kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
با برگزاری مراسم افتتاحیه

نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی برگزار شد

مراسم افتتاح نمایشگاه هشتمین سوگواره هنر عاشورایی با حضور جمعی از اساتید، مدیران و هنرمندان روز گذشته در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

سرویس ادب و هنر-

این سوگواره در سه بخش پوستر، پرچم‌های عاشورایی و تصویرسازی با دو موضوع عاشورا و مادر شهید برگزار شده است. هشتمین سوگواره عاشورایی همچنین با بررسی1404 اثر همراه بود که پس ازسه مرحله داوری 200 اثر شاخص در نمایشگاهی به معرض نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه تا اول دی در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست.
در مراسم افتتاح نمایشگاه هشتمین سوگواره هنر عاشورایی، مرتضی گودرزی دیباج دبیر این سوگواره گفت: هنر عاشورایی زیر مجموعه هنر دینی است و هنر دینی نمی‌تواند متعهد نباشد و این تعهد بر می‌گردد به ریشه و غایت تعهد به خداوند متعال، زیرا به اذن اوست كه یك اثر هنری خلق می‌شود و عنایت او شامل هنرمند می‌شود كه مدارج هنری را می‌پیماید و اوست كه لطفش شامل حال ما شده است.
وی افزود: دومین تعهد این است كه ما برای چه كسی كار می‌كنیم؟ مگر نه این كه درمورد عاشورا، امام حسین(ع) و پیام آن سخن می‌گوییم و كار می‌كنیم، كل این ماجرا طرحی برای گذاشتن پیام است. سوم، تعهد به پیام كربلا است، زیرا بنا نبود كه پیام كربلا در كربلا و واقعه آن بماند و خلاصه شود، زیرا پیام آن صحنه به صحنه و پیش از تولد امام حسین(ع) تا رسیدن ایشان به كربلا طراحی شده است.
این پژوهشگر درمورد وظایف یك هنرمند متعهد در جهان امروز تصریح كرد: تكنولوژی و شكل‌های نادرست آن در حال نابودی فرهنگ ما هستند. ما باید درس فرهنگی بدهیم. میزان بی‌اخلاقی موجود در جامعه باید توسط هنرمند رصد شود تا بتوان امید به تحول داشت.
وی ادامه داد: هنر متعهد فقط طراحی پرچم، علم و كتل نیست؛ باید روزآمد كاركرد و به روز بود، باید به عاشورا و مسائل آن نه به نگاه نمره و جایزه بلكه تأثیر آن در رفتار، زندگی و آخرت هر فرد نگریست.
در پایان این مراسم، جوایز بخش‌های مختلف هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی به نفرات برگزیده به این شرح اهدا شد: در بخش پوستر با موضوع حماسه عاشورا:محمدصادق محمدپور از استان مازندران با اثر «روزنامه» نفر اول، سید محمدهادی قادری از استان قم  با اثر «شفا» حائز رتبه دوم و نصیر بشری از استان تهران با اثر «حضرت علی اكبر» رتبه سوم شناخته شدند.در بخش پرچم‌های سوگواره با موضوع حماسه عاشورا: میثم نامدار ازاستان تهران با اثر «شفای كربلا» حائز رتبه اول، محمد تقی پور از استان تهران با اثر «یا حسین شهید» نفر دوم و مسلم علم زاده از استان تهران با اثر «هیهات منا الذله» نفر سوم معرفی شدند. در بخش تصویر‌سازی با موضوع حماسه عاشورا: الهه امیر حسینی از استان البرز با اثر «حضرت علی اصغر» رتبه اول، مهدی جوادپور از استان گیلان با اثر «شش‌ماهه كربلا» به مقام دوم و راحله كریم بخش‌نوبر از استان گیلان با اثر «حماسه عاشورا» نفر سوم شدند. در بخش تصویر‌سازی با موضوع مادر شهید: سولماز جهانگیر از استان البرز با اثر «معراج» حائز رتبه دوم و سمیه علیپور از استان تهران با اثر «شام غریبان» رتبه سوم را كسب كرد. هیئت داوران این بخش هیچ اثری را شایسته رتبه اول ندانست.