kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
رئیس سازمان بورس:

بانک‌ها نرخ سود قانونی را رعایت نمی‌کنند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عدم رعایت نرخ سود مصوب 22 درصد شورای پول و اعتبار توسط بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: کاهش نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیرگذار است.


علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با مهر در مورد تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: با توجه به روند کاهنده نرخ تورم، اگر بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی بگیرد، این موضوع بر بازار سرمایه کشور نیز تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عدم رعایت نرخ سود سپرده‌های بانکی که به میزان 22 درصد توسط شورای پول و اعتبار تعیین شده است، انتقاد کرد و اظهارداشت: بانکها این نرخ را رعایت نمی‌کنند و سودهایی بالاتر از آن را می‌پردازند، در حالی که باید مصوبات شورای پول و اعتبار توسط بانکها رعایت شود.
صالح‌آبادی افزود: تنها موضوع مهم برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور، کاهش نرخ سود بانکی نیست، بلکه باید سایر عوامل را نیز در نظر گرفت. بر این اساس کاهش سپرده قانونی بانکها در کنار کاهش نرخ سود بانکی پیشنهاد می‌شود.
وی کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را باعث بهتر شدن وضعیت بانک‌ها و درنتیجه وضعیت اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: چنانچه شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی بگیرد، نیاز است که کاهش نرخ سپرده قانونی بانکها را هم تصویب کند تا تأثیر مثبت آن بر اقتصاد ملموس باشد.
صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه کاهش سپرده قانونی بانک‌ها مهم‌تر از کاهش نرخ سود بانکی است، گفت: کما اینکه معاون اول رئیس جمهوری نیز اخیراً در حضور صادرکنندگان بر ضروری بودن کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها به 10 درصد تاکید کرده است.