kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایران به10 کشور جهان

ایران با خروج از بازار واردات مرغ، صادرکننده مرغ و تخم‌مرغ به 10کشور منطقه شد.


معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست بررسی مشکلات تولیدکنندگان دام و طیور مازندران در فرمانداری بابل گفت: با افزایش تولید اکنون واردات مرغ کشور به صفر رسیده است.
حسن رکنی تولید مرغ در کشور را امسال 2میلیون تن اعلام کرد و افزود: ایران با تولید 3میلیون‌تن از 10 میلیون تن تجارت مرغ جهان جزو هفت کشور تولید‌کننده مرغ دنیاست.
وی با بیان اینکه میزان واردات مرغ کشور در سال 91 حدود 50 هزار تن بود که نیمه پارسال واردات به 15 هزار تن رسید افزود: رقم واردات مرغ کشور اکنون با افزایش تولید به صفر رسیده است. رکنی با اشاره به اینکه مازندران قطب تولید مرغ کشور و از استان‌های پیشتاز در اصلاح ساختار تولید طیور است با تاکید بر محدود کردن ساخت مرغداری جدید گفت: با بهسازی و بازسازی واحدها، ساخت سردخانه‌ها برای مراکز تولید و بهره‌گیری از ظرفیت تولید کشور با افزایش تولید 50 درصدی نیاز به ساخت حتی یک مرغداری جدید نیست.
وی با اشاره به ضرورت تقویت‌بخش خصوصی و عرضه زیاد محصول به منظور کاهش قیمت مرغ گفت: دولت با هدف حمایت از تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ 20 هزار تن دان مرغ بین تولیدکنندگان توزیع کرده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی حجم صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ در سال جاری را در مجموع بیش از 100 هزار تن برآورد کرد.
«رکنی» در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات گوشت مرغ به 50 هزار تن و نیز تخم‌مرغ به همین میزان برسد و در بخش صادرات تخم‌مرغ شاهد رکوردشکنی خواهیم بود.
وی گفت: حجم صادرات تخم‌مرغ سال گذشته 35 هزار تن بوده است و امسال صادرات دام زنده نیز خواهیم داشت و پیش‌بینی این بخش بیش از 300 هزار راس خواهد بود.
وی با اشاره به وجود مازاد تولید مرغ در کشور گفت: ماهانه بین 160 تا 170 هزار تن  گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که قریب 10 هزار تن آن مازاد بوده و باید صادر شود.
رکنی ذخیره‌سازی گوشت مرغ در کشور را نیز خوب دانست و گفت: بابت تامین نیازهای شب عید نگرانی وجود ندارد.
وی با اشاره به ظرفیت سه میلیون تنی بازار منطقه در بخش گوشت مرغ گفت: تولیدکنندگان باید تلاش کنند تا بخش قابل ملاحظه‌ای از این نیاز را تامین کنند.
رکنی، کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و آسیای میانه را بازارهای گوشت مرغ ایران برشمرد و در دو ماه اخیر قریب 20 هزار تن صادرات تخم‌مرغ به کشورهایی نظیر بحرین، عمان، افغانستان و عراق داشته‌ایم.
معاون وزارت جهاد کشاورزی حجم تولیدات گوشت مرغ در جهان را 85 میلیون تن بیان کرد و افزود: ایران سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ تولید دارد که این رقم با توجه به سرانه جمعیت دو برابر تولید جهانی است.