kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اجازه واردات کالاهایی‌که می‌توانیم بسازیم را نمی‌دهیم

شانزدهمین همایش صنایع دریایی کشور دیروز در بندرعباس آغاز به کار کرد.

بندرعباس- خبرنگار کیهان:

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش گفت:‌ اجازه نخواهیم داد چیزی را که در داخل می‌توانیم بسازیم به خارجی‌ها سفارش داده شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای کشور در زمینه صنایع دریایی از جمله ساخت و تعمیر کشتی و صنایع فراساحل در زمینه نفت و گاز تصریح کرد: هنر ما این است که بتوانیم از آنها به خوبی استفاده کنیم.
محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر فعال کردن بخش تعمیرات و راه‌اندازی یارد کشتی‌سازی افزود: باید با راه‌اندازی و فعال کردن صنایع دریایی و فراساحل نسبت به ایجاد اشتغال در طول هزاران کیلومتر از نوار ساحلی جنوب کشور به ویژه سواحل مکران کارهای اساسی انجام دهیم.
نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه رایزنی کرده‌ایم تا کشتی به‌عنوان وثیقه تسهیلات برای بانک‌ها پذیرفته شود، گفت: به تازگی 13 فروند شناور برای دریافت 130 میلیون دلار تسهیلات به صندوق صنایع دریایی معرفی شده است.
وی گفت: ما قابلیت صدور شناورها را داریم و باید بازرگانی صادراتی در این باره تقویت شود و خطوط مسافری و تجاری در بنادر توسعه یابد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش هم در این همایش گفت: حضور در دریا موجب افزایش توان و قدرت‌افکنی و تغییر در ژئوپلیتیک جهان می‌شود، ایران باید با تحقق این ایده‌ها، توطئه‌های استعماری را ناکام کند.
امیردریادار سیاری تصریح کرد: برقراری اقتدار دریایی وظیفه نیروهای مسلح است و همه ارگان‌های دریایی اطمینان داشته باشند. امنیت دریایی را برقرار می‌کنیم و ارگان‌های دریایی باید توسعه دریا محور را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.
وی گفت: توسعه وقتی بوجود می‌آید که امنیت در سواحل و دریا برقرار شود.
همچنین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در این همایش گفت: سودجویی و تامین منافع فردی مانع استفاده از توانمندی‌های کشور از جمله توسعه صنایع دریایی شده است.
سرتیپ علی فدوی افزود: هنوز ساده‌ترین نیازهای عرصه کشتی سازی از خارج کشور تامین می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ضرورت توسعه صنایع دریایی گفت: تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب در این خصوص باید با تامین منابع مالی و سایر ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با جدیت دنبال شود.
محمد سعیدنژاد تصریح کرد: باید برای مردمی که در این حوزه هستند اشتغال دریایی ایجاد و صنایع دریایی نیز بومی‌سازی شود. سعیدنژاد گفت:‌ تولید صنعت دریایی در کشور ما 25 صدم درصد است در حالی که در ترکیه این سهم به دو درصد می‌رسد. همزمان با برگزاری این همایش نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران نیز با حضور 130 شرکت مرتبط با فعالیت‌های دریایی در بندرعباس گشایش یافت. این همایش از 11 آذر ماه به مدت 2 روز برگزار می‌شود.