kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱

گزارش تحقیقی گرت‌پورتراز پشت صحنه چالش هسته‌ای غرب با ایران

یک روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی، در گزارشی از فریبکاری و سندسازی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کارشکنی در پرونده هسته‌ای ایران و طولانی شدن مذاکرات اتمی پرده برداشت.


«گرت پورتر» روزنامه‌نگار تحقیقی برجسته آمریکایی و نویسنده کتاب «بحران ساختگی» در تازه‌ترین گزارش خود، از بخش دیگری از فریبکاری ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کارشکنی در پرونده هسته‌ای ایران و طولانی شدن مذاکرات اتمی پرده برداشته است. پورتر می‌نویسد: در سال 2008 دولت بوش و یکی از مقامات کلیدی آژانس انرژی اتمی، بر سر استراتژی «ارائه تصویر نادرست از موضع ایران، با استفاده از اسناد اطلاعاتی»  (سندسازی) توافق کردند. این استراتژی، ایران را محکوم می‌کرد که از ارائه اطلاعات بهنگام به آژانس خودداری کرده است. تداوم همین روند، ضوابط دولت اوباما در مذاکرات اتمی با ایران را شکل داد.
گرت پورتر به نحوه پوشش اخبار ایران در رسانه‌های غرب اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تاکید بر اتهام کاغذبازی ایران در قبال خواست‌های آژانس»، روند آشنایی رسانه‌ها در پوشش اخبار مربوط به روابط ایران و آژانس بوده است.
نکته جالب توجه اینجاست که فریبکاری دولت بوش و مقام کلیدی آژانس، با استفاده از روایت نادرست «خودداری ایران از همکاری با آژانس» به توجیه تحریم‌های بین‌المللی سنگین علیه ایران انجامید.
فریب از آنجا آغاز شد که آژانس، واقعی بودن اسناد اطلاعاتی که نشان از تحقیقات ایران بر روی ساخت سلاح هسته‌ای داشته را به عنوان بازخوردی از سوی ایران مطرح کرد و افزود: مقامات ایرانی گفته‌اند اسناد واقعی است ولی هدف ایران غیرهسته‌ای بوده است. پس از آن آژانس بر پایه همین فرضیه دروغین، از ایران خواست اطلاعات حساس نظامی درباره برنامه موشکی خود را تسلیم این نهاد بین‌المللی کند. خواسته‌ای که آمریکایی‌های حاضر در پشت صحنه آن به خوبی می‌دانستند، از سوی ایران رد می‌شود. همین امر بهانه خوبی به دست دولت بوش داد تا با منطقی ظالمانه، تحریم‌های جدید اقتصادی علیه ایران را به تصویب برساند. گزارش این فریب نشان می‌دهد که گمراه نمودن اذهان عمومی به صورت کاملا آگاهانه، نقطه عطف بسیار مهمی در سیاست واشنگتن در موضوع هسته‌ای بوده است. این موضوع به آنجا رسید که ادعای نادرست پنهان‌کاری گذشته ایران درباره سلاح‌های هسته‌ای، دولت اوباما را نیز به این مسیر رهنمون کرد که بر رضایت کامل آژانس از ایران پیش از توافق نهایی برای رفع تحریم‌ها، اصرار بورزد. گرت پورتر در پایان گزارش خود می‌نویسد: دولت اوباما راه دولت بوش را ادامه داد تا ایران را وادار کند برنامه غنی‌سازی خود را به صورت نامحدود به حال تعلیق درآورد. در بیانیه‌ 3 مارس 2009، به نمایندگی از شش قدرت درگیر در مذاکرات به هیئت مدیره آژانس، ایران را به «همکاری کامل با آژانس انرژی اتمی» فراخواند و خواست «با ارائه اسناد مورد نیاز آژانس» به حل و فصل موضوع «ابعاد نظامی احتمالی» (در برنامه هسته‌ای) کمک کند.
ایران که خواسته آژانس را دخالت بی‌مورد در مسائل حساس امنیتی می‌دانست، این درخواست را نپذیرفت و در ژوئن 2010، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، علیه ایران به تصویب رسید.
به گزارش فارس، مقامات ارشد دولت ایالات متحده، از جمله «جان کری» وزیر خارجه این کشور، گفته‌اند که ایران باید پیشینه خود درباره کار بر روی سلاح‌های هسته‌ای را «شفاف» کند و این بخشی از راه‌ حل جامعی است که در حال حاضر در باره آن مذاکره می‌کنیم. اسرائیل و حامیان آن نیز در کنگره، با پافشاری بر این درخواست به دولت اوباما فشار زیادی آورده‌اند. فریبکاری دولت بوش و هینونن همچنان بر مذاکرات هسته‌ای ایران سایه افکنده است.