kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹

توصیه اسقف‌های آمریکایی به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای غرب

کمتر از یک ماه مانده به ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای حصول توافق هسته‌ای با ایران، اسقف‌های کاتولیک آمریکا از مذاکره‌کنندگان مصرانه خواستند قدرت فتوای رهبران اسلامی در مورد ممنوعیت سلاح‌های اتمی را دست کم نگیرند.


فرانس‌پرس نوشت: در دیداری رهگشا، یک هیئت شش نفره از کنفرانس اسقف‌های کاتولیک در آمریکا در ماه آوریل به شهر مقدس قم رفتند تا با رهبران ارشد شیعه به منظور کاهش اختلافات بین ایران و غرب ملاقات کنند.
اسقف «ریچارد پتس» رئیس کمیته عدالت و صلح بین‌المللی در کنفرانس روز چهارشنبه به طور علنی در مورد این سفر گفت: ایرانیان عمیقا احساس می‌کنند که با عدم درک آمریکا و غرب روبه رو شده‌اند.
در حالی که غرب می‌کوشد بر سر دستیابی به یک توافق تا 24 نوامبر برای مهار برنامه هسته‌ای مشکوک ایران مذاکره کند، هیئت مزبور چنین استدلال کرده که به‌ویژه واشنگتن باید بر تاکیدات ایران مبنی بر مغایرت ذخیره‌سازی و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای با اصول اساسی اسلام شیعه، توجه بیشتری نشان دهد.  آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران در سال 2003 فتوایی علیه سلاح‌های هسته‌ای صادر کرد و از آن زمان چند بار بر فتوایش صحه گذاشت.  به گفته پتس، هرچند که ظاهرا متن فتوا به طور مکتوب وجود ندارد ولی رهبران مذهبی ایران به هیئت اسقف‌ها گفتند که فتوای صادره یک موضوع ثبت شده همگانی بوده و سخت مورد احترام علمای شیعه و عموم ایرانیان قرار دارد.
پتس به بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی گفت: رهبران ایران در مذاکراتشان به این هیئت اطمینان دادند که سلاح‌های هسته‌ای به دلیل ماهیت کور و نیروی قدرتمند آن در انهدام همه نوع جوامع بی‌گناه، غیراخلافی است. تهران مکررا تکذیب کرده است که درصدد توسعه بمب اتمی است و می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش تنها در راستای اهداف غیرنظامی برای تولید انرژی است.
اما غرب و گروه موسوم به پنج به اضافه یک همچنان در مورد برنامه ایران عمیقا بدبین بوده و استدلال می‌کنند که جمهوری اسلامی باید به اقدامات قابل تایید برای نشان دادن صلح‌آمیز بودن آن دست بزند.
استیفن کولچی یک مقام سرشناس کنفرانس اسقف‌ها می‌گوید: استدلال من این خواهد بود که ما هرگاه احساس خطر می‌کنیم نفوذ مذهبی را به عنوان یک محرک و اعتبار‌دهنده نادیده می‌گیریم.
وی گفت: گمان می‌کند که وزارت ‌خارجه آمریکا اهداف مذهبی ایرانیان را در مورد سلاح‌های کشتار جمعی به عنوان بخشی از مذاکرات چندان جدی نمی‌گیرد.  این مقام مذهبی افزود: ایران از یک فرهنگ بسیار غنی برخوردار است. در عین حال فرهنگ مدرنی نیز دارد.
کولچی چنین استدلال کرد که در مذاکرات هسته‌ای جاری، فتوا تا حدی به مذاکرات هسته‌ای ربط دارد و در ایران به طور فراگیر آموخته شده و از آن دفاع می‌شود.  وی گفت که احتمال تغییر یک شبه فتوا وجود ندارد و این آن چیزی است که باید مد نظر دیپلمات‌ها قرار گیرد. چنین چیزی در کل مرجع آموزشی نظام آنان را تضعیف خواهد کرد.
کولچی افزود: برای یک کاتولیک غیرقابل تصور است که پاپ این کار را انجام دهد و برای آنها نیز غیرقابل تصور است که یک آیت‌الله یا رهبر عالی مبادرت به این کار کند.
به گزارش ایرنا، ابراهیم محسنی یک چهره دانشگاهی و کارشناس در مریلند گفت: مطالعه اخیر نشان می‌دهد که حدود 65 درصد ایرانیان گمان می‌کنند که تولید سلاح‌های هسته‌ای مغایر با اسلام است.