kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱

ایران مقام اول منطقه و هفدهم دنیا در تولید علم (اخبار دانشگاه)

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: ایران رتبه هفدهم تولید علم در دنیا و مقام اول منطقه را به خود اختصاص داده است.


جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: مجموعه آموزش عالی کشور و سیاستمداران این عرصه، پس از 8 سال جنگ تحمیلی، توجه ویژه‌ای به توسعه علمی کشور معطوف کردند که نتیجه این تلاش، اختصاص 4/4 درصد جمعیت کشور به قشر دانشجو و 70 هزار عضو هیئت علمی در مقاطع مختلف تحصیلی است که موتور محرک علمی کشور هستند و سبب آفرینش اختراعات و نوآوری‌ها، نظریه‌پردازی و تولیدات علمی هستند.
وی افزود: ایران پس از جنگ، از نظر تربیت دانشجو، کارهای بزرگ، مهم و ماندگار در زمینه پژوهش و فناوری انجام داده و با تمام تلاش‌ها، توانسته رتبه هفدهم تولید علم در دنیا و مقام اول منطقه و کشورهای تولیدکننده نفت (اپک) را به خود اختصاص دهد و تمامی جهان و بخصوص نظام‌های استنادی که تولیدات علم کشورها را رصد می‌کنند اعتراف دارند که رشد علم در ایران حیرت‌آور بوده است.
مهراد در ادامه گفت: از فعالیت‌های پژوهشی ایران می‌توان به تأسیس 1327 انجمن علمی، 154 قطب علمی، 34 پارک علم و فناوری و 1377 مجلات پژوهشی، 630 مرکز پژوهشی و 153 مرکز رشد در کشور اشاره کرد.