kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
روزنامه آمریکایی نشنال اینترست مطرح کرد

تنها راه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ، تغییر نظام جمهوری اسلامی است

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: اجازه دادن به تداوم برنامه هسته‌ای ایران موضوعی ساده نیست و تنها گزینه باقی‌مانده مرتبط با تلاش برای تغییر نظام در این کشور است.


روزنامه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تحلیلی در زمینه نحوه ادامه مسیر مذاکرات هسته‌ای با ایران ضمن اشاره به  تاریخچه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و تاکید بر ادامه و حفظ رویکرد «مهار» نوشت: اجازه دادن به تداوم برنامه هسته‌ای ایران موضوعی ساده نیست و تنها گزینه باقی‌مانده مرتبط با تلاش برای تغییر نظام در این کشور است.
این گزارش می‌افزاید: اتخاذ این رویکرد با سیاست‌های فعلی دولت باراک اوباما که سیاست دیپلماسی را در پیش گرفته است، شاید دشوار باشد بنابراین استفاده از گزینه‌ای قوی‌تر از تحریم‌ها (تغییر نظام) تنها بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور و در نوامبر سال 2016 امکان‌پذیر است.
این روزنامه آمریکایی در خاتمه تحلیل خود نوشت: بهترین مسیر که قادر به کنترل ایران می‌باشد ادامه سیاست مهار این کشور تا نابودی بنیه نظامی این کشور است. همچنین گروه 1+5 با کنار گذاشتن موضوع هسته‌ای باید از گزینه تلاش در مسیر تغییر سیاست‌های داخلی نظام ایران گام بردارد.
 نگرانی از همکاری ایران و روسیه
همچنین روز گذشته، «جنیفر ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری گفت: همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه می‌تواند منجر به تحریم شوند. «ما از گفت‌وگوها بین ایران و روسیه، شامل حوزه‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی آتی برنامه‌ریزی شده، مطلع هستیم.»
ساکی اعلام کرد که هنوز دسترسی به جزئیات ندارند و بنابراین نمی‌توانند «به صورت انتزاعی درباره قابل تحریم‌ بودن این همکاری‌ها اظهار نظر کنند. ما به بررسی تحولات و نیز مباحث مرتبط با فعالیت‌های آتی ادامه خواهیم داد.»
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره علاقه برخی کشورها برای بازگشت به صنعت خودروسازی ایران گفت که این کشور هنوز برای تجارت بسته است: «ایران هنوز برای تجارت باز نشده است. فکر می‌کنم این امر کاملا واضح است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: همانطور که ما از ایران خواسته‌ایم که به تعهدات خود تحت توافق ژنو(تعلیق برخی فعالیت‌های هسته‌ای در برابر تعلیق برخی تحریم‌ها) عمل کند، ما هم باید همین کار را انجام دهیم، به این معنی که مادامی که اقدام مشترک در جریان است، نباید تحریم‌های جدیدی [علیه تهران] اعمال کنیم.
وی ضمن تاکید بر عدم تمایل دولت آمریکا بر اجرای تحریم‌های جدید در زمان انجام توافق ژنو میان ایران و 1+5 ابراز امیدواری کردکه طرفین تا پایان ماه مارس به توافقی برای یک اقدام جامع برسند و پس از آن کارشناسان جزئیات را به پایان برسانند.
ساکی تصریح کرد: ایران و گروه موسوم به 1+5 در ماه جاری میلادی نشستی خواهند داشت، اما هنوز زمان و مکان دقیق برگزاری این دیدار مشخص نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا پس از بازگشت از مذاکرات هسته ای در وین با اعضای کنگره آمریکا از نزدیک در تماس است.
وی درباره تمدید مهلت مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت، که تمدید مذاکرات یک توافق دو طرفه بود و ادامه داد: «ما احساس کردیم مفید و ضروری است که مذاکرات را تمدید کنیم.»
 آیپک به دنبال تشدید تحریم‌های ایران
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: گروه موسوم به «کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیل» (آیپک) به دنبال تشدید تحریم‌های ضدایرانی آمریکا است.
این لابی صهیونیستی که از نفوذ بالایی در کنگره آمریکا برخوردار است، از نمایندگان آمریکایی خواسته است تا تحریم‌های تعلیق‌شده ایران بر اساس توافق ژنو را بار دیگر به اجرا درآورد. به نوشته آسوشیتدپرس، این گروه همچنین خواستار تشدید تحریم‌های نفتی و همچنین تحریم شدن صنایع بیشتری از ایران است.
 ادعای المانیتور درخصوص جزئیات مذاکرات
در همین حال، المانیتور مدعی شده است که از جزئیات تمدید مذاکرات هسته‌ای مطلع شده است. المانیتور به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد: «ایران بر اساس توافق هفت ماهه موقت با گروه 1+5 تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را محدود خواهد کرد، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی خواهد داد و نیمی از اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را به اکسید جهت تولید سوخت رآکتور تبدیل خواهد کرد».
در ادامه این گزارش آمده است: «در این توافق، شش کشور موافقت کردند که در هر ماه 700 میلیون دلار به ایران بدهند و همچنین تعلیق تحریم‌های تجارت پتروشیمی، فلزات گرانبها و قطعات خودرو ادامه یابد».
المانیتور همچنین مدعی شده است: «تحت توافق هفت ماهه ایران پذیرفته بیش از نیمی از ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را به اکسید برای سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند. ایران 35 کیلوگرم باقی مانده از 75 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد خود را به اکسید مورد استفاده از سوخت رآکتور تبدیل کند».
در ادامه گزارش اینچنین آمده است:«ایران دسترسی بیشتر و گسترده‌تری به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات موجود تولید سانتریفیوژ خواهد داد. آژانس اکنون میزان دسترسی به سایتهایی که ایران در آن سانتریفیوژ تولید می‌کند را دو برابر خواهد کرد و این کار را در شکل بازرسی‌های سرزده و ناگهانی انجام خواهد داد یعنی هر زمانی که خودش انتخاب کند».
این پایگاه گزارش داد: ایران تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را محدود خواهد کرد و عملیاتی کردن «آی آر 2» اجتناب و به سانتریفیوژ «آی آر 5» گاز اورانیوم تزریق نخواهد کرد و نیز تست گاز «آی آر 6» را انجام نخواهد داد و نیز «آی آر 8» در نیروگاه پایلوت نطنز نصب نخواهد کرد. این تعهدات همگی تضمین می‌کند تا در زمان مذاکرات چند ماهه پیش رو برای توافق نهایی همه انواع سانتریفیوژهای ایران به مرحله بعد از تست حرکت نخواهد کرد».
به گزارش خبرگزاری‌ها، تاکنون مقامات ایرانی درباره این نوع خبرها درباره مفاد تمدید توافق هسته‌ای با گروه 1+5، هیچ واکنش و پاسخ رسمی نشان نداده‌اند.
تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور در حالی با توافق برای تمدید هفت ماهه مذاکرات به پایان رسید که بر اساس توافق ژنو که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین نهایتا تا سوم آذر امسال برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای زمان داشتند.
پابرجا بودن اختلافات بر سر موضوعات کلیدی موجب شد تا نمایندگان ایران و اعضای 1+5 مهلت مذاکرات هسته‌ای را تا  تیر ماه سال آینده تمدید کنند.