kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
رئیس سازمان بورس:

کاهش نرخ سود بانکی به تنهایی برای اقتصاد مفید نیست

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر کاهش نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها همراه شود، می‌تواند برای اقتصاد کشور موثر باشد در غیر این صورت کاهش آن تاثیری در اقتصاد نخواهد داشت.


علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره طرح کاهش نرخ سود بانکی در راستای کاهش نرخ تورم و تاثیر آن بر بازار سرمایه، افزود: به طور قطع کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه تنها کاهش نرخ سود برای بهبود وضعیت مالی کشور کافی نیست، تصریح کرد: کاهش نرخ سود سپرده قانونی نیز از اهمیت ویژه‌ای برای بهبود وضعیت مالی کشور برخوردار است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس صادرکنندگان در خصوص لزوم کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها به 10 درصد در هفته‌های گذشته، اظهار داشت،‌اهمیت کاهش نرخ سود سپرده قانونی بانک‌ها بیشتر از کاهش نرخ سود بانکی است.
صالح‌آبادی تصریح کرد: هرچند هم‌اکنون نرخ سود بین بانکی 22 درصد تعیین شده اما در عمل نرخ‌ها بالاتر از این ارقام است، در حالی که بانک‌ها باید نرخ مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند.
یادآور می‌شود، همزمان با کاهش نرخ تورم قرار است شورای پول و اعتبار طرح کاهش نرخ سود بانکی به کمتر از 22 درصد را بررسی و نرخ سود سپرده‌های بانکی را کمتر از نرخ تورم تصویب و تعیین کند.
پیش‌بینی وضعیت بورس
در هفته جاری
بورس تهران که در هفته گذشته با افت بیش از هزار واحدی شاخص همراه بود پیش‌بینی می‌شود این هفته نیز با به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای به روندمنفی خود ادامه دهد.
به گزارش ایسنا، پایان مذاکرات هسته‌ای در مسقط و منتشر نشدن اخبار جدید در خصوص این پرونده موجی از احتیاط را در بورس تهران به راه انداخت و موجب شد فعالان تالار شیشه‌ای و شاخص بورس از روند خود عقب‌نشینی کرده و به رویه قبلی خود برگردند.
بر این اساس روند محتاطانه سهامداران و کاهش قیمت‌ها باعث شد دماسنج بازار سرمایه 1/8 درصد از ارزش خود را از دست دهد و با افت بیش از هزار واحدی از نیمه 76 هزار واحدی به کانال 75 هزار و 248 واحد برسد. با این اتفاق بازدهی منفی بورس تهران که در حال مثبت شدن بود، افزایش پیدا کرد و به زیان 4/8 درصدی محدود شد.
علاوه بر نگاه بورس به مذاکرات هسته‌ای و انتظار حاکم در جو بازار، ادامه افت قیمت نفت و همچنین فلزات اساسی و قیمت مس و آلومینیوم موجب شد نگرانی‌های زیادی بین سهامداران این گروه ایجاد شود؛ به طوری که سهم‌های درگیر در این زمینه با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند.
اما از اتفاقات مهم هفته گذشته که موجب بازگشت رونق به بورس تهران شد، عرضه سه شرکت در بازار سرمایه پس از مدت‌ها توقف بود. به طوری که عرضه شرکت‌های بهمن لیزینگ و قاسم ایران در فرابورس و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان در بورس، قفل عرضه‌های اولیه شکسته شد که این عرضه‌ها مورد استقبال سهامداران قرار گرفت و موجب افزایش تقاضا در بورس تهران و ورود نقدینگی جدید به بازار شد.
همچنین در هفته مورد گزارش ارزش و حجم معاملات با کاهش مواجه شد؛ به طوری که در مجموع 4897 میلیون سهم به ارزش 12 هزار و 821 میلیارد ریال داد و ستد شد و ارزش و حجم معاملات هر کدام 14 درصد نسبت به هفته قبل افت کرد.
به هرحال کارشناسان معتقدند در صورتی که اتفاقات مثبتی در این دور از مذاکرات منتشر نشود، بورس تهران در کوتاه‌مدت با کاهش حجم معاملات و نوسان محدود قیمت‌ها مواجه خواهد شد.