kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
ظریف:

ساختار برنامه هسته‌ای ایران در هر تفاهمی حفظ می‌شود

وزیر امور خارجه با اشاره به تمدید مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که ساختار برنامه هسته‌ای ایران در هر تفاهمی حفظ می‌شود و حرکت رو به جلوی هسته‌ای ایران تا رسیدن به مرحله صنعتی ادامه خواهد داشت.


«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در همایش «دیپلماسی هسته‌ای» که در دانشکده حقوق دانشگاه علامه برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: با این ملت با تحمیل فشار نمی‌توان صحبت کرد، چرا که ملت ما اهل مذاکره و رسیدن به راه حل است.
 ظریف ادامه داد: مذاکره کار دشوار و دارای فراز و نشیب است و مذاکره بین دو طرف همفکر صورت نمی‌گیرد، چرا که مذاکره معمولا بین دو طرفی برقرار می‌شود که دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما با ۱۰ دور مذاکره‌ای که شاید فقط در این دور آخر بنده متجاوز از ۷۰، ۸۰ ساعت مذاکرات دوجانبه، سه‌جانبه و... داشتم، فراز و نشیب زیادی طی شد.
 وی اضافه کرد: اگر به بیانیه پایانی مذاکرات وین و مصاحبه‌های صورت‌گرفته توجه کنیم، می‌بینیم که طرف‌ها اعلام کرده‌اند که به توافق بسیار نزدیک هستیم، حتی یکی از مذاکره‌کنندگان که نظرات بسیار منفی داشت، حتی نمونه تاثیر منفی آن را در توافق ژنو دیدیم، پس از پایان مذاکرات اعلام کرد که احساس کردم راه‌حل در پیش روی ماست.
وزیر امور خارجه افزود: بسیاری از کسانی که مذاکره می‌کردند بر این باور بودند که اگر مذاکرات تا دو سه روز دیگر ادامه پیدا می‌کرد، این امکان وجود داشت که به یک چارچوب کلی برسیم.
ظریف تاکید کرد: چارچوب کلی به این معنی نیست که در تمامی جزئیات به توافق برسیم، اما به هرحال ما نیاز به تمدید داشتیم تا بتوانیم جزئیات را نگارش کنیم.
وی تصریح کرد: این فرصت ۷ ماهه‌ای که برای رسیدن به توافق نهایی مدنظر است، همان‌طور که در متن نهایی بیانیه وین وجود دارد، فقط فراهم کردن یک زمان است و عده‌ای بر این باورند که رسیدن به تفاهم می‌تواند کمتر از این ۷ ماه صورت بگیرد.  
  وزیر امور خارجه ضمن تشکر از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده گفت: ما از روز اول بحث و صحبت منطقی کردیم و راجع به موضوع صحبت کردیم و برای فرار از بحث به موضوعات دیگر نپرداختیم، در مواضعمان منسجم بودیم و پایین و بالا و حرکات زیگزاگی و نامسنجم در مذاکرات از ما دیده نشد.
 ظریف در راستای خواسته‌های تیم مذاکره‌کننده تصریح کرد: ما گفتیم باید مذاکرات ادامه داشته باشد، ما گفتیم مذاکره برای مذاکره بی‌معناست و نشان دادیم که جمهوری اسلامی یک طرف مذاکره‌کننده جدی است.
 زیر بار زیاده‌خواهی نمی‌رویم
 ظریف با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول می‌کنیم اما زیر بار حرف زور و زیاده‌خواهی نمی‌رویم خاطر نشان کرد: این برای تیم مذاکره‌کننده به عنوان الگوی مذاکراتی دولت جا افتاد و مشخص شد و نتیجه آن بزرگ‌ترین افتخاری است که برای بنده و دوستانم در تیم مذاکره‌کننده است.
وی افزود: بزرگترین افتخار ما این بوده که از حمایت مردم ایران برخوردار بوده‌ایم و مردم ایران در تمامی این لحظات همراه ما بوده‌اند.
 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با صراحت تاکید کرد: من یقین دارم حتی منتقدین برایمان دعا کردند و من در این شک ندارم که کسانی که تندترین انتقادات را داشتند در لحظات حساس مذاکرات چه در شب‌های قدر و چه در شب‌های عزیز ماه محرم برای ما دعا کردند و این بزرگ‌ترین دستاورد تیم مذاکراتی هسته‌ای ما است. 
ظریف دستاورد دیگر را حمایت مقام معظم رهبری عنوان و اذعان داشت: این‌که آقا بیایند و بگویند تیم مذاکراتی ما حقا و انصافا پایداری می‌کند و جدی است، بزرگترین دستاورد من است و امیدوارم این اجماع ملی که در مذاکرات هسته‌ای فراهم شده بتواند ما را تا سرمنزل مقصود در همه حوزه‌های جامعه سیاسی کشور برساند.
وی حفظ دستاوردها و عدم عقبگرد را نکته دوم عنوان کرد و گفت: ساختار برنامه هسته‌ای ایران در هر تفاهمی حفظ می‌شود و حرکت رو به جلوی هسته‌ای ایران تا رسیدن به مرحله صنعتی ادامه خواهد داشت و غنی‌سازی ما ادامه پیدا می‌کند.
 وزیر امور خارجه تاکید کرد: برنامه‌های ما در اراک به صورت جدی، با اختیار جمهوری اسلامی و ان‌شاءالله همکاری جامعه بین‌المللی و دسترسی به جدیدترین فناوری‌های روز پیگیری خواهد شد.
 ظریف تصریح کرد: برای توهین به مردم ایران کسی مبنای منطقی ندارد و تصور چنین ادعاهایی در جامعه بین‌المللی بی‌معناست.  
   وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه در یک سال گذشته اظهار داشت: پدیده‌ای که امروز از آن به عنوان تهدید جهانی نام می‌برند همان جبهه‌ای است که تا سال گذشته در سوریه از آن حمایت می‌کردند.
 وزیر امور خارجه با طرح چند پرسش از کشورهای غربی ادامه داد: مگر داعش فرقی کرده و در ماهیت آن تحولی ایجاد شده است؟ تحولی که ایجاد شده در نحوه نگرش به ایران، اسلام و شیعه در منطقه و جهان است و این تحول باعث می‌شود که نتوانند دیگر وارد بازی‌هایی که برای ایران امنیت‌سوز و اطمینان‌سوز است، شوند.
ظریف بار دیگر تاکید کرد: رنگ و آب این سیاست‌ها از بین رفته، مشتریانشان را از دست دادند و شکست پروژه ایران‌هراسی یک دستاورد است.
 برگزاری سمینار بین‌المللی جهان علیه خشونت در تهران 
وی با اعلام این خبر که هفته آینده سمینار بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط را در ایران برگزار می‌کنیم گفت: خواهیم دید که چه تعداد از اندیشمندان و سیاستمداران برجسته دنیا برای این اجلاس به تهران می‌آیند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه فضای صحبت با ایران تغییر اساسی پیدا کرده اظهار داشت: به نظر من امروز ایران قدرتمندتر، پرنفوذتر و آسیب‌ناپذیرتر از گذشته است، و ان‌شاءالله این روند با مقاومت مردم ایران با ایستادگی، منطق، تعامل، گفت‌وگو و رسیدن به فهم مشترک به شکلی تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.
 اقتصاد مقاومتی، لازمه آسیب‌ناپذیر شدن ایران
ظریف تاکید کرد: سیاست رهبری انقلاب مبتنی بر اقتصاد مقاومتی ایران را آسیب‌نا‌پذیر کرده و از برندگی علیه مردم کاسته است و با پیگیری این سیاست که یکی از اولویت‌های دولت است فشار بر طرف‌های مذاکره‌کننده برای رسیدن به تفاهم افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه معتقدیم طرف‌های مذاکره‌کننده ما به این درک رسیده‌اند که باید مذاکره کنند و رفتارشان هم این را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه در مذاکرات به طرف مقابل امتیاز نمی‌دهیم خاطر نشان کرد: در مذاکره بده و بستان وجود دارد و کسی نباید خیلی ناراحت شود. کسی هم نباید خوشحال بشود و «هیچ» بنویسد، زیرا اینها در مذاکرات طبیعی است و کسی که این طور می‌نویسد مذاکره را متوجه نیست.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد شما بیانیه بخوانید و طرف مقابل هم بیانیه بخواند، مذاکره یک روزه یا به نتیجه می‌رسد و یا نمی‌رسد! اما اگر قرار باشد مذاکره داشته باشیم به آنچه که محیط تفاهم و درک مشترک است می‌رسیم و مذاکرات فراز و نشیب و دشواری دارد و شما یقین داشته باشید هیئت مذاکره‌کننده شما در برابر این دشواری‌ها می‌ایستد.
 ظریف با بیان اینکه معتقدیم سیاست‌های هسته‌ای ایران براساس فتوای رهبری و محاسبات استراتژیک ما 100 درصد صلح‌آمیز است، بوده و خواهد بود تاکید کرد: برای رسیدن به تفاهم نگرانی نداریم و تفاهم نه تنها برای ما ضرر ندارد بلکه مفید است، چون ما چیزی نداریم که در تفاهم از دست بدهیم و دنبال سلاح هم نیستیم.  وی افزود: ما معتقدیم سلاح هسته‌ای برای هیچ کشوری امنیت‌زا نیست بلکه سلاح هسته‌ای تنها امنیت‌زداست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا قدر قدرت جهان نیست بلکه تنها قدرت جهان خداست بنابراین با توکل بر خدا و استعانت از ارواح طیبه ائمه اطهار و شهدای عزیز با موفقیت این کار را به پایان خواهیم برد.