kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
افخم:

حضور نظامی آمریکا کمکی به امنیت افغانستان نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به توافق برای تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان این امر را برای روند ایجاد ثبات و امنیت در این کشور مطلوب ندانست.


مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تصویب قرارداد امنیتی بین افغانستان و آمریکا اظهار داشت: با توجه به سابقه منفی عملکرد نیروهای آمریکایی، ما نسبت به ادامه حضور این نیروها در منطقه از جمله افغانستان سوء ظن داشته و معتقدیم تداوم حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان کمکی به روند ایجاد ثبات و امنیت در آن کشور نمی‌کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است کمک‌های کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به افغانستان در چارچوب تعهدات بین‌المللی و به منظور بازسازی و ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان نمی‌بایست منوط به منافع کشور یا کشورهای خاصی و یا دریافت پایگاه‌های نظامی در افغانستان شود.
 به گزارش فارس سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به استقلال و حق حاکمیت افغانستان، از آنجایی که استقرار پایگاه‌ها و نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در منطقه را تهدیدی علیه ثبات منطقه می‌داند، توجه دولت افغانستان را به تعهدات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی آن کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقات و پیمان‌های معتبر موجود جلب می‌کند.