kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵

کوتاه اقتصادی


* براساس بخشنامه بانک مرکزی 21 بانک غیردولتی، پست بانک و 3 مؤسسه اعتباری از اول آذر باید اطلاعات صورت‌های مالی، مدیریت ریسک، شاخص‌های مرتبط با تسهیلات، کفایت سرمایه و اطلاعات حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی را روی سایت قرار دهند. بانک مرکزی دوم مردادماه دستور‌العمل «ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط مؤسسات اعتباری» را در قالب بخشنامه‌ای به بانک‌های غیردولتی و شرکت دولتی پست بانک و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرد، که براساس آن این بانک‌ها و موسسات ملزم به انتشار برخی اطلاعات می‌شوند.
* در آخرین هفته آبان، حدود 414 هزار تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 7777 میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت و هشت گروه کالایی، آلومینیوم، کنسانتره، فولاد، شکر، جو، لوب‌کات، گوگرد و مواد شیمیایی رشد معاملات را تجربه کردند. طی هفته مذکور در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی حدود 184 هزار تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 4113 میلیارد ریال معامله شد.
* مدیر روابط عمومی تابان ایر گفت: این شرکت دو فروند ایرباس 310 در شرایط تحریم خریداری کرد که به تازگی وارد ناوگان این شرکت هوایی شده است. فروغ جعفرزاده در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی ایران اظهار داشت: نمایشگاه هوایی زمینه بحث و تبادل‌نظر متخصصان صنعت هوایی با پژوهشگران و بازرگانان را فراهم می‌کند.
* رئیس اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی کرد:‌قیمت طلا در ماه‌های آینده از میزان فعلی پایین‌تر نیاید و به سمت ثبات پیش رود. محمد کشتی‌آرای گفت: در هفته‌ای که گذشت بازار طلا و سکه از رونق بهتری برخوردار بود و میزان داد و ستدها افزایش یافت. وی افزود: هفته گذشته نوسانات قیمت جهانی طلا حدود 11 دلار بود و قیمت سکه نیز حدود 5000 تومان نوسان داشت. کشتی‌آرای اظهار کرد: هفته پیش از هفته گذشته بازار داخلی طلا وضعیت بهتری داشت و میزان خرید و فروش نیز افزایش یافت.
* مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، از تداوم ارتباط دوسویه با مشتریان اروپایی نفت ایران خبر داد و گفت: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران می‌تواند ظرف 2 الی 3 ماه به رقم مناسبی برای صادرات برسد. سیدمحسن قمصری، با اشاره به این که ایران پس از تحریم ارتباط خود با مشتریان اروپایی را حفظ کرده است، افزود: ارتباط با مشتریان سابق نفت ایران پس از تحریم‌ها اگرچه به صورت سابق نبود؛ اما ادامه پیدا کرد.
* ‌با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 7790 الی 7795، 7797، 3326 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. همچنین با اجرای عملیات مذکور پیش‌ شماره تلفن‌های مرکز مخابرات شهدای چیتگر در محدوده بزرگراه شهید همت، جاده قدیم کرج، چهارراه ایران خودرو از 4418 و 4419 به 4478 و 4479 تغییر می‌یابد و ارتباط تلفنی مشترکین این مرکز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.