kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶

کارشکنی جدید ترکیه در قبال تردد کامیون‌های ایرانی

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران گفت: ترکیه اعلام کرده کامیون‌های ایرانی فقط می‌توانند 50 لیتر گازوئیل در باکهای خود داشته باشند.


مسعود دانشمند در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در پی توافقات صورت گرفته دیروز بین ایران و ترکیه مبنی بر پلمب باک کامیونهای ترک در مرز ایران، ترکیه در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرده که کامیونهای ایرانی فقط می‌توانند 50 لیتر گازوئیل در باکهای خود داشته باشند و نباید با بیشتر از این میزان وارد خاک ترکیه شوند.
وی در پاسخ به این سوال که کامیون‌های ایرانی چگونه می‌توانند با 50 لیتر گازوئیل در خاک ترکیه تردد کنند گفت: طبیعی است که کامیون‌ها مجبورند از گازوئيل آزاد به نرخ 7000 تومان در ترکیه خرید کنند و این موضوع در تقابل با پیشنهاد ایران مبنی بر پلمب کامیون‌ها در مرز ایران بود.
وی در پاسخ به این سوال که تکلیف کامیون‌های ترک که نخواهند باکهای خود را در مرز ایران پلمب کنند و از طرفی محموله‌ای نیز برای تهران داشته باشند، گفت: این کامیون‌ها باید به اجبار بار خود را در مرز ایران تخلیه کرده و محموله را با استفاده از کامیون‌های ایرانی به شهرهای دیگر برسانند که البته این کار باید با هزینه خودشان صورت بگیرد.
دانشمند در عین حال تاکید کرد: مشکل بین ایران و ترکیه با این گونه رفتارهای دوگانه قابل حل نیست، ما فکر می‌کنیم باید بخش خصوصی ایران و ترکیه با یکدیگر گفت‌وگو کرده و مشکل را حل کنند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت ترکیه مسئول بخش حمل‌ونقل نبوده و بخش خصوصی در این حوزه ارجحیت دارد افزود: این در حالی است که متاسفانه در ایران، دولت مسلط بر حمل و نقل است و تا زمانی که بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو ننشینند مشکل حل نخواهد شد.
دانشمند ادامه داد: مادامی که دولت ما با دولت ترکیه صحبت می‌کند و با توجه به اینکه دولت ترکیه تسلط کامل را در بخش حمل و نقل ندارد و مسئول آن بخش خصوصی است، آن را به بخش خصوصی خود ارجاع می‌دهد و این پارادوکس قابل حل نخواهد بود.
رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران در عین حال تاکید کرد: دولت ایران باید بپذیرد اختیارات این موضوع را به بخش خصوصی بسپارد و بخش خصوصی این آمادگی را دارد با طرف ترکی به گفت‌وگو نشسته و این مشکل را حل کند.
دانشمند در عین حال افزود: با توجه به این موضوع کندی روند واردات و صادرات را در مرز بازرگان شاهدیم و این مشکلاتی را موجب شده است.
بنابراین گزارش تردد کامیون‌های ترانزیتی ایران و ترکیه بین دو کشور طی دو ماه گذشته به دلیل اختلافات دو طرف بر سر دریافت مابه‌التفاوت قیمت سوخت با مشکلاتی همراه بوده و روز گذشته رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که ایران به طور یک طرفه مرز را به روی تریلی‌های این کشور بسته است؛ اما معاون وزیر راه و شهرسازی با رد ادعای رسانه‌های ترکیه، می‌گوید که بسته شدن مرز به روی کامیون‌های ترانزیتی ترکیه به هیچ‌وجه صحت ندارد.
داوود کشاورزیان گفته که چنین تصمیمی به هیچ‌وجه اتخاذ نشده و ما فقط بر اساس درخواست مقامات ترکیه به جای وضع عوارض جدید قصد پلمب باک کامیون‌های آن‌ها را داشتیم، اما متاسفانه به دلیل نبود محل پلمب روی باک‌ها توقفی در تردد آن‌ها ایجاد شده که امیدواریم با آمادگی آن‌ها تردد به حالت قبلی بازگردد.
به گفته وی در حال حاضر هیچ‌گونه منعی برای رفت‌وآمد کامیون‌های ترکیه و هیچ کشور دیگری به جز رژیم صهیونیستی وجود ندارد.