kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
پیام صریح رئیس‌جمهور از لاهور به صهیونیست‌ها:

اگر بار دیگر به خاک ایران تعرض کنید معلوم نیست چیزی از رژیم صهیونیستی باقی بماند

رئیسی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این‌بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.




آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، صبح سه‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر به پاکستان، پس از دیدار با نخست‌وزیر، برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه، دیدار با رئیس‌جمهور و رؤسای مجالس ملی و سنا، دیدار با فرمانده کل ارتش و دیدار با جمعی از نخبگان پاکستانی، اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد.
وی با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است.
رئیس‌جمهور دانش‌افزایی و تولید علم در مراکز علمی و دانشگاهی را برای کشورها قدرت و ثروت‌آفرین و مایه اقتدار و افتخار ملت‌ها دانست و تصریح کرد: برخورداری از ایمان در کنار علم، شرط موفقیت و سعادت برای فرد و جامعه است؛ علم بدون ایمان و ایمان بدون دانش و علم ره به جایی نمی‌برد.
رئیسی، اقبال لاهوری را نماد و نمود یک انسان عالم و باایمان معرفی و اظهار داشت: ایشان توانست علم، ایمان، روحیه استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، حق‌دوستی، انسان‌خواهی و بسیاری صفات عالی دیگر را در وجود خود تجمیع کند.
وی با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان، محققان و اساتید برای تولید علم، از انحصارگرایی علمی در مغرب‌زمین گفت و افزود: باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق‌زمین به‌ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره ادعای آزاداندیشی دارند،‌ گفت: اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که تعداد زیادی دانشجو را فقط به خاطر حمایت از مردم مظلوم غزه از دانشگاه اخراج می‌کنند، این مسئله با کدام منطق سازگاری دارد و آیا نام آن آزادی اندیشه است!
رئیسی ادعای دفاع از حقوق بشر غربی‌ها را نیز مانند ادعای حمایت از آزادی اندیشه آنها فاقد حقیقت دانست و افزود: حمایت آمریکا و غرب از کشته و مجروح شدن بیش از 100 هزار فلسطینی در سرزمین غصب شده غزه، بیانگر این واقعیت است که امروز بزرگ‌ترین ناقضان حقوق انسان، آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند و ادعای دفاع از حقوق بشر آنها نیز پوچ است.
رئیس‌جمهور با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که اگر دنیای استکبار در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل تمام دنیای آنها می‌ایستیم، تصریح کرد: امروز ملت ایران در مقابل فساد، زیاده‌خواهی‌ها و ظلم رژیم صهیونیستی ایستاده و پس از این نیز خواهد ایستاد. هر دو ملت ایران و پاکستان مدافع ملت مظلوم فلسطین بوده و این دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد.
رئیسی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این‌بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تبادل ظرفیت‌های متقابل 
زمینه تأمین منافع
و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
همچنین آیت‌الله رئیسی در دیدار خانم «مریم نواز شریف»، سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.
وی تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکار عالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.
رئیس‌جمهور شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته‌شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا‌(ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.
در این دیدار خانم «مریم نواز شریف» نیز با ابراز تشکر و خرسندی از سفر آیت‌الله رئیسی به ایالت پنجاب و حضور در مزار مرحوم اقبال لاهوری و نیز حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا که در سال 1864 تأسیس شده است، گفت که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.
ادای احترام رئیسی به اقبال لاهوری
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر خود به شهر بزرگ و تاریخی لاهور در ایالت پنجاب، در مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه شاهی واقع در این شهر که مجموعه‌ای از بناهای ملی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود، حضور یافت.
وی با همراهی سروزیر و جمعی از مقامات محلی و با استقبال یگان تشریفات بر سر مزار مرحوم محمد اقبال معروف به لاهوری حضور یافت و ضمن ادای احترام با اهدای تاج گل، برای ایشان فاتحه قرائت کرد و دفتر یادبود این محموعه را نیز امضا کرد.
آرامگاه اقبال لاهوری شاعر، فیلسوف و سیاستمدار پاکستانی یکی از بناهای ملی و فرهنگی مجموعه قلعه شاهی است. اقبال لاهوری در ایران بیشتر با اشعارش به زبان فارسی شناخته می‌شود. فلسفه، سبک شعر و زندگی اقبال لاهوری بیشتر بر مبنای عشق به دین، قرآن و محبت پیغمبر اسلام (ص) قرار گرفته است.
اقبال در سال 1877 در شهر سایلکوت ایالت پنجاب متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به تدریس اشتغال یافت و در سال 1927 به اصرار دوستان و نزدیکان اولین حضور جدی‌اش را در صحنه سیاست با حضور در مجلس شورای ایالتی تجربه کرد و در سال 1930 به ریاست حزب «مسلم لیگ» منصوب شد.
اقبال در زمانی که پاکستان جزو شبه‌قاره هند بود، به‌ عنوان یکی از اولین افرادی که خواهان استقلال پاکستان بود، مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان رهبر مسلمانان هند، در حالی که با «محمدعلی جناح» نیز همکاری داشت، در راه تحقق این ایده تلاش کرد.
اقبال لاهوری نهایتا در سال 1938 در اثر شدت یافتن بیماری در سن 66 سالگی از دنیا رفت و پیکرش در جوار «مسجد پادشاهی لاهور» به خاک سپرده شد.
تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان
می‌تواند صلح و ثبات را 
برای منطقه به ارمغان آورد
ژنرال «سید عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت‌الله رئیسی رفت.
بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، به‌ویژه صلح منطقه‌‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود.
هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند.
رئیسی نیز تاکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.
فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را «مرز صلح و دوستی» توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست‌ها تاکید کرد.
ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات دو کشور
 برای ایران اهمیتی ندارد
همچنین آیت‌الله رئیسی در برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار آقای «یوسف رضا گیلانی»، رئیس ‌مجلس سنای پاکستان، که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، با بیان اینکه احساس مردم ایران نسبت به مردم پاکستان فراتر از احساس همسایگی و متکی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و اعتقادی عمیق است، دوست شمردن دوستان یکدیگر و دشمن شمردن دشمنان یکدیگر را جلوه‌ای از نگاه، احساس و استنباط مشترک میان دو ملت توصیف کرد.
وی همچنین با بیان اینکه نگاه دو کشور در ضرورت شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل نیز مشترک است، گفت: وحدت و تعمیق همکاری‌های دو کشور دشمنانی دارد که نمی‌خواهند ما از تکمیل ظرفیت‌های متقابل بهره‌مند شویم و لذا به دنبال ایجاد تفرقه در میان ما هستند.
رئیس‌جمهور راه‌اندازی و گسترش جریان‌های افراطی را از جمله راهبردهای دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان برشمرد و اظهار داشت: دشمن با بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر به دنبال ایجاد و ترویج ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی است، اما وقایع امروز غزه چهره بدون نقاب و روتوش آمریکایی‌ها و غربی‌ها را به جهانیان نشان داد.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، خاطرنشان کرد: ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد.
«یوسف رضا گیلانی» نیز در این دیدار با سپاسگزاری از سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان و با بیان اینکه این سفر باعث تقویت و تحول در مناسبات دو کشور خواهد شد، گفت: ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و امروز دو کشور در مجامع و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله نسبت به مسئله فلسطین مواضع مشترکی دارند.
رئیس ‌مجلس سنای پاکستان با اشاره به تبادل هیئت‌های پارلمانی بین دو کشور تصریح کرد: پاکستان خواهان تقویت بیش از پیش روابط فیمابین و تسریع در اجرای توافقات دوجانبه است؛ با نظر جنابعالی درباره ضرورت تقویت و تعمیق روابط دو کشور در راستای ناامید کردن دشمنان دوستی میان تهران و اسلام‌آباد موافقم و باور دارم که هر کس روابط صمیمی ما را نخواهد، دشمن مشترک ماست.
مردم پاکستان و ایران
 در پیکار خود با ظلم و دفاع از مظلوم 
در کنار هم هستند
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، شامگاه دوشنبه به وقت محلی در آخرین برنامه روز نخست سفر خود به پاکستان، در دیدار جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیق پیوندهای میان دو ملت ایران و پاکستان را ناگسستنی کرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچم خداخواهی، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی را برافراشت و تمام مردمی که از ظلم و ستم ناحق در سراسر عالم به ستوه آمده بودند، دلداده نظامی شدند که پرچم مبارزه با ظلم و استعمار و هدف بزرگ دفاع از حق و عدالت را برافراشته بود.
وی با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی ایران استقلال، آزادی و عمل به دین بر مبنای رای و اراده مردم، یعنی مردم‌سالاری دینی و اداره کشور و جامعه بدون تکیه به قدرت‌های شرقی و غربی بود، افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران از ابتدا وحدت و انسجام امت اسلامی، حفظ و ارتقای عزت مسلمانان و مبارزه با بی‌عدالتی، استعمار و ظلم بوده و همواره حامی مظلومان و خصم ظالمان بوده است.
رئیس‌جمهور بزرگانی همچون محمدعلی جناح و اقبال لاهوری را به اعتبار وجهه ضداستعماری و ضد سلطه‌طلبی آنان همواره مورد توجه و احترام مردم ایران معرفی کرد و اظهار داشت: بعد از جنگ‌های جهانی و شکل‌گیری نظام دو قطبی و پس از آن فروپاشی شوروی، نظام سلطه به درستی احساس کرد که تنها قدرتی که در مقابل او ایستاده و منافع او را به خطر انداخته است، قدرت اسلام و امت اسلامی است و لذا تلاش کرد با ترفندهای مختلف از جمله اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، توهین به مقدسات مسلمانان، تشکیل گروهک‌های افراطی و به خدمت گرفتن افراد سست‌عنصر در میان حاکمان برخی کشورهای اسلامی این قدرت را که در مقابل سلطه‌گری او قد برافراشته بود، تضعیف و از میدان خارج کند.
رئیسی اضافه کرد: نظام سلطه تلاش کرد به مدد امپراطوری رسانه‌ای ادراک مردم مسلمانی که در برابر سلطه‌طلبی‌های او ایستادگی می‌کردند، تغییر دهد، اما با نصرت الهی و با وجود مردم آگاه و بابصیرتی که دوست و دشمن را از یکدیگر می‌شناسند ترفندهای او خنثی و موفق نشد این قدرت عظیم را تضعیف کند.
وی افزود: نقش‌آفرینی اجتماعی و حضور مردم مسلمان در خیابان‌ها از جمله در پاکستان و اعلام حمایت آنان از فلسطین و فریاد علیه ظلم رژیم صهیونیستی و حامیانش در بازدارندگی جنایات این رژیم کودک‌کش و شکست ابهت و قدرت پوشالی او و حامیانش بسیار مؤثر است.
رئیس‌جمهور در ادامه دلیل علاقه‌مندی مردم پاکستان به انقلاب اسلامی، امام راحل، مقام معظم رهبری و مردم ایران را احساس آنها نسبت به تلاش ملت ایران برای احیای ارزش‌ها، مبارزه با ظلم و استعمار، بی‌عدالتی‌، طرفداری از مظلومان و پیگیری وحدت و عزت امت اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: مردم پاکستان و مردم ایران در پیکار خود با ظلم و دفاع از مظلومان در کنار هم بوده و یک آهنگ دارند و همه توطئه‌های دشمن برای تفرقه انداختن میان آنها به لطف بصیرت و آگاهی این مردم و به‌خصوص نخبگان پاکستانی و ایرانی به نتیجه نرسیده است.
رئیسی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی سران پاکستان انجام شده، اظهار امیدواری کرد که با اراده سران دو کشور، روابط فیمابین در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری بیش از پیش و به شکل روزافزون توسعه یابد.
در این دیدار تعداد زیادی از نمایندگان مجالس ملی و سنای پاکستان، وزرا و مشاوران سابق رئیس‌جمهور و نخست‌ وزیر پاکستان، رؤسای گروه‌های مذهبی شیعه و سنی و مقامات برخی ایالات پاکستان حضور داشتند.