kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک اعلام کرد

توقف فعالیت 14هزار شهرک صنعتی و بیکاری112هزار نفر

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد: فعالیت 14 هزار شهرک صنعتی به دلیل وجود مشکلات نقدینگی متوقف و 112هزار نفر بیکار شده‌اند.



محمدعلی سید ابریشمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا اظهار کرد: از 81 هزار شهرک صنعتی 14 هزار واحد به دلیل وجود مشکلات تکنولوژی و نقدینگی طی 15 سال اخیر متوقف شده‌اند که اکثر آنها بین سال‌های 1384 تا 1392 اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: 70 درصد این توقف به دلیل وجود مشکلات نقدینگی بوده و می‌توان به صراحت اعلام کرد که با تأمین تسهیلات بخش اعظمی از این مشکلات حل شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان این که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده اگر روال به خوبی پیش رود تا سال آینده، 40 درصد پروژه‌های متوقف شده که حدود 5600 واحد هستند، هر یک با دریافت 600 میلیون تومان تسهیلات دوباره احیاء می‌شوند.
سید ابریشمی میزان اشتغال این 14 هزار واحد متوقف را 112هزار نفر عنوان و اظهار کرد: برای واحدهایی که زیر ظرفیت تولید می‌کنند باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا مبنی بر این که آیا شرایط تحریم در الگوبرداری از خوشه‌های صنعتی که ریشه در ایتالیا دارد، تأثیری گذاشته است؟ گفت: ریشه خوشه‌های صنعتی از کشورهای اروپایی گرفته شده و آن زمان آموزش‌های لازم به ایران داده شد و در حال حاضر ایران می‌تواند در این زمینه فعالیت مستقلی را پیش بگیرد.
سید ابریشمی ادامه داد: اگر تجربه‌ای در سایر کشورها وجود داشته باشد، مشتاق به دریافت آن هستیم و ارتباط برون‌مرزی ما در رابطه با واحدهای صنعتی تاکنون خوب بوده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد شهرک‌های صنعتی کشور را 31 شرکت در 31 استان اعلام و اظهار کرد: این شرکت‌ها براساس قانون تجارت مشغول به کار هستند. سید ابریشمی زمان احداث سازمان صنایع کوچک را در سال 1343 عنوان و اظهار کرد: کمک به ایجاد صنایع کوچک در 11 منطقه ویژه اقتصادی، تکمیل زیرساخت‌ها، ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید، ایجاد مراکز کسب و کار، توسعه بازار بخشی از مأموریت‌های سازمان صنایع کوچک است.
سید ابریشمی تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب را 943 واحد عنوان و اظهار کرد: با توجه به این که فعالیت برخی از این واحدها اصلاً مقرون به صرفه نیست مصوباتی را مبنی بر لغو مجوز آنها به دولت ارائه داده‌ایم.
وی تعداد شهرک‌های در حال بهره‌برداری را 733 واحد، مساحت کل اراضی در اختیار را 129 هزار هکتار، مساحت زمین‌های فاز عملیاتی را 76 هزار هکتار و مساحت زمین واگذار شده را 31 هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر 20 هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در دست داریم.
سید ابریشمی با اشاره به ارزش افزوده‌ای که از شهرک‌های صنعتی گرفته می‌شود، گفت: از مجموع هشت درصد ارزش افزوده‌ای که از شهرک‌های صنعتی اخذ می‌شود هیچ پول و بهره‌ای به این شهرک‌ها نمی‌رسد و این در حالی است که سه درصد آن به شهرداری‌ها واگذار می‌شود که انتظار می‌رود این میزان به خود شهرک‌های صنعتی داده شود.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان این که حدود 70 درصد واحدهای صنعتی به سیستم تصفیه‌خانه مجهز هستند، گفت: تاکنون 63 هزار و 53 قرارداد برای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته است.
سید ابریشمی واحدهای تولیدی دارای ظرفیت اشتغال کمتر از 50 نفر را در مجموع صنایع کوچک عنوان و اظهار کرد: سهم صنایع کوچک 92 درصد از کل صنایع موجود است و برای یک میلیون نفر ایجاد اشتغال کرده است.