kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷

لبخند دیپلماتیک داود اوغلو در بغداد تنها واکنش آنکارا به خطر داعش (گزارش خبری)

نخست‌وزیر ترکیه طی دو روز دیدار با مقامات بغداد و کردستان عراق، توصیه‌های مقامات عراقی در مورد لزوم قطع همکاری آنکارا با تروریست‌های فعال در عراق و سوریه را شنید و به کشورش برگشت.


دیدار دو روزه «احمد داود اوغلو» از بغداد و اربیل که دیروز پایان یافت، با اظهارات و پیشنهادات متعدد مقامات عراقی در مورد لزوم انسجام و وحدت مقابل تروریست‌های فعال در عراق و سوریه همراه بود؛ اما عراقی‌ها از داود اوغلو پیشنهاد شفاف و کاربردی دریافت نکرده‌اند.
«فواد معصوم»، رئیس‌جمهور عراق  در دیدار با نخست‌وزیر ترکیه، به وی گوشزد کرد: «عراق و ترکیه روابط تاریخی مشترکی با هم دارند و اگر این روابط تقویت شود، منافع آن به هر دو کشور می‌رسد.» وی گفت: «ما خواستار همکاری بیشتر با ترکیه در تمامی زمینه‌ها، خصوصا همکاری در زمینه مقابله با تروریسم هستیم.» اما داود اوغلو در پاسخ، حرف درخور توجهی نزد و فقط تعدادی جملات دیپلماتیک و بی‌مصرف را بر زبان آورد.
نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با «حیدر عبادی» همتای عراقی خود نیز وقتی از او شنید: «حضور تروریست‌ها در منطقه تهدیدی برای همه محسوب می‌شود»، از تبادل اطلاعات و حتی همکاری  نظامی میان دو کشور حرف زد. ولی همان موقع هر دو طرف می‌دانستند که در آنکارا اراده سیاسی محکم برای همکاری در این زمینه وجود ندارد.
«عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان این کشور هم طی دیدار‌های جداگانه خود با «داود اوغلو»، وقتی بر تعامل جدی علیه تروریسم در منطقه تاکید کردند و از دولت ترکیه خواستند نقش جدی‌تری در این شرایط ایفا کند، باز هم با لبخند دیپلماتیک و اظهارات اتو کشیده داود اوغلو مواجه شدند.
عمار حکیم برای اینکه اهمیت خطر داعش را  یک بار دیگر به مقامات ترک گوشزد کند گفت: «داعش غده سرطانی است که برای ریشه‌کنی آن باید نهایت کوشش را کرد و مشکلات موجود میان عراق و ترکیه باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.»
داود اوغلو در اربیل و طی دیدارش با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق نیز طی اظهارات دو پهلویی، مدعی شد: «مشکل در سوریه با ظهور داعش آغاز نشد و با نابودی داعش نیز مشکل این کشور حل نمی‌شود.»
داود اوغلو با این اظهارات، به همه وعده‌های  نیم‌بندی که در بغداد داده بود، پشت کرد. این در حالی بود که او هنوز خاک عراق را ترک نکرده بود. نخست‌وزیر ترکیه که پنجشنبه وارد بغداد شده بود، دیروز از طریق فرودگاه اربیل، خاک عراق را ترک کرد.
برخی کارشناسان با اشاره به پیشروی‌های میدانی نیروهای داوطلب و ارتش عراق و شکست پی‌درپی داعش در مناطق مختلف این کشور، معتقدند که آنکارا می‌خواهد خود را با شرایط جدید هماهنگ و موضعش را در ارتباط با حمایت از تروریسم، عوض کند و سفر داود اوغلو به بغداد نیز در همین چارچوب قابل تفسیر است.
در هر صورت، اکنون دقیقا نمی‌توان گفت که آنکارا از این پس در قبال تروریسم در عراق و سوریه چه می‌کند و باید منتظر ماند و دید که پس از سفر نخست‌وزیر ترکیه به عراق، سیاست آنکارا چه سمت و سویی را در پیش می‌گیرد.
اما در عرصه میدانی پیشروی ارتش عراق در مناطق مختلف ادامه دارد؛ در استان الانبار ارتش و عشایر پس از آزادسازی مناطق «بخیخه»، «الجزیره» و «دولاب»، به دروازه‌های شهر «هیت» رسیدند. در این عملیات، 46 تروریست به هلاکت رسیدند و سه تن از فرماندهان آنها با لباس زنانه دستگیر شدند. نیروهای دولتی همچنین، پیشروی داعش به سمت «رمادی» مرکز الانبار را در هم شکستند و در این منطقه و اطراف شهر فلوجه تلفاتی را بر داعش تحمیل کردند. در استان کرکوک، شهر «حویجه» به دست نیروهای پیشمرگ آزاد شد. جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش نیز با بمباران مواضع داعش در شهرستان سنجار، 70  تروریست را به هلاکت رساندند.
عملیات ارتش در جنوب شهر تکریت (استان صلاح‌الدین) نیز هلاکت هشت عضو داعش و جراحت 23 نفر از آنها را در پی داشت. شش تروریست داعش هم خود را تسلیم نیروهای دولتی کردند.
در همین حال، «سید احمد صافی» نماینده آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» در کربلا، ضمن ستایش از پیروزی‌های اخیر نیروهای دولتی علیه داعش، به این نیروها متذکر شد که این پیروزی نباید آنها را مغرور کند، چون غرور آفت پیروزی است.
هدف واقعی ائتلاف
«نعیم العبودی» سخنگوی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: 26 کشور از جمع 60 کشور جهان که در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش حضور دارند، هیچ نبرد یا حمله‌ای راهبردی علیه تکفیری‌ها در عراق نداشته‌اند، یا حملات آنها ناکارآمد و غیر موثر است و برخی از کشورهای عضو ائتلاف هم تنها با یک هواپیما در ائتلاف حضور دارند و این مسئله عجیب است و ثابت می‌کند که ائتلاف چتر قانونی برای بازگشت آمریکایی‌ها به منطقه است.
العبودی افزود: «ائتلاف بین‌المللی اگر دلش برای منافع عراق سوخته بود برخی کشورها را برای قطع کمک‌هایشان به تروریست‌ها در سوریه و عراق تحت فشار می‌گذاشت. بنابراین، این عراقی‌ها هستند که می‌توانند سرزمین خود را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کنند.»