kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
الیاس نادران:

اقتصاد مقاومتی پادزهر است و کشور را در مقابل تحریم‌ها بیمه می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در 7 ماه دوره تمدید مذاکرات، دولت باید گام بلند اقتصادی برای ارتقای معیشت مردم بردارد تا دشمن مأیوس شود.


الیاس نادران در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه کشور نیاز به گفتمان غالبی دارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مختلفی که هم در بحث هسته‌ای، هم در بحث بیداری اسلامی، هم تهدیدات و فرصت‌های داخل کشور و هم در باب موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه داریم؛ باید بر اساس گفتمان اقتصاد مقاومتی حرکتی رو به جلو داشته باشیم.
وی گفت: مقام معظم رهبری هم هفته پیش در جمع بسیجی‌ها بحثی داشتند و گفتند که برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی هیچ راهی نداریم جز اینکه اقتصادی مقاومتی را محور همه کارها قرار دهیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در واقع یک باور عمومی باید در بین مسئولین و از طریق مسئولین به افکار عمومی و مردم منتقل شود که باید تکیه‌گاه اصلی‌مان به گفتمان اقتصاد مقاومتی باشد.
نادران اظهار داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی از چند وجه مسئله قابل بررسی است، اول اینکه در مجموعه اقدامات سی‌وچند سال گذشته در همه حوزه‌ها برای دنیا حرف‌های نو و بدیعی داریم که بی‌نظیر است، مثل فرهنگ غنی دینی، الگوی حکومت اسلامی با مدل ولایت‌فقیه، مناسبات اجتماعی دولت و ملت که با مناسبات کشورهای غربی فرق می‌کند و در حوزه‌های مختلف مدیریتی، سیاسی و فرهنگی.
وی افزود: جایی که به نظر می‌رسد پاشنه آشیل ما بوده و دشمن بیشترین بهره را از آن برای شکاف بین دولت و مردم برده است، مسائل اقتصادی و مباحث ناظر بر وضعیت معیشتی مردم بوده و حداکثر ناجوانمردی‌ها را هم در بحث تحریم‌ها و فشارهای مالی به خرج دادند که خودشان گفتند فلج‌کننده است. اقتصاد مقاومتی پادزهری است که کشور را در مقابل این چیزها می‌تواند بیمه کند.
نادران گفت: منظر دوم که خیلی مهم است، اینکه ما برای خرده نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها برای دنیا الگوسازی کردیم ولی در حوزه اقتصادی نتوانستیم الگوی کاملا متمایزی از نظام سرمایه‌داری بدهیم که نشان دهد مناسبات در این کشور با نظام سرمایه‌داری متفاوت است تا الهام بخش در جهان اسلام و دیگر کشورها که می‌خواهند خود را از زیر سلطه نظام سرمایه‌داری خارج کنند، باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین اگر در این کار توفیق پیدا کنیم و اقتصاد را در برابر فشارهای بیرونی مقاوم کنیم و در برابر ناکارآمدی‌ها و نارسایی‌های داخلی بیمه کنیم، توفیقی است که در مأموریت نظام برای تبلیغ جهان شمولی به لحاظ الگوسازی در منطقه هم می‌توانیم حرف اساسی داشته باشیم.نادران خاطرنشان کرد: منظر دیگر که در توجه به اقتصاد مقاومتی حاوی نکات اساسی است و توجه مضاعفی را می‌طلبد این است که اگر بخواهیم ناکارآمدی‌های داخلی را سامان دهیم و در حوزه اقتصادی حرکت رو به جلو داشته باشیم، باید نگاه سیستمی و جامع داشته باشیم.
وی اظهار کرد: اگر تنها دنبال حل مسائل نفت، صنعت، کشاورزی و موضوعاتی از این دست بدون توجه به نگاه‌های سیستمی به حوزه اقتصادی  اثرات متقابلی که تصمیمات کلان دولت یعنی حاکمیت می‌تواند داشته باشد، باشیم، حتما تصمیمات‌مان ابتر می‌شود و توفیقات لازم را پیدا نمی‌کنیم و بنابراین تصمیمات در حوزه اقتصاد نیازمند یک جامعیت است.
نادران ادامه داد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تبدیل شدن آن به یک گفتمان غالب و باور عمومی از این منظر مهم است که بتوانیم با یک نگاه سیستمی جامع حوزه اقتصاد کشور را سامان‌دهی کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: چهار مؤلفه اصلی در اقتصاد مقاومتی مهم است؛ اول اینکه نگاه تجارت محور باید به سمت تولید محور تغییر کند و کشور باید متکی به ظرفیت‌های تولیدی داخل شود. دوم اینکه حتما این نگاه تولید محوری باید به عامه مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی توجه و اعتنا کند. سوم اینکه باید بهره‌وری در حوزه‌های اقتصادی را به حداکثر ممکن در عوامل تولید برسانیم و چهارم اینکه در ارتباط با بحث مفاسد اقتصادی نگاه ریشه‌ای و مبنایی داشته باشیم نه صرفا توجه به معلول‌ها و کسانیکه دنبال فرصت‌طلبی از شرایط ایجاد فساد می‌گردند. یعنی فرض کنیم برای مردمی قانون‌گذاری می‌کنیم که منافع‌شان برای‌شان مهم است.
نادران خاطرنشان کرد: نباید در مقوله مبارزه با مفاسد اقتصادی اینگونه تصور کنیم اگر کلید بیت‌المال را به کسی بدهیم، هیچ نگاه چپی به اموال عمومی نکند، بلکه حکومت وظیفه دارد به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کند تا زمینه‌های فساد را از بین ببرد و از طرفی کاری کند تا مسئولان امور مثل ابوذر و سلمان بشوند و در بحث‌های مالی حداکثر دقت را در مصارف و منابعی که به دست می‌آورند، داشته باشند.
او افزود: لازمه این کار این است که اقتصاد رانتی را از بین ببریم و انحصارات دولتی را بشکنیم و از ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا همه مردم بتوانند مشارکت داشته باشند؛ باید بازارهای دوگانه که باعث می‌شود افراد استفاده‌های بدون توجه به کارآفرینی داشته باشند را علاج کنیم. اگر این کارها را در کنار شفاف‌سازی محیط کسب و کار کردیم، آن موقع می‌توانیم بگوییم اقتصاد سالم، به هم پیوسته، پویا، مردمی که هم درون‌زا و هم برون‌گرا باشد، خواهیم داشت.
نادران همچنین ابراز کرد: ‌ما یک هفت ماه سرنوشت‌ساز بسیار حساسی در ارتباط با چالش هسته‌ای پیش‌رو داریم که ممکن است در این فاصله یک‌سری اقدامات در حوزه‌های منطقه و نظم حاکم بر مناسبات منطقه اتفاق بیفتد، همان‌طور که در یمن، سوریه، عراق و دیگر کشورها اتفاق افتاد که این مسئله نقطه قوت ماست. دشمن هم می‌داند با تمام محدودیت‌ها حتی اگر به نان شب هم محتاج باشیم در این حوزه‌ها کم نخواهیم گذاشت، و برتری خودمان را در این مقولات خواهیم داشت.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در این فاصله 7 ماه سرنوشت‌ساز، در حوزه اقتصادی باید گام بلندی برداریم. اگر بخواهیم دشمن را مأیوس کنیم تا از این جنگ فرسایشی که مدام تاخیرهای شش ماهه و هفت ماهه و یک ساله می‌اندازد تا ما را دچار سرخوردگی بر سر توافقات کند و به نوعی ما را شرطی کند رها شویم، باید بن‌بست‌شکنی صورت گیرد و این بن‌بست‌شکنی قطعا باید در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم باشد. یعنی باید زندگی مردم به نحوی سامان یابد که مردم ببینند می‌توانند زندگی عادی را داشته باشند و کم و بیش وضعیت معیشتی‌شان نسبت به گذشته بهتر شده است و اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد، تاثیر قطعی و اساسی در زندگی آنها ندارد.
نادران افزود: البته اولویت‌بندی را نباید غافل شویم که حرفی اساسی است و ما حتما نمی‌‌توانیم در همه حوزه‌ها به صورت یکسان کار را جلو ببریم. نیازمند زمانبندی در اجرای سیاست‌ها هستیم. بعضی از این سیاست‌ها در یک دوره کوتاه‌مدت باید به نتیجه برسد، بعضی میان‌مدت و بعضی نیاز به زمان بلند‌مدت دارد تا به نتیجه برسد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فرض بگیریم اگر هیچ محدودیتی هم نداشتیم و می‌خواستیم یک پالایشگاه با ظرفیت متوسط بسازیم حداقل نیاز به سه سال زمان دارد، بنابراین اگر در این هفت ماه می‌خواهیم این کار را بکنیم حتما ظرف هفت ماه به نتیجه نمی‌رسد ولی می‌شود بعضی اقدامات را در دستور کار قرار داد که در این هفت ماه به نتیجه برسد.
نادران خاطرنشان کرد: باید کمیته‌های کارشناسی در بخش‌های مختلف تولیدی اعم از کشاورزی، مرغداری، زراعت، صنایع و بخش‌های مختلف ایجاد و ظرفیت‌های کشور را به صورت واقعی بررسی کنند و ببینند در آن حوزه‌ها چه کارهای کوتاه‌، میان و بلندمدتی می‌توان انجام داد. مثل ستاد برنامه‌ریزی در دولت که سازمان مدیریت است و این کارها را انجام می‌دهد. نیاز به چنین جایی داریم تا تحقیقات وسیعی انجام دهد و مورد به مورد راجع به موضوعات مختلف کار کند.
وی افزود: چیزی که به ذهنم می‌رسد تا در کوتاه‌مدت بیشترین توفیق را داشته باشیم، سامان‌دهی بخش‌هایی از حوزه کشاورزی، دامداری، مرغداری، باغداری و موضوعات حوزه کشاورزی به اضافه صنایع کوچک و متوسط است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ایجاد و بهره‌برداری صنایع کوچک و متوسط می‌تواند در کوتاه یا میان‌مدت به نتیجه برسد و محصول دهد تا بتوانیم آثار آن را ببینیم و این کار نیازمند حرکتی جهادی است. اینکه فکر کنیم با مناسبات فعلی کشور می‌شود این کار را انجام داد غیرممکن است و باید ظرفیت نهادهایی چون بسیج که هم گستردگی در سطح کشور و هم توانمندی سامان‌دهی نیروهای باانگیزه جهادی را دارند پای کار آورد.
نادران افزود: باید سرمایه‌های خرد مردم را تجمیع کرد و خود آنها را در این کار مشارکت داد و از طریق آنها در این حوزه‌های کوچک سرمایه‌گذاری کرد و برای محصولات آنها هم بازار پیدا کرد. اگر این کار صورت گیرد،  سود آن از دو جهت هم کاهش هزینه‌های تمام شده و هم عادلانه کردن قیمت محصولات تولیدی که الان بخش اعظم آن عاید تجار و واسطه‌ها می‌شود به خود مردم بازمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: می‌شود امیدوار بود که با اولویت‌بندی و تامین نیازهای کشور، علائم مثبتی به بازار دهیم. اگر کارهای جهادی و سامان‌دهی بسیجی صورت گیرد، می‌تواند فرصتی برای کشور ایجاد کند تا نشان دهد کشور برای تامین حداقل‌های معیشتی اراده دارد و به جد دنبال این است که نیازهایش را به نحوی تامین کند که اگر نبرد دیپلماتیک هسته‌ای سال‌ها هم طول بکشد، می‌تواند در داخل مشکلاتش را حل کند. البته باید در صنایع مختلف هم کارهایی صورت گیرد.
نادران افزود: کشوری که می‌خواهد اقتصاد مقاومتی در آن  اجرا شود و محدودیت منابع ارزی دارد، دلیلی ندارد این همه پورشه در خیابان‌هایش دور بزند.