kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶

نخستین محموله گاز تولیدی فاز 16 پارس جنوبی وارد خط لوله سراسری شد

مجری طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی گفت: نخستین محموله گاز شیرین تولیدی از سکوی 16 پارس‌جنوبی وارد خط لوله سراسری مصرف کشور شد.


رضا فروزش افزود: حجم این محموله 5/7 میلیون متر مکعب است که با دستیابی موفقیت‌آمیز به شرایط پایدار پالایشگاهی، این میزان تولید به صورت روزانه در شبکه سراسری مصارف داخلی و تجاری کشور قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پس‌از پایدارسازی برداشت گاز از بخش دریا و آماده‌سازی نهایی فرایندهای نهایی پالایشگاهی، میزان تولید گاز شیرین در اولین ردیف عملیاتی فاز 16 پارس‌جنوبی به روزانه 10 میلیون متر مکعب خواهد رسید. فروزش ادامه داد: هم‌اکنون با راه‌اندازی سه ردیف شیرین‌سازی در پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تولید روزانه 23 میلیون متر مکعب گاز محقق شده است که این مقدار در کوتاه‌مدت نیز افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به تولید کنونی این پروژه گازی بیان کرد: با راه‌اندازی و در سرویس قرار دادن کامل ردیف سوم شیرین‌سازی، تولید نهایی کوتاه مدت از این فاز به میزانی فراتر از 25 میلیون متر مکعب خواهد رسید که این حجم دستیابی به 50 درصد از ظرفیت تولیدی این پروژه و برداشت به موقع گاز از مخزن مشترک را محقق ساخته است. هم‌اکنون با راه‌اندازی سکوی فاز 16 و انتقال تولیدات آن به پالایشگاه، تولید میعانات گازی این پروژه نیز آغاز شده و در حال انتقال به مخازن ذخیره‌سازی و سپس ارسال به مقاصد صادراتی است.