kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
ادعای تازه جان کری:

جلوی هر چهار مسیر ایران برای رسیدن به بمب اتم را خواهیم بست!

با وجود اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌های گذشته، در گزارش ماهانه، پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تأیید کرده بود و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بازرسی‌ها و گزارش آژانس را قابل اعتماد دانسته بود، جان کری در اظهار نظری مضحک و در راستای بهانه‌جویی‌های واهی دولت آمریکا، مدعی شد که جلوی هر چهار مسیر ایران برای رسیدن به بمب اتم را خواهد بست!


جان کری وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در نشست موسوم به «مجمع ایده‌های واشنگتن» گفت: ما سیاست یکپارچه‌ای در افغانستان و عراق داشتیم؛ در افغانستان ما توانستیم دولت وحدت ملی را بسازیم و در عراق هم یک دولت فراگیر تشکیل شد که این موضوع در دولت نوری المالکی قابل عملی شدن نبود.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: اظهارات آیت‌الله سیستانی در کنار رفتن نوری المالکی بسیار مهم بود.
این درحالیست که آیت‌الله سیستانی در جریان انتخاب نخست وزیر عراق و تشکیل دولت در این کشور هیچ‌گاه به صراحت موضع‌گیری نداشتند.
وی در ادامه سخنرانی خود گفت: اکنون و با توجه به چالش‌های موجود در جهان، ما در شرایط بسیار سخت‌تری از دوره جنگ سرد قرار داریم.
کری اضافه کرد: ما توانستیم سلاح‌های شیمیایی سوریه را از این کشور خارج کنیم؛ اکنون اسرائیل بسیار بیشتر از قبل امنیت داشته و امن‌تر است.
 مذاکره مستقیم با ظریف
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین با اشاره به «بزدل» خواندن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از سوی مقامات آمریکایی گفت: انتقاد اخیر از نتانیاهو شرم آور است. این سخنان نه بیانگر موضع رئیس جمهور است و نه من.
وزیر خارجه آمریکا درباره روند مذاکرات هسته‌ای و در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور که گفته شانس توافق هسته‌ای با ایران 50 درصد و یا کمتر است نیز گفت: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوشبینی نمی‌کنم.
کری درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنین گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم‌گیری از منظر ایدئولوژیکی بدل شود».
وی گفت: در هفته‌های آینده که هفته‌هایی سرنوشت‌ساز است، معلوم می‌شود که آیا ایران می‌تواند تصمیم‌های دشوار بگیرد یا نه.
جان کری در ادامه افزود: «ایران چهار مسیر برای رسیدن به بمب اتمی دارد و ما جلوی هر چهار مسیر را خواهیم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگین) اراک و اقدام مخفیانه».
وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده است که هدف غرب در مذاکرات، ایجاد فاصله در هر چهار مسیر نام‌برده است به نحوی که اگر ایران برای تولید سلاح اتمی تلاش کند، غرب یک سال فرصت داشته باشد به آن واکنش نشان دهد.
جان کری از پاسخ به سؤالی درباره احتمال دستیابی به این توافق سر باز زده، اما هشدار داده که هر توافقی در این زمینه باید با آگاهی و بر اساس واقعیت باشد.
وی خاطرنشان کرد: «ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصیه‌ها و نظرات کارشناسان خواهد بود.»
وزیر خارجه آمریکا در نهایت این ادعای مقامات آمریکا را تکرار کرده که «عدم توافق بهتر از یک توافق بد است».
گزارش آژانس در تأیید فعالیت‌های صلح آمیز ایران
اظهارات مضحک و بهانه‌جویی واهی جان کری در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌های گذشته، در گزارش ماهانه، پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تأیید کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در هفته گذشته، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: ما به کار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد داریم و بررسی پایبندی ایران به هرگونه توافق هسته‌ای بخش مهمی از توافق ما خواهد بود.
اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا،غیر قابل اعتماد بودن و تناقض‌های مکرر در موضع گیری‌های مقامات آمریکایی را بیش از پیش نمایان کرد.