیری‌های زیادی توسط شرکت ملی پخش انجام شده و جلسات متعددی با حضور مسئولان توانیر برگزار شده است.وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل نداشتن رابطه حقوقی بین مناطق شرکت ملی پخش و نیروگاه‌ها، عدم خرید مستقیم سوخت و پرداخت بهای آن توسط نیروگاه‌ها و حمل رایگان آن توسط نفتکش‌های تحت پوشش شرکت ملی پخش، اراده جدی جهت نظارت و کنترل بر رسید و دریافت سوخت‌های ارسالی، توسط مسئولان  نیروگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.
به گفته رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، با وجود اینکه نیروگاه‌های کشور به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده گازوئیل و عمده‌ترین مصرف‌کننده  نفت کوره هستند اما متاسفانه نظارت عالیه در این حوزه به صورت کامل توسط مسئولان نیروگاه‌ها انجام نمی‌شود.
واحدیان ابوترابی اظهار کرد: اگرچه نسبت به گذشته با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی و تاکیدات مکرر شرکت‌ ملی پخش، وضعیت بهتر شده اما در حال حاضر گزارش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که درصدی از سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها منحرف و یا به صورت کامل در نیروگاه‌ها تخلیه نمی‌شود و به خارج از شبکه توزیع منتقل می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که خروج فرآورده از نیروگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ گفت: به طرق مختلف سوءاستفاده می‌شود اما نکته مهم این است که متاسفانه در پایان هر ماه نیروگاه‌ها نسبت به تایید لیست‌های محموله‌های ارسالی توسط انبارهای نفت به نیروگاه‌ها اقدام می‌کنند. این در حالیست که اگر مسئولان نیروگاه‌ها نسبت به حجم و کیفیت سوخت دریافتی تردید داشته باشند می‌توانند از کارشناسان شرکت ملی پخش در استان‌ها درخواست کنند که این موضوع را بررسی کنند.
او در مورد اقدامات صورت گرفته برای مقابله با قاچاق سوخت در نیروگاه‌ها توضیح داد: جلسات مشترکی با مسئولان نیروگاه‌ها و شرکت توانیر برگزار شد که نتیجه آن برگزاری برنامه‌های آموزشی، انتقال دانش انبارداری سوخت به نیروگاه‌ها، بازدیدهای میدانی، اعزام و استقرار کارشناسان فنی جهت استانداردسازی عملیات ذخیره‌سازی سوخت نیروگاه‌ها در مناطق 37گانه و استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ ارسال و رسید فرآورده نفتی در نیروگاه‌هاست.