kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
در کنفرانس خبری مشترک مطرح شد

اردوغان: با حاکمیت بشار اسد مخالفیم- پوتین: با قاطعیت از بشار اسد حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور روسیه در جریان سفر به ترکیه گفت: بشار اسد از حمایت قوی مردمی کشورش برخوردار است و روسیه همچنان حامی دمشق باقی خواهد ماند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، «ولادیمیر پوتین»، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رئيس جمهور ترکیه تأکید کرد: بشار اسد از حمایت قوی در سوریه برخوردار است و مسکو تا جایی که در توان دارد برای حل بحران سوریه تلاش خواهد کرد.
وی افزود: روسیه هیچ گاه اجازه نخواهد داد تا گروه‌های تروریستی تسلط خود را بر این کشور گسترش دهند. رئیس جمهور روسیه تأکید کرد، فقط مردم سوریه باید در مورد کشورشان تصمیم بگیرند.
پوتین همچنین گفت: مسکو با تمام بازیگران بین‌المللی در حال گفت‌وگو است تا به راه حل مناسبی درباره بحران سوریه دست پیدا کند که مورد توافق تمام مردم سوریه و نیروهای سیاسی این کشور باشد. رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، مسکو و آنکارا در خصوص آینده بشار اسد با یکدیگر اختلاف دارند چرا که آنکارا می‌خواهد وی از قدرت عزل شود.
اظهارات پوتین در حمایت از بشار اسد در حالی مطرح شد که رجب طیب اردوغان پیش از وی گفته بود که رسیدن به راه حل در سوریه با وجود بشار اسد غیر ممکن است.
رئیس جمهور ترکیه نیز در این کنفرانس خبری تأکید کرد، رئیس جمهور روسیه موضع دیگری را در قبال دمشق دارد اما به صورت کلی برای یافتن راه حلی برای حل بحران سوریه با یکدیگر توافق کردیم.
سفر یک روزه پوتین در روز دوشنبه به ترکیه بیشتر جنبه اقتصادی داشت به گونه‌ای که هیئت بلندپایه‌ای شامل تجار و بازرگانان روسی نیز در این سفر همراه رئیس جمهور کشورشان بودند.
از سوی دیگر روزنامه الجمهوریه چاپ لبنان طی گزارشی نوشت، وزیر خارجه عربستان در سفر اخیر خود به روسیه طرحی را ارائه داده است که براساس آن بشار اسد در مرحله کنونی در قدرت باقی می‌ماند ولی بخشی از اختیارات وی به دولتی تعلق بگیرد که متشکل از حامیان و مخالفان دولت کنونی سوریه است!
کنفرانس دمشق
بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار با اعضای دبیرخانه اتحادیه اقلیت‌های فلسطینی مقیم اروپا، انتخاب دمشق را برای برگزاری کنفرانس ضد تروریسم حامل پیام مهمی دانست.
وی اظهار داشت، انتخاب دمشق حامل مضامین بسیاری است که قدردانی مردم فلسطین از مواضع سوریه و نقش اصلی این کشور در حمایت از مسئله فلسطین مهم‌ترین مضمون آن است.
اعتراف تروریست‌ها
 به پیشروی ارتش سوریه
کمیته هماهنگ کننده گروه‌های مخالف سوریه به پیشروی نیروهای ارتش در حومه درعا اعتراف کرد.
منابع نظامی تروریست‌ها اعلام کردند که ارتش سوریه موفق شده کنترل کامل منطقه «الحی الشرقی» را به دست گرفته و در حال حاضر در حال پیشروی به سمت حومه درعا است.
براساس گزارش این منابع، پیشروی ارتش در این منطقه که در نزدیکی بزرگراه بین‌المللی دمشق، درعا واقع شده است یک پیروزی استراتژیک محسوب می‌شود. چرا که تسلط تروریست‌ها بر این منطقه پایتخت سوریه و خطوط امدادی و کمک‌رسانی ارتش سوریه در داخل شهر درعا را تهدید می‌کرد.
ارتش سوریه همچنین با انجام یک سلسله عملیات هوایی مواضع گروه‌های مسلح در منطقه القلمون را هدف قرار داد و شماری از عناصر مسلح را کشت یا زخمی کرد. ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر به موفقیت‌های چشمگیری در مبارزه با تکفیری‌ها دست یافته است.