kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
وزیر بهداشت درخواست کرد

ایجاد مطالبه عمومی برای پیشگیری از سرطان

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه روش‌های تکراری در پیشگیری از سرطان کارساز نیست، از جامعه فرهنگی، ورزشی و هنری برای مقابله با سرطان دعوت کرد.


به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی در نخستین هم اندیشی منتخبین جامعه هنری و ورزشی در خصوص پیشگیری و کنترل سرطان که در وزارت بهداشت برگزار شد، با گرامیداشت یاد عزیزان جامعه هنری، فرهنگی و ورزشی که به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست دادند، گفت: جامعه ایرانی حساسیت‌های وافری در خصوص نوع دوستی و کمک‌های اجتماعی دارد و امیدواریم این جلسه فراخوانی در قالب یک بسیج عمومی باشد و بتواند به امر پیشگیری و کاهش مرگ ایرانیان و معلولیت آنها کمک کند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در پیشرفته‌ترین سیستم‌های بهداشتی دنیا سرطان با آمار بالایی دیده می‌شود، با این حال اگرچه آمار این بیماری در کشور ما چند مرتبه نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است، ولی سیر آن با توجه به افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن و بهبود امکانات بهداشتی رو به افزایش خواهد بود.
به گفته وی اگرچه آلودگی هوا، استاندارد نبودن روغن، آلودگی میوه‌ها و سبزی‌ها، دخانیات، اعتیاد و علل دیگر در جامعه گسترش یافته و آمار سرطان را افزایش داده است، ولی نباید خودزنی کرده و تصور کنیم که در کشور ما اتفاقاتی می‌افتد که در بقیه کشورها دیده نمی‌شود، بلکه سرطان یک مشکل جهانی است و ما نیز متاثر از آن هستیم.
وی با بیان اینکه مردم نیز در ابتلا به سرطان با رفتارها و سبک زندگی غلط خود مقصر هستند، خاطرنشان کرد: ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی از جمله حملات اسیدپاشی اخیر که حتی جامعه پزشکی را نیز درگیر خود کرد، در حال افزایش هستند و این ناشی از حل نشدن مشکلات فرهنگی است.
هاشمی حضور جامعه هنری و ورزشی را در پیشگیری و کنترل سرطان در جامعه بسیار ضروری دانست و خاطرنشان کرد: جامعه هنری و ورزشی کشور علاقه مندان بسیار زیادی در اقصی نقاط ایران دارند.
وی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد روش‌های تکراری برای دعوت مردم در امر پیشگیری از سرطان کارساز نیست، خاطرنشان کرد: رسیدن به این مهم همت وافر جامعه فرهنگی، ورزشی و هنری را می‌طلبد تا بتوانیم در راستای مهمترین ماموریت وزارت بهداشت یعنی کنترل بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان موفق باشیم.
آموزش پیشگیری ازسرطان در دوران مدرسه
در این نشست جمعی از هنرمندان و ورزشکاران کشور از جمله داریوش ارجمند، رضا کیانیان، داریوش فرهنگ، ایرج راد،  مرضیه برومند، رویا تیموریان، مسعود رایگان، احسان حدادی، حمید قدکچیان و بهرام عزیزی، همچنین والدین مرحوم مرتضی پاشایی، پرویز مظلومی برادر مرحوم غلامحسین مظلومی، آتیلا حجازی فرزند مرحوم ناصر حجازی، همسر مرحوم معدنی که عزیزانشان را به دلیل بیماری سرطان از دست داده‌اند، نیز حضور داشتند که برخی از آنان به اظهار نظر پرداختند.
داریوش ارجمند یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری سرطان را گسترش کمیت گرایی در جامعه عنوان کرد و گفت: برای ایجاد کیفیت گرایی باید ریشه‌ای به موضوع پرداخته شود و تعلیمات کودکان از آموزش و پرورش شروع شود و جامعه را به سمتی برد که از هر نظر سرآمد باشد.
احسان حدادی قهرمان المپیک پرتاب دیسک کشور نیز در سخنانی، نقش سازمان‌های مردم نهاد و نیز کمک مالی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان را مهم عنوان کرد.