kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
ضرورت تقویت روحیه بسیجی در جامعه اسلامی(بخش پایانی)

سبک زندگی بسیجی نیاز امروز کشور(گزارش روز)


کمال احمدی
«افتخار خود من این است که یک بسیجی باشم؛ سعی کرده‌ام این جوری عمل کنم. سال آخر ریاست‌جمهوری- دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست‌جمهوری من- در یکی از دانشگاه‌ها برای یک جمع دانشجو صحبت می‌کردم و به سؤالات پاسخ می‌دادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست‌جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاه مرزی منتهی‌الیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار می‌روم آن‌جا و مشغول خدمت می‌شوم! اگر این کار از من برمی‌آید و این کار را از من می‌خواهند، من حاضرم و به آن‌جا می‌روم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم می‌گویم. صحبت پدر فرزندی است؛ نمی‌خواهم راجع به خودم صحبت کنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آن جا حاضر باشید. این می‌شود بسیجی؛ بسیجی یعنی این.»
عبارت فوق بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب است که در سال 86 در جمع عده‌ای از جوانان ایراد فرمودند.
حضرت آقا در این بیانات ارزنده، روحیه بسیجی را در یک جمله کلیدی خلاصه می‌کنند و آن اینکه «هرجا و در هر زمانی به بسیجیان نیاز بود آنجا حاضر شوند» به عبارت دیگر می‌توان گفت بسیجی مطیع محض ولی زمان خویش است و هرگز با مصلحت‌اندیشی‌های دیپلمات منشانه از ولی و فرمانده خود عقب نمی‌ماند.
نکته دیگر اینکه روحیه بسیجی مختص به افراد ویژه‌ای نیست بلکه تمامی آحاد ملت را شامل می‌شود زن و مرد، پیر و جوان و رئیس و مرئوس می‌توانند با عمل به تفکر بسیجی در جرگه ارتش‌ دهها میلیونی امت حزب‌الله قرار گیرند.
بسیجی منتظر رسیدن امکانات نمی‌ماند
یکی از جوانان بسیجی که تاکنون در عرصه‌های مختلف خدمات‌رسانی به نظام و انقلاب حضور فعال داشته است درباره روحیه بسیجی می‌گوید: بسیجی منتظر نمی‌ماند که امکانات و تجهیزات برایش برسد تا قله را فتح نماید بلکه با کمترین امکانات و حتی در نبود تجهیزات اساسی قله را فتح می‌کند و اصلاً آنچه که به بسیجی توان و قدرت می‌دهد امکانات مادی نیست بلکه پشتکار و توسل او به ذات باری‌تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.
احمد اسماعیلی که اینک در مقطع دکترا تحصیل می‌کند می‌افزاید: اگر به عملکرد بسیج در طول دوران انقلاب و حتی پس از جنگ نگاهی بیندازیم می‌بینیم این سازمان مردمی در تمام زمینه‌ها مایه پیشرفت کشور بوده است. مثلاً در بحث خودکفایی در تولید بنزین ما شاهدیم که در شرایطی دشمنان مسئله بنزین را به عنوان پاشنه آشیل نظام قرار داده بودند و می‌خواستند با تحریم آن به زعم خودشان کشور را دچار بحران کنند و در شرایطی که نزدیک به 18سال کارشناسان مربوط نیز نتوانسته بودند بنزین داخلی را تولید کنند یک مهندس بسیجی موفق شد در مدت یک‌سال و نیم کار پژوهشی بنزین داخلی را تولید کرده و کشور را از این مشکل نجات دهد.
وی می‌افزاید: بسیجی‌ها همچنین در سایر مسائل کشور اعم از بهداشتی و اجتماعی ورود موفق داشته‌اند. فراموش نمی‌کنیم چند سال پیش واکسیناسیون سراسری فلج اطفال به همت بسیجیان به‌طور رایگان در اقصی نقاط کشور انجام شد و خوشبختانه نتایج آن اقدام بسیجی‌وار را ما الان مشاهده می‌کنیم که مشکل فلج اطفال تقریباً در کشور حل شده است.
این بسیجی دانشجو ادامه می‌دهد که اگر ما می‌خواهیم از برکات حضور تفکر بسیجی در کشور بهره‌مند شویم باید از صدر تا ذیل مسئولان و آحاد ملت واقعاً خود را بسیجی بدانند و بسیجی عمل کنند نه اینکه فقط شعارش را بدهند ولی در عمل خلاف روحیه بسیجی اقدام کنند.
عاشقان خدمت
خانم پروانه صالحی‌فشمی که از بسیجیان نویسنده و فرهنگی است و تاکنون دهها مقاله و گزارش درباره دفاع مقدس و رزمندگان بسیجی به رشته تحریر درآورده است، می‌گوید: روحیه بسیجی نمونه کاملی است از تفکر خدایی. در دوران دفاع مقدس این روحیه در بسیاری از مردم به خوبی حس می‌شد و آنها به نوعی می‌خواستند برای رضای خدا کاری کنند، با بذل جان، مال، فرزند و...
وی می‌افزاید: تشکل‌های کوچک و بزرگ بسیج در میان خواهران و برادران همچون کانون‌های پرقدرتی عمل می‌کردند که دشمن را یارای مقابله با آن نبود. آن روزها بسیج خواهران نقش موتور فعال پشت جبهه را داشت که پروانه‌های عاشق خدمت را به دور خود جمع می‌کرد و کمک‌های شایان تقدیری انجام می‌داد. روحیه باصفا و صمیمیت بسیج و بسیجی بود که خانواده‌ها را باهم مهربان‌تر و جامعه را زیباتر می‌کرد. البته امروز هم که سالها از دوران دفاع مقدس می‌گذرد، بسیجی‌ها هنوز هستند و از نفس گرم آنهاست که تا به‌حال انقلاب سرپا مانده و دشمنان را عصبانی کرده است.
صالحی ادامه می‌دهد: اگرچه اندکی از ارزشهای اوایل انقلاب کم‌رنگ شده ولی کم نیستند بانوانی که هرجمعه به نماز جمعه می‌روند و برای پیشرفت اسلام و مسلمین دعا می‌کنند. کم نیستند بانوانی که با حجاب خوبشان ارزش خون شهیدان را پاس داشته و با بدحجابی و بی‌بند و باری مقابله می‌کنند. کم نیستند بانوانی که تفکر بسیجی، اصل اساسی زندگیشان است و تجملات و اسراف دلهایشان را سخت نکرده است.
بسیج متعلق به زمان خاصی نیست
خواهر کبری آقامحسنی هم که از بسیجی‌های باسابقه است و هم‌اکنون در کسوت دبیری مشغول خدمت بوده و به تربیت و تعلیم دختران جوان امروز می‌پردازد، در مورد تفکر بسیجی می‌گوید: بسیجی متعلق به زمان جنگ تحمیلی و دوران هشت ساله دفاع مقدس نیست، امروز هم به نوعی دوران دفاع مقدس است و به نظر من این دفاع که در برابر تهاجمات همه‌جانبه دشمنان غربی و شرقی صورت می‌گیرد و ابزار دشمن اعم از ماهواره، اینترنت و غیره فعال‌تر از جنگ 8 ساله است، مهم‌تر از دفاع مقدس قبلی است، آنجا دشمن رودررو بود و همه می‌دانستند که باید جهاد کرد و جنگید. اما امروز جنگی سخت‌تر و دشوارتر پیش روست، تهاجم فرهنگی که قصد عریان کردن اعتقادات و بی‌اساس کردن تفکرات نسل جوان جامعه اسلامیمان را دارد و لذا باید با همان روحیه بسیجی و اسلامی با آن روبه‌رو شد تا شکست نخوریم.
خانم محسنی ادامه می‌دهد: باید دختران جوان جامعه را آگاه کرد و این وظیفه آموزش و پرورش، خانواده‌ها و مراکز فرهنگی است که کاری اساسی در این زمینه انجام دهند.
بنده که معلم هستم در جایگاه خودم می‌توانم با اخلاق اسلامی، با محبت و برخورد مناسب و با استفاه از تعلیمات گرانقدر اسلامی و بیان زندگی بزرگان دین و ائمه معصومین(ع) این راه را هموار کنم. می‌توانم با بیان عملی روحیه بسیجی اعم از پرهیز از تظاهر و خودنمایی، دوری از تجمل‌گرایی و مد و مصرف‌گرایی الگوی خوبی برای شاگردانم باشم و آنها را از خطرات اطرافشان آگاه کنم. خلاصه می‌توانم زینب‌وار آنها را تربیت کنم به شرطی که خودم هم زینبی عمل کنم و به حرف‌هایم اعتقاد داشته باشم.
وی تاکید می‌کند: باید بسیجی‌ها الگوی مناسب و فعالی برای جامعه باشند تا بشود گفت جامعه ما در حال پیشرفت است وگرنه صرفا تزریق علم و کسب مقام علمی و ورزشی و... ارزش محسوب نمی‌شود و اگر خدای ناکرده علمی باشد که ایمان و تعهد پشت آن نباشد کارگشا نخواهد بود و خودش نوعی آفت است که باید از آن پرهیز کرد.
حرف و عمل بسیجی یکسان است
خواهر مخملباف مسئول بسیج پایگاه مسجد رضویه هم معتقد است ارتباط صمیمی با قشر جوان بخصوص به‌کاربردن اخلاق نیکوی اسلامی با در نظرگرفتن شرایط و موقعیت جوانان و نوجوانان تأثیر بسیاری در جذب این قشر می‌تواند داشته باشد. جوان و نوجوان تشنه محبت و یکرنگی است، اگر با او صادق باشیم و حرف و عملمان یکی باشد، اگر الگوهای زندگیمان اهل بیت عصمت و طهارت باشند قطعا تأثیر عمل بیشتر از حرف خواهد بود و جاذبه ما بیشتر از دافعه‌مان خواهد بود.
وی می‌افزاید: اگر خواهران بسیجی خود را ملزم به رعایت اخلاق و آداب اسلامی و حجاب برتر بدانند قطعا از مصونیت بالایی برخوردار خواهند شد و باعث می‌شوند که زن در جامعه از مصونیت و امنیت به‌سزایی برخوردار گردد.
خانم مخملباف درباره سبک زندگی خواهران بسیجی هم می‌گوید: زندگی همه بسجیان باید به گونه‌ای باشد که بتواند سرمشق عامه مردم قرار بگیرد و الگوی شایسته‌ای برای دیگر آحاد جامعه باشد. آنها نباید اهل اسراف و تجملات و بریز و بپاش‌های بیهوده باشند.
زینب سعیدی که از بسیجی‌های شهرری است معتقد است سبک زندگی و منش بسیجی‌ها باید باصفا و بی ریا باشد تا زبانزد دوستان و آشنایان ایشان قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: بسیجی بودن یک هنر است، هنری که هر کس نمی‌تواند ادعا کند آن را دارد. فرد بسیجی باید همواره خود را محاسبه کند، باید در میان جمع که قرار می‌گیرد الگو باشد، الگویی عملی که شعار نباشد. بسیجی واقعی باید امام خمینی(ره) و حضرت آقای خامنه‌ای را الگوی زندگیش قرار دهد. مگر نه این بود که امام می‌فرمودند: «در دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام» لذا بسیجی بودن ارزشی است که باید آن را در جامعه رواج داد. جامعه‌ امروز ما اندکی از آرمانها و ارزشهای امام و شهدا فاصله گرفته که باید در این زمینه کار فرهنگی کرد. باید به جوانان بیشتر آگاهی داد و آنها را جذب بسیج و مسجد و مراکز دینی کرد. امروز درد جامعه ما درد بی‌سوادی نیست، بلکه درد بی‌توجهی به حلالها و حرامهاست.
درد امر به معروف و نهی از منکر است که کم‌رنگ شده، درد عافیت‌طلبی است و تجمل‌گرایی.
سبک زندگی بسیجی
این خواهر بسیجی می‌افزاید: یک خانم بسیجی واقعی اقتدا می‌کند به زندگی حضرت‌زهرا(س) که زندگیش ساده و بی‌آلایش است و فرزندانی همچون حضرت زینب(س)، حضرت امام‌حسین(ع) و حضرت امام‌حسن(ع) را تربیت کرده است.
وی با بیان اینکه نباید ترویج روحیه بسیجی را فقط به روز بسیج و یا هفته بسیج خلاصه کنیم می‌افزاید. اگر فرهنگ بسیجی در خانواده‌ها نهادینه شود دیگر نخواهیم دید که مادر با حجاب چادر بیرون می‌آید و دخترش با حجاب مانتو و روسری و آن‌هم با وضعی که ملاحظه می‌کنیم!
اگر بسیجی‌وار زندگی کنیم ازدواج جوانان آسان می‌شود و این همه رسم و رسوم عجیب و غریب دامن‌گیر جامعه نمی‌شود.
خواهر صدیقه مسیبی از مسئولین یکی از پایگاههای بسیج در جنوب تهران هم می‌گوید: در زمان جنگ بسیاری از مردم یکدیگر را دوست داشتند و دنبال مادیات نبودند اما امروز مهر و محبت کم‌رنگ شده و دغدغه خانواده‌ها بعضا رنگ و بوی مادی پیدا کرده است.
یخچال سایدبای‌ساید، تلویزیون LED، ماهواره و این تجملات که نسل جوان هم متاسفانه مدام به‌دنبال آنهاست.
وی تاکید می‌کند: اگر خواستار تقویت روحیه بسیجی هستیم باید چشم و هم‌چشمی را کنار بگذاریم و به آنچه داریم قانع باشیم. اینها شعار نیست، باید الگوهای عملی اسلامی را در جامعه ترویج دهیم، باید ذهن جوانان را از ضدگرایی و ماهواره و اینترنت دور کنیم و یا آنها را نسبت به آفات این ابزار آگاه کنیم.
خانم مصیبی ادامه می‌دهد: باید مسئولان زندگیشان را براساس ساده‌زیستی و دوری از مصرف‌گرایی قرار دهند تا حرفهایشان در جامعه بازخورد مثبت داشته باشد.
باید هر آنچه که برای خودمان می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم تا بسیجی واقعی شویم.
اگر من دوست دارم که دخترم، پسرم معتقد و با ایمان باشد و در این مورد تلاش می‌کنم باید در مورد جامعه اطرافم هم حساس باشم و به دیگرانی که در این مورد کم‌کاری می‌کنند تذکر بدهم. نباید از امر به معروف و نهی از منکر بترسیم، چون در جامعه‌ای که این فریضه اسلامی فراموش شود، گناه و معصیت زیاد می‌شود و این خطرناک است.
تفکر بسیجی و داشتن روحیه خوب بسیجی متعلق به یک روز و هفته نمی‌باشد بلکه باید آن را فراگیر کرد و درخانواده‌ها گسترش داد تا شاهد بهبود وضع جامعه و رسیدن به آن جامعه آرمانی و امام‌زمانی(عج) باشیم.
آخرین پیام امام
عبارات پایانی این گزارش را با آخرین پیام امام‌خمینی درباره بسیج مستضعفین زینت می‌دهیم.
ایشان در دوم آذر سال 67 طی پیامی فرمودند: «من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام، من مجددا به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض می‌کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصا آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند لحظه‌ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم، در نهاد و سرشت آمریکا و شوروی کینه و دشکنی با اسلام ناب محمدی - صلی‌الله و علیه‌وآله و سلم - موج می‌زند باید برای شکستن، امواج طوفان‌ها و فتنه‌ها و جلوگیری از سیل آفت‌ها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم. ملتی که در خط اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.
خلاصه کلام، اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهدگردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم. بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد... شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است. انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می‌توانند به تمامی تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون آمریکا و شوروی می‌شود به زندگی مسالمت‌آمیز توام با صلح و آزادی رسید، حضور شما در صحنه‌ها موجب می‌شود که ریشه ضدانقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد.
من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت، بار دیگر تاکید می‌کنم که غفلت از  ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.»