kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲

اجرای نخستین عملیات حفاری در لایه‌های زیرین مخزن گازی پارس جنوبی

جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در امور فراساحل گفت: نخستین عملیات گسترده اکتشافی در لایه‌های هیدروکربوری میادین حوزه خلیج فارس با همکاری موفقیت‌آمیز متخصصان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌های ایرانی انجام گرفت.

روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس به نقل از فرخ علیخانی افزود: عملیات اکتشافی حفاری نخستین چاه توصیفی سازندهای زیرین میدان گازی پارس جنوبی با هدف ارزیابی ظرفیت‌های مخزنی این حوزه در سازندهای فراقان و زاکین، سرچاهان- سیاهو و نیز تولید از سازندهای کنگان و دالان به مرحله اجرا درآمده است.
وی گفت: هم‌اکنون بخش عمده تولید گاز در میادین خلیج فارس مربوط به سازندهای کنگان و دالان است که میدان مشترک پارس جنوبی نیز از این دست است.
علیخانی ادامه داد: انجام موفقیت‌آمیز این عملیات دستاوردی جدید در اکتشاف لایه‌های مختلف سنگ منشأ در مخازن دریایی جنوب کشور است.
جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در امور فراساحل با تقدیر از متخصصان ایرانی همکار در این پروژه افزود: همه مراحل پیچیده فنی و عملیاتی این طرح توسط شرکت‌های ایرانی به مرحله اجرا درآمده است که می‌تواند به عنوان یک دستاورد علمی و اجرایی در سایر پروژه‌های مشابه شناخت مخزنی صنعت نفت به کار گرفته شود.
میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود 3 هزار متری زیر کف خلیج فارس و در 105 کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.