kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
لایحه بودجه دولت برای سال 94 بسته شده است

نفت 70 دلار افزایش حقوق کارمندان 17 درصد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد دولت در لایحه بودجه سال ۹۴ کل‌ کشور قیمت هر بشکه نفت‌ خام را ۷۰ دلار در نظر گرفت.


غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد دولت در لایحه بودجه سال 1394 کل‌کشور قیمت هر بشکه نفت‌خام را 70 دلار در نظر گرفت.
وی افزود: بحث‌های زیادی درباره نرخ نفت در بودجه سال آینده در دولت و مجلس صورت گرفته و با توجه به شرایط موجود در بازار بین‌المللی نفت، می‌بایست قیمت نفت در بودجه سال آینده به صورت منطقی و واقعی لحاظ شود.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: کارشناسان مختلف قیمت‌های متفاوتی را برای قیمت نفت در چند ماه آینده پیش‌بینی کرده‌اند اما دولت باید با محاسباتی که صورت گرفته، بودجه سال آینده را براساس قیمت نفتی تدوین کند که قابل وصول باشد.
وی یادآور شد: وضعیت نزولی قیمت نفت‌خام، بیش از هر عامل دیگری از وجود مازاد عرضه نفت در سال جاری و پیش‌بینی مازاد عرضه چشمگیر در سال آینده در بازار ناشی شده است لذا مدیریت بودجه برای سال جاری و نحوه صحیح و واقعی بودجه‌نویسی برای سال 1394 ضروری است.
کاتب همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حقوق کارکنان در سال آینده چقدر افزایش خواهد یافت؟ توضیح داد: دولت افزایش حقوق کارمندان در سال آینده را حدود 17 درصد در نظر گرفته است.
وی تأکید کرد: پیشنهادات زیادی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت مطرح شده است اما دولت بنا دارد در سال آینده حقوق کارکنان دولت را به میزان 17 درصد افزایش دهد.
رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس همچنین درباره افزایش حقوق کارگران نیز گفت: طبیعتاً تفاوتی بین افزایش حقوق کارمندان و کارگران وجود ندارد و افزایش حقوق هردو به یک میزان خواهد بود.
مصوبات دیروز مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز  و در ادامه رسیدگی به طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی موادی از این طرح را بررسی و تصویب کردند.
طبق مصوبه مجلس، سازمان سنجش برای برگزاری آزمون‌های خود از خزانه‌داری کل‌کشور اعتبارات هزینه‌ای را دریافت و در سال آینده آن هزینه می‌کند.
به موجب این مصوبه، به خزانه‌داری کل‌کشور اجازه داده شد معادل درآمد اخذ شده در سال را به عنوان پیش‌پرداخت در اختیار سازمان سنجش قرار داده و در سال بعد تسویه کند.
در ادامه مجلس به صندوق توسعه ملی اجازه داد 10 درصد از منابع ورودی هر ساله را نزد بانک‌های تخصصی، سپرده‌گذاری کند تا این مبلغ در قالب تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صادراتی خصوصی و تعاونی به صورت تسهیلات ارزی پرداخت شود.
مجلس همچنین به وزارت کشور اجازه داد 20 درصد سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای کمک و تأمین ماشین‌آلات خدماتی و عمرانی شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت و دهیاری‌ها هزینه کند.
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح احکام بودجه‌های سنواتی، تدابیر جدیدی را برای توسعه و پیشرفت حوزه‌های علمیه با رعایت معماری اسلامی و ایرانی در نظر گرفتند.
فراهم‌ کردن شرایط مشارکت بخش غیردولتی
در توسعه فضاهای فرهنگی
بهارستان نشین‌ها در ادامه دولت را موظف کرد شرایط لازم برای مشارکت بخش غیردولتی در توسعه فضاهای فرهنگی، دینی و قرآنی و حوزوی و همچنین اماکن قرآنی همجوار و متعلق به مساجد و کانون‌های فرهنگی و قرآنی را فراهم کند.
مجلس همچنین مصوب کرد رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس و حوادث زمان انقلاب دچار آسیب شدند، ولی صورت سانحه و مدارک بالینی همزمان را ندارند، با معرفی یگان‌های اعزام‌کننده، توسط کمیسیون احراز بنیاد شهید، جانبازی آنها مورد تأیید قرار می‌گیرد.
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر تحصیل رایگان ایثارگران، رزمندگان، حافظان کل قرآن کریم و قاریان ممتاز کشوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی را دائمی کردند.
مجلس در ادامه جلسه علنی دیروز دولت را موظف کرد هر سال به تعداد 100 هزار نفر از جانبازان با اولویت درصد جانبازی، آزادگان و فرزندان شهدا، فرزند جانبازان 70 درصد، همسران و والدین شهدا، تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعطاء کند.
بهارستان نشین‌ها همچنین مقرر کردند در صورت امتناع شهرداری‌ها از پرداخت نیم‌درصد درآمدهایشان به کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت اقتصاد مکلف است مبالغ مربوطه را از سر جمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداری‌ها کسر کند.
خبر دیگر اینکه مجلس به وزارت نفت اجازه داد برای احداث واحدهای صنعتی وابسته به نفت و گاز مانند پالایشگاه‌های گاز و نفت و پتروشیمی با بخش غیردولتی، خصوصی و تعاونی نسبت به تضمین تسهیلات بانکی متناسب با قدرالسهم دولت اقدام کند.
مجلس همچنین همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد یک درصد از اعتبارات تخصیص‌یافته هزینه‌ای را برای امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص دهند.
در جلسه علنی دیروز همچنین علیرضا سلیمی و عطاءالله سلطانی‌صبور به عنوان ناظران مجلس در هیئت عالی آموزش و پرورش انتخاب شدند.
در روزهای آینده یک بانک خصوصی
 منحل می‌شود
عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک‌های خصوصی را منحل می‌کند.
عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با فارس گفت: بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک‌های خصوصی را منحل می‌کند، در همین زمینه بانک مرکزی با تمام توان جلو آمده و می‌خواهد یک بانک خصوصی را به دلیل تخلفات ببندد.
وی درباره علت تصمیم بانک مرکزی برای انحلال یکی از بانک‌های خصوصی اظهار داشت: علت این اقدام تخلفات بانک است، تخلفات بانک زیاد است که فعلا مورد به مورد اعلام نمی‌کنیم البته من فعلا اسم بانک را نمی‌توانم بیان کنم.
یوسفیان ملا همچنین با اشاره به اینکه برخی از اعضای ستاد نگرانی‌هایی پیرامون این انحلال دارند اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گفتند این اقدام تبعات اجتماعی داشته و ممکن است اتفاقاتی بیفتد اما می‌توان همه این مسائل را ساماندهی کرد، بطور مثال می‌توان اعتبارات این بانک را به بانک دیگری سپرد تا مدیریت در این زمینه ادامه یابد.
آخرین وضعیت پرونده معدن چادرملو
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه درآمد 7 هزار میلیارد تومانی دولت از محل مالیات در معدن چادرملو محقق نشده، گفت: وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد باید به این موضوع ورود کنند.
به گزارش فارس، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی سه‌شنبه پارلمان، در جمع خبرنگاران، در بیان جزئیات پرونده معدن چادرملو، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در این معدن یک اختلاف عدد و رقم تحت عنوان مالیات رخ داده که براساس آن به نظر می‌رسد مسئولان این معدن مالیات مربوطه را پرداخت نکردند.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تایید یا رد موضوع رانت در پرونده معدن چادرملو، خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل 90 تاکنون به این موضوع ورود نکرده اما درباره با معادن سنگ آهن فروش و نحوه تحقق درآمدهای دولت و علت خام فروشی محصولات این کمیسیون پیگیری‌های لازم را انجام داده است.
پورمختار بر این نکته تاکید کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به این موضوع بپردازد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر عدم ورود این کمیسیون به فعالیت معادن بخش خصوصی گفت: این کمیسیون قطعا به تمام فعالیت‌های معادن چه خصوصی و چه دولتی ورود می‌کند زیرا این معادن جزء انفال بوده و تنها صاحبان این معادن حق بهره‌برداری دارند بنابراین حق مالکیت برای دولت است. از طرف دیگر قطعا اگر تخلفات صورت گرفته در معادن محرز شود معادن متخلف جریمه و حتی سلب امتیاز می‌شوند.
اعتراض نمایندگان به گران شدن نان
در جلسه علنی دیروز مجلس برخی از نمایندگان در نطق‌ها و تذکرات خود از دولت بابت گران کردن نان انتقاد کردند.
محمود شکری نماینده مردم تالش و رضوان‌شهر در تذکر شفاهی، خطاب به سخنگوی دولت اظهار داشت: متولی و مسئول افزایش قیمت نان مشخص نیست و دولت باید پاسخگوی علت این افزایش باشد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از تصمیم اخیر دولت در افزایش قیمت نان، گفت: از سویی دیگر، هنوز درصد افزایش قیمت نان در استان‌ها مشخص نیست زیرا در برخی استان‌ها 60 و در برخی استان‌ها 50 یا 40 درصد این محصول افزایش قیمت داشته است بنابراین دولت باید تکلیف این موضوع را هم مشخص کند.
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی نیازمندان و دهک‌های پایین جامعه با یارانه واریزی زندگی می‌کنند حال با افزایش قیمت نان آنها با مشکل روبرو می‌شوند از این رو باید از اعضای هیئت دولت پرسید که وقتی میزان یارانه این قشر از جامعه هیچ تغییری نکرده است، آنها از کجا نان بخورند.
حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی نماینده مردم گرمی نیز در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: دولت باید در گران کردن نان توجهی را به وضع مناطق محروم داشته باشد و این اقدام برخلاف انتظار در روز مجلس شاهد گرانی نان بودیم.
تذکر 14 نماینده به وزیر ارشاد
 لزوم برخورد قاطع با مهرنامه
در جلسه علنی دیروز 14 نفر از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لزوم برخورد قاطع با ماهنامه مهرنامه و پرهیز از تساهل و تسامح در برابر نویسندگان خاطی را متذکر شدند.
روح‌الله حسینیان، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، بیژن نوباوه، مرتضی آقاتهرانی، مجتبی رحماندوست، فاطمه رهبر، سید علی طاهری،‌ احمد سالک، عبدالکریمی جمیری، علی اکبر ناصری، علیرضا سلیمی، رضا آشتیانی عراقی و نصرالله پژمان‌فر نمایندگان تهران، گرگان، اصفهان، ‌بوشهر، بابل، محلات، قم و مشهد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لزوم برخورد قاطع با ماهنامه مهرنامه و پرهیز از تساهل و تسامح در برابر نویسندگان خاطی را متذکر شدند.
محمد دامادی نماینده مردم ساری نیز به وزیر اقتصاد در مورد نرخ بالای سود بانکی تذکر داد.
عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار دستور تجدید نظر در قطع یارانه کارگران فصلی و دانشجویان اعزام به خارج از کشور شد.