kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد

تمجید از سرعت دیتای موبایل پس از بروز اختلالات گسترده!

معاون وزیر ارتباطات در مسابقه ایده پردازی و برنامه نویسی ابزارهای هوشمند اظهارداشت: در مدت کوتاهی که نسل ۳ موبایل در ایران راه‌اندازی شده، ترافیک دیتا به صورت شگفت‌انگیزی افزایش یافته‌است.،

سرویس اجتماعی-

معاون وزیر ارتباطات گفت: در حوزه کشاورزی و  صنعت افق بیشتری برای توسعه نداریم  و آینده این دو بخش در این است که با ورود تکنولوژی پیشرفته‌تر، دارای ارزش افزوده بیشتر و در نهایت با مکانیزه شدن، دارای شغل‌های کمتری شوند(!)
وی گفت: در تدوین برنامه ششم با چالشی مواجه هستیم که تأکید می‌کند تنها راه افق آینده تکنولوژی است و در نظام برنامه‌ریزی و مقررات گذاری باید تسهیلات بالفعل شدن 10 میلیون پتانسیل فارغ‌التحصیل دانشگاهی در حوزه IT و 4 میلیون دانشجوی در حال تحصیل در این حوزه برای ورود به صنعت و رشد تکنولوژی فراهم شود.
جهانگرد گفت: در ایران در حوزه باند پهن بسیار عقب هستیم، در ابتدای دولت 3.5 پورت پر سرعت در حال کار بود که اکنون به 7.5 میلیون افزایش یافته و تا پایان برنامه پنجم باید به 18 میلیون دسترسی پر ظرفیت افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه اخیراً دسترسی پر سرعت به اینترنت موبایل فراهم شده، گفت: در مدت کوتاهی که نسل 3 موبایل راه‌اندازی شده آمار و الگوریتم‌های ترافیک دیتای موبایل در کشور تغییر کرده است، از جمله اینکه پیش از این ترافیک دیتا در حد چند گیگ بود و در ماه‌های اخیر ترافیک همراه اول به 37 ترابیت و در تازه‌ترین آمار به 67 ترابیت افزایش یافته که شتاب بسیار شدیدی را در رشد ترافیک دیتا نشان می‌دهد.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه 1400 تا 1500 خدمت در کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 80 درصد برنامه‌های کاربردی موفق در دنیا محلی (بومی) بوده‌اند و این امر نشان می‌دهد که هیچ سرمایه‌گذار خارجی از مزیت رقابتی بومی مانند طراحان ایرانی برخوردار نیست.وی گفت: سازمان فناوری اطلاعات در تمام رویدادهای برنامه‌نویسی و توسعه‌ای محتوا به عنوان خریدار و حامی نقش خواهد داشت.
این در حالی است که هم اکنون نرم افزارهای ارتباطی «بیسفون» و «ساینا» به علت عدم حمایت وزارت ارتباطات، توسعه نیافته‌اند. تعریف و تمجید معاون وزیر ارتباطات از اقدامات این وزارتخانه در یک سال اخیر در حالی صورت می‌گیرد که توسعه ناقص و استقراضی فعلی پهنای باند خارجی، هم اکنون به علت عدم تامین زیرساخت‌های بومی، مشکلات زیادی را برای مشتریان ایجاد کرده است.
بحث اختلالات شبکه موبایلی کشور در چند ماه اخیر پس از راه اندازی خلاف قانون اینترنت نسل سوم و چهارم، تنها در برخی از شهرهای کشور، هم اکنون اختلالات ارتباطی زیادی را فراهم ساخته است. به نحوی که در نظرسنجی برنامه پایش درخصوص کیفیت خدمات ارائه شده توسط وزارت ارتباطات به مردم، بیش از 90 درصد شرکت کنندگان از هیچ یک از خدمات رضایت نداشتند. تنها بخشی که با استقبال زیر ده درصدی مخاطبین مواجه شد سرویس «پیامک» ارتباطات بود که ساده‌ترین شکل تماس محسوب می‌شود!
گفتنی است پیش از این دکتر رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و استاد باسابقه دانشگاه صنعتی شریف درخصوص اقدام خلاف قانون وزارت ارتباطات در رونمایی از نسل سوم و چهارم تلفن همراه، به کیهان گفته بود: «بهتر بود ابتدا وزارت ارتباطات خدمات و داده‌های بومی مورد نیاز مردم را در شبکه ملی اطلاعات فراهم بکند بعد توان دسترسی مردم را بالا ببرد.»
جلیلی در تقبیح توسعه بدون پشتوانه اضافه کرد: « الان توان مردم در دسترسی بالا رفته اما پشتش هیچ منبع تغذیه محتوایی و خدماتی تعبیه نشده است. فلذا این فقط به معنای افزایش توان دسترسی جامعه چند ده میلیونی مشترکین تلفن همراه به منابع تغذیه‌ای دیگران است!»
وی با اشاره به رها شدن طرح مهم و ساختاری «شبکه ملی اطلاعات» افزود: «اینکه عرض می‌کنم تخلف شده به همین جهت است که مهره‌ها را جابجا چیده‌ایم! یعنی مهره دوم (توسعه توان دسترسی) را اول گذاشته‌ایم و مهره اول (توسعه توان تغذیه بومی در شبکه ملی اطلاعات) را موکول به بعد کرده‌ایم! این بعد هم معلوم نیست کی اتفاق بیفتد، کدام مجموعه قرار است برای آن سرمایه‌گذاری کند و چه کسی برایش پروژه تعریف کند و چه کسی برایش پدری کند!  ما بخش ساده و زودبازده و شیکش را رونمایی کرده‌ایم ولی بی‌برنامه برای مهره اصلی و همچنین بی‌دغدغه برای عواقب این گسترش انتظار مشترکین در گستره جغرافیایی ایران.»