kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
طی سال جاری رخ داد

زیان‌دهی 70 درصد صنایع بورس

بورس اوراق بهادار تهران با در اختیار داشتن38 صنعت ضعیف‌ترین عملکرد خود را از ابتدای سال تاکنون نشان داد و با زیان 27 صنعت مواجه شد.


به گزارش ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران که به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی از ابتدای سال تاکنون گرفتار رکود شده است، در مرداد و شهریورماه ضعیف‌ترین عملکرد خود را بر جای گذاشت و میانگین زیان سهامداران را تا سطح 9/5 درصد افزایش داد. این در حالی است که سهامداران بورس طی 9 ماه اخیر بیش از 50 درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند.
در همین حال با افزایش زیان سهامداران از ابتدای سال تاکنون، صنایع حاضر در بورس نیز با افزایش زیان مواجه شدند به طوری که از38 صنعت حاضر در بورس 27 صنعت میانگین زیان خود را افزایش داده و تنها 8 صنعت با سوددهی مواجه شدند.
بنابراین گزارش: صنایعی همچون، سایر واسطه‌گری‌های مالی، خودرو و ساخت قطعات، کاشی و سرامیک و قند و شکر از صنایع مطرحی بودند که از کسب بازدهی مثبت بی‌نصیب مانده و زیان یک تا سه درصدی را نصیب همراهان خود کردند. البته زیان این صنایع از زیان شاخص بورس تهران یعنی بازدهی منفی 3 درصدی در یک ماه اخیر کمتر بود.
اما صنایعی همچون رایانه، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزات، فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی از صنایعی بودند که زیانی بیشتر از میانگین بورس نصیب سهامداران خود کردند.
در این میان صنعت خدمات فنی و مهندسی و دباغی با زیان 10 درصدی بیشترین میزان زیان را نصیب سهامداران کرده و در قعر جدول صنایع بورسی ایستادند. سایر محصولات کانی غیر فلزی، املاک و مستغلات، ساخت محصولات فلزی، ابزار پزشکی، محصولات کاغذی و کشاورزی و دامپروری از صنایعی بودند که زیان 5 تا 8 درصدی را نصیب سهامداران خود کردند.
نامه انتقادی یک سهامدار
از سوی دیگر توقف طولانی مدت نماد معاملاتی شرکت پالایشگاهی که سهم بزرگی در بورس دارند زیان سنگینی به سهامداران آنها وارد کرده است.
در همین رابطه، بیگلری یکی از سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی در نامه‌ای به سرویس اقتصادی روزنامه کیهان نوشت: متاسفانه در طول یک سال گذشته بازار سرمایه که از جمله منابع اصلی تامین نقدینگی شرکت‌های بزرگ محسوب می‌گردد روز به‌روز روند نزولی را طی می‌نماید.
وی افزود: مشکل دیگر این بازار توقف انجام معاملات شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی از جمله شرکت پالایشگاه نفت اصفهان می‌باشد. یعنی خرید و فروش سهام شرکت مذکور از اسفندماه سال گذشته و به مدت شش ماه متوقف گردیده است به طوری که علاوه بر از بین رفتن بخش عمده‌ای از اصل سرمایه‌گذاری، امکان دسترسی به باقی مانده مبلغ سرمایه‌گذاری نیز غیرممکن می‌باشد و این موضوع علی‌الخصوص برای سرمایه‌گذاران جزء که با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور محترم در تبلیغات انتخاباتی و همچنین صحبت‌های آقای طیب‌نیا وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مبنی بر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید منافات دارد چرا که سهامداران جزء سرمایه اندک خود را با سخنان رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد وارد بورس نمودند ولی الان با مشکلات عدیده مالی مواجه شده‌اند.
این سهامدار در پایان نامه‌اش با انتقاد از وضعیت بورس پرسیده است: آیا این است معنای حمایت دولت محترم از تولیدات داخلی، واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید؟ آیا کنترل نرخ تورم در جامعه به قیمت از بین رفتن نقدینگی بخش تولید و فرصت‌های شغلی است؟ دلایل واقعی توقف معاملات شرکت‌های پالایشگاهی که از بزرگ‌ترین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هستند، چیست؟