kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
وزیر علوم در جلسه معارفه:

حل مشکلات آموزش عالی تنها با توجه به رهنمودهای رهبری ممکن است

مراسم رسمی تودیع سرپرست سابق و معارفه وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری با حضور تنی چند از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین وزارتخانه برگزار شد.


فرهادی در این مراسم با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری گفت: اگر به رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل مختلف همچنین علم و فناوری توجه شود، همه مشکلات حل خواهد شد.
وی ادامه داد: برای ما تحول در نیروی انسانی و رشته‌های علوم انسانی به شدت مورد توجه است.
وزیر جدید علوم ضمن تاکید بر ایجاد تحول اقتصادی مدنظر رهبری انقلاب در دانشگاه‌ها افزود: باید با تمام ظرفیت، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را دنبال کنیم و از تمام ظرفیت برای این مسائل استفاده خواهیم کرد.
مقاوم‌سازی اقتصاد ملی شاید خیلی به مجموعه ما برنگردد ولی در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی داریم و باید با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم در این راستا قدم برداریم.
وی با اشاره به نقش کاربردی دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی برود و به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود، یعنی کارآفرینی و ثروت‌آفرینی را دنبال کند.
وی افزود: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی، اتلاف بودجه و نیروی انسانی است. باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.
وزیر علوم ادامه داد: مسائل فرهنگی و اعتقادی دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه ما است، فضای آرام، با نشاط در دانشگاه‌ها باید وجود داشته باشد.
فرهادی در ادامه با اشاره به آمارهای پژوهشگاه‌ها، مؤسسات، دانشجویان و دانشگاه‌ها تصریح کرد: سالانه حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد که اگر بخواهیم برای اشتغال آنها سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه بسیار زیادی باید پرداخت کنیم. دانشجویان باید بتوانند اشتغالزایی کنند.
وزیر علوم گفت: ما باید شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که علم و دانش و دانشگاه‌ها باعث ثروت‌آفرینی شوند.
در ادامه این مراسم، حکم وزارت محمد فرهادی توسط جهانگیری معاون اول رئيس‌جمهور به وی اهدا شد.
در حاشیه این مراسم نیز، غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجلس تا حدود زیادی به این باور رسیده است که فرهادی می‌تواند موفق باشد، ما هم در مجلس همانطور که رای اعتماد نشان دادیم آماده همکاری هستیم.
وی ادامه داد: حضور من و عده دیگری از نمایندگان در جلسه معارفه وزیر علوم با وجود جلسه علنی مجلس به این معنی است که نقطه پایانی باشد بر مسائل مجلس و دولت در رای اعتماد به وزیر علوم و نقطه آغازی برای فرهادی باشد تا این وزارتخانه را اداره کند.
حدادعادل تصریح کرد: وزارت علوم همیشه یک فضای داغ و پرتنش سیاسی بوده است و هیچ وقت نمی‌شود سیاست را از دانشگاه جدا کرد. حساسیت مجلس در ابتدای کار وزیر علوم نسبت به مسائل سیاسی طبیعی است.
وی ادامه داد: امیدواریم بعد از این حساسیت این چنینی وجود نداشته باشد و میدان همکاری مجلس و وزارت علوم، میدان کار و برنامه‌های اجرایی باشد.
حدادعادل در مورد انتقاد مجلس نسبت به وزیر جدید گفت: قانوناً همه چیز ممکن است ولی ما هرگز آرزو نمی‌کنیم وقت وزیر را با کارت زرد و قرمز بگیریم، یا بیش از حد درگیری و مسائلی در این زمینه داشته باشیم، اما رای اعتماد نمایندگان مجلس به همه وزرا مشروط است.
تحویل وزارت‌خانه علوم به محمد فرهادی در حالی رخ می‌دهد که محمدعلی نجفی در مدت زمان سه ماهه سرپرستی‌اش، 10 تغییر را در راس رؤسای دانشگاه‌های کشور رقم زد که در نوع خود رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود! حتی در آخرین روز سرپرستی نجفی، حکم انتصاب سرپرستی دانشگاه گناباد به امضاء نجفی رسید!