kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
نیویورک‌‌تایمز افشا کرد

اطلاع واشنگتن از حمله به اتوبوس سپاه در سال 85

روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی، از ارتباطات گسترده آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا با افرادی در داخل گروهک تروریستی «جندالشیطان» به سرکردگی عبدالمالک ریگی پرده برداشت.


بامداد روز 25 بهمن سال 85 بود که انفجار یک دستگاه اتوبوس حامل کارکنان سپاه پاسداران در زاهدان باعث شهادت 11 تن و زخمی شدن 18 پاسدار نیروی زمینی سپاه شد.
حالا با گذشت هشت سال از آن حادثه، روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی اذعان کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از برنامه گروهک تروریستی «جند الشیطان» به سرکردگی «عبدالمالک ریگی» برای انجام آن حمله تروریستی مطلع بوده است.
به نوشته نیویورک‌تایمز، پس از آن حادثه یکی از افسران سیا متوجه می‌شود که این سازمان گزارشی اطلاعاتی در اختیار داشته که بر اساس آن، سازمان سیا اطلاع یافته است که قرار است «چیزی بزرگ» در ایران اتفاق بیفتد.
دو مقام سابق آمریکایی که در جریان جزئیات این پرونده قرار دارند، به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که این مسئله نشان می‌داد که آمریکا از ابتدا اطلاع داشت که قرار است تروریست‌ها در داخل ایران دست به حمله بزنند.
به نوشته نیویورک‌تایمز، آن گزارش اطلاعاتی از فردی به نام «توماس مک‌هیل عضو کارگروه ضدتروریسم اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) به سازمان سیا ارسال شده بود. وی از سوی آمریکا به افغانستان و پاکستان سفر کرده و مخبرهایی را در میان حلقه سران جندالشیطان به استخدام درآورده بود. نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از افسر سازمان سیا اذعان کرده است که این اقدام آمریکا و سکوت با وجود اطلاع از اقدام تروریستی، می‌تواند حمایت ضمنی آمریکا از تروریسم به شمار آید.
به نوشته این روزنامه، مک‌هیل 53 ساله که حالا از سمتی که زمانی در اداره بنادر آمریکا داشته، بازنشسته شده، و گفته می‌شود اصلی‌ترین نقش را در ایجاد این ارتباط ایفا کرده، از اظهار نظر در رابطه با این گزارش خودداری کرده است. وی در سال 2006 به واسطه فعالیت‌هایی که در افغانستان و پاکستان داشته، که به نوشته نیویورک‌تایمز به بازداشت سران القاعده توسط اف‌بی‌آی و سیا منجر شده، نشان افتخار شجاعت دریافت کرده است.
به نوشته نیویورک‌تایمز، مک‌هیل پس از حوادث 11 سپتامبر با استفاده از رابط‌های خود، به جمع‌آوری اطلاعات برای اف‌بی‌آی پرداخته است. یکی از مخبرهای تحت امر وی، فردی بوده است که از سال 1996 از اف‌بی‌آی پول دریافت می‌کرده است.
آن فرد خود در نیویورک زندگی می‌کرده است، اما به گفته سه مقام سابق آمریکایی، دوستان و بستگانی در منطقه بلوچستان ایران، افغانستان و پاکستان داشته است. همین رابط بوده است که مک‌هیل را با جندالشیطان ارتباط داده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، در میان افراد مرتبط با آمریکا، نام اعضای خانواده ریگی نیز به چشم می‌خورد.
به گزارش فارس، مقامات آمریکایی می‌گویند از این زمان به بعد، مک‌هیل به عنوان نیروی مشترک سیا و اف‌بی‌آی فعالیت کرده و اطلاعات دریافتی از مخبرهای خود در جندالشیطان را به این نهادها می‌داده است.
این در حالی است که عبدالمالک ریگی و گروه تروریستی جندالشیطان ارتباطی فراتر از این گزارش با واشنگتن داشته است بصورتی که ریگی در آخرین سفرش به قرقیزستان قصد دیدار با مقامات آمریکایی در این کشور را داشت همچنین در یکی از درگیرها با پشتیبانی نیروهای آمریکایی از مهلکه نجات پیدا کرده و توسط آمریکایی‌ها مداوا می‌شود.