kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز خبر داد

رد ادعای گازی ترکیه علیه ایران در دیوان داوری بین‌المللی

دیوان داوری بین‌المللی بخشی از شکایت گازی ترکیه از ایران را مبنی بر نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز رد کرد.


عزیزالله رمضانی اظهار داشت: دعوای بسیار سنگین شرکت بوتاش ترکیه علیه شرکت ملی گاز ایران با خواسته کاهش در قیمت گاز صادراتی ایران به دلیل نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز و نداشتن گاز کافی برای این منظور، به نفع شرکت ملی گاز ایران به پایان رسید.
وی افزود: رای دیوان داوری بین‌المللی متضمن رد کامل ادعای شرکت بوتاش ترکیه و قبولی دفاعیه‌های انجام شده توسط شرکت ملی گاز ایران است.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: ادعای شرکت بوتاش ترکیه در ژانویه سال 2012 میلادی به دیوان داوری بین‌المللی ارجاع شد و در نهایت با رای 10 نوامبر 2014 میلادی این دیوان به پایان رسید.
به گفته رمضانی، دعوای دیگر شرکت بوتاش مربوط به ادعای کاهش قیمت به دلیل تجاری بود که هنوز تحت بررسی دیوان داوری بین‌المللی است.
بر اساس این گزارش، ایران و ترکیه در سال 1996 قرارداد 25 ساله‌ای برای صادرات سالانه تا 10 میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه ارسال می‌شود.
بر پایه این گزارش، 11 بهمن ماه 92، شرکت بوتاش ترکیه با دو ادعا که اولاً در 53 روز گذشته (از 18 آذرماه سال 92) صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده و 25 درصد از حجم آن کاسته شده است و از سوی دیگر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاست و باید کاهش یابد، از ایران به دیوان بین‌المللی داوری شکایت کرد.
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز پیش از این در گفت‌وگو با فارس گفته بود ترکیه در مجموع خواهان کاهش 60 درصدی بهای گاز صادراتی ایران شده است.
عراقی از تلاش گسترده شرکت ملی گاز برای مستندسازی در راستای رد ادعای کم‌فروشی گاز ایران به ترکیه خبر داده بود.
بر اساس این گزارش وزیر انرژی ترکیه پیش از این از حذف بند «دریافت کن یا بپرداز» از قرارداد گازی ایران و ترکیه تا پایان سال جاری میلادی خبر داده بود.