kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

فراریان از مالیات بیشترین خدمات را هم دریافت می‌کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از نظام ناقص مالیاتی گفت: نظام جامع مالیاتی که سازمان امور مالیاتی دنبال می‌کند بسیار نقص دارد.


محمدعلی عبدالله‌زاده با بیان اینکه این سازمان تاکنون موفقیتی در جهت رفع نقص‌های خود نداشته است، افزود: اکنون به دلیل این ضعف شاهد فرار مالیاتی در کشور هستیم که این امر سبب شده تا فشار آن بر دوش دیگر بخش‌های جامعه باشد.
وی ادامه داد: از یک سو شاهد کاهش قیمت جهانی نفت هستیم و از سوی دیگر فروش نفت ایران طی سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است، بنابراین دولت با نظامند کردن برخی امور و مدیریت و انضباط مالی باید درصدد جبران کسری درآمدها باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به طور کلی در خصوص مالیات باید گفت که مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند سیستم جامع و بدون نقصی را فراهم کنند که جامعه به صورت عادلانه مالیات پرداخت کند.
به گفته عبدالله‌زاده، نقص در امور مالیاتی سبب شده تا بسیاری از افراد از پرداخت مالیات فرار کنند و از سوی دیگر بیشترین خدمات را دریافت کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: برخی نهادها و افراد نیز از لحاظ اقتصادی نه تنها ارزش افزوده‌ای ندارند و سبب رونق اقتصادی نمی‌شوند بلکه نوعی ناهنجاری اقتصادی به حساب می‌آیند و باعث کند شدن حرکت چرخ اقتصاد نیز می‌شوند.
عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای پول و اعتبار نیز در گفت‌وگو با میزان، گفت: مسئولان مالیاتی افتخارشان این است که درآمدهای مالیاتی 45 درصد افزایش داشته است در صورتی که درآمد محقق شده با افزایش فشار بر تولیدکننده و حقوق بگیران بوده است.
محمد مهدی رئیس‌زاده افزود: اینکه تولیدکننده واقعی و حقوق‌بگیر مالیات دهد و بخش زیادی از جامعه مالیات پرداخت نکند، نوعی بی‌عدالتی است، مسئولان این امر باید شرایط و ساختاری را فراهم کنند که فرار مالیاتی به حداقل میزان خود برسد.
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد نظارت خوبی بر ارگان و نهادهای زیرمجموعه‌ خود ندارد و به دنبال این امر سازمان امور مالیاتی موفقیتی نداشته است.