kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶

انتقاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از سیاست دولت در قبال گندم و نان

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه بین افزایش 30درصدی قیمت نان و افزایش 10درصدی نرخ خرید تضمینی گندم تناقض آشکار وجود دارد، گفت: دولت حق کشاورزان را ادا نمی‌کند، نانوا باید حمایت شود و کشاورز به طریق اولی باید حمایت شود.


عباسی پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم افزایش نیافت، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که دولت حق کشاورز را ادا نمی‌کند، زیرا در قانون تاکید شده که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم تعیین شود.
عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بیان داشت: عمل نکردن به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی آسیب جدی به کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی می‌زند.
پاپی‌زاده بیان داشت: دولت برای جلوگیری از افزایش تورم حدود 10درصد قیمت تضمینی گندم را افزایش داد و قیمت گندم را از 1055 تومان به 1155 تومان رساند و با این کار بار تورم را بر دوش قشر زحمتکش کشاورز انداخت.
وی افزود: در هنگام تعیین قیمت نان به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند و با بیان اینکه افزایش هزینه‌های مختلف از جمله هزینه کارگری در نانوایی‌ها 30درصد بوده قیمت نان را 30درصد افزایش می‌دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه این کار یک تناقض آشکار است و  مظلومیت کشاورز را به اثبات می‌رساند، تصریح کرد: اگر دولت اعتقاد به 30درصد تورم دارد و معتقد است که هزینه‌های تولید نان به اندازه 30درصد افزایش یافته این تورم را کشاورز و تولید کننده گندم هم دارد و کشاورز هم باید نان را با 30درصد افزایش قیمت خریداری کند.
پاپی‌زاده اظهار داشت: وقتی گفته می‌شود، هزینه کارگری در نانوایی‌ها 30درصد افزایش یافته باید بدانیم که این هزینه‌ها را کشاورز هم متحمل می‌شود، زیرا کشاورز هم هزینه‌های کارگری را پرداخت می‌کند.
نماینده دزفول با بیان اینکه هشدارها در زمینه کاهش تولید گندم داده شده گفت: سیاست غلط دولت در مورد تعیین نرخ تضمینی گندم، موجب کاهش تولید گندم می‌شود و سال آینده هزینه هنگفتی باید صرف واردات گندم شود، درحالی که این پول می‌تواند صرف افزایش تولید گندم داخلی شود.
عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه دولت نباید اجازه دهد، حق کشاورز ضایع شود، اظهار داشت: کشاورزان اقشاری قانع، محجوب و بی‌دفاع هستند.