kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه اعلام کرد

صدور کیفرخواست برای 20 دفترخانه متخلف

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه از انجام ۲۶۰ مورد بازرسی و کشف ۲۰ مورد تخلف در بین سردفتران خبرداد. .


محمد رضا دشتی اردکانی با اعلام این خبر افزود: تعداد کل بازرسی‌ها در 6 ماه گذشته مربوط به 260 دفترخانه بوده و 20  مورد تخلف وجود داشته که ما درخواست کیفرخواست داده‌ایم. همچنین در این بازه زمانی 118 مورد شکایت مردم در کانون رسیدگی شده است.
وی ادامه داد: ما تنها سازمان و موسسه‌ای هستیم که از سوی 5 مرجع رسمی دولتی مورد بازرسی قرار می‌گیریم چرا که حساسیت در دفاتر اسناد رسمی بسیار بالا است.
دشتی اردکانی در ادامه نشست خبری خود در خصوص بحث تعویض پلاک خودرو اظهارداشت: هیچ خریداری حاضر نیست تعویض پلاک بدون سند رسمی داشته باشد.
وی افزود: تنظیم سند خودرو هم صرفاً در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و آنهایی که برای تنظیم سند مراجعه نکرده‌اند می‌توانند بعد از تعویض پلاک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
دشتی اردکانی در خصوص تعداد اسناد وکالتی که برای وسایل نقلیه صادر شده است، گفت: طی یک سال گذشته 2 میلیون و 74 هزار و 897 سند وکالت فروش وسایل نقلیه تنظیم شده است که 172 هزار و 293 سند تعویض وکالت بوده است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه در خصوص مشکلات نابینایان برای تنظیم سند گفت: در ماده 64 و 65 قانون ثبت اسناد و املاک کشور اشاره شده که در تنظیم اسناد برای اشخاص نابینا از معتمد استفاده کند.
دشتی اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه 4 میلیون و 149 هزار و 277 سند بیع در کشور تنظیم شده است، گفت: این اسناد سند بیع اتومبیل بوده که از این تعداد 2 میلیون و 832 هزار و 415 مورد سند منقول قطعی بوده است.
وی درباره مشکلات روستائیان و عدم استقبال آنها از سند رسمی گفت: در حال حاضر طرح کاداستر در آستانه تصویب نهایی است که با تصویب این طرح مشکلات روستاییان حل می‌شود.
رئیس کانون سردفتران در خصوص آزمون سردفتران گفت: ما برگزار‌کننده این آزمون نیستیم و امسال هم آزمون سردفتری نداریم.
وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس مرکز علمی کاربردی کانون سردفتران حدود 11 هزار دانشجو جذب کرده‌ایم که در رشته‌های حقوق، گرایش ثبتی و شورای حل اختلاف تحصیل کرده‌اند.دشتی اردکانی در پایان در خصوص میزان تعرفه‌ها گفت: در گذشته گاهی تورم روزانه افزایش می‌یافت و تعرفه‌های سردفتران هر 4 سال یکبار تغییر می‌کرد که به نظر بنده این موضوع طبیعی نیست؛ در واقع اکنون سردفتران خارج از تعرفه اقدام نکرده و با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند و تعرفه‌ها 4 سال یکبار افزایش می‌یابد.