kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد

شناسایی ۲۰ هزار نمونه خونی نادر در کشور

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: تا کنون بیش از ۲۰ هزار نمونه خونی با غربالگری انواع خون نادر در کشور شناسایی شده است.


علی اکبر پورفتح اله روز گذشته در سمینار بین‌المللی خون‌های نادر اظهار داشت: هم اکنون نرخ اهدا در ایران 27 واحد به ازای هر هزار نفر است که این آمار بالاترین نرخ اهدا در منطقه مدیترانه شرقی است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: هم اکنون جهت برآوردن نیاز بیماران دارای گروه‌های خونی نادر، نمونه‌های اهدا کنندگان خون به طور منظم برای شناسایی انواع نادر خون غربالگری می‌شود و تا به امروز بیش از 20 هزار نمونه خونی با استفاده از تجهیزات اتوماتیک پیشرفته مورد شناسایی قرار گرفته است.
پورفتح اله عنوان کرد: نرخ اهدای خون در ایران دو و نیم برابر متوسط این نرخ در کشورهای با درآمد متوسط یعنی شاخص 6/12 واحد در هزار نفر جمعیت است.
وی ادامه داد: ایران نخستین کشور در سطح منطقه است که به اهدای 100 درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت در سال 2007 رسید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پورفتح اله اعلام کرد: سال 2012 میلادی، 75 درصد خون‌های اهدایی در ایران از اهداکنندگان مستمر و با سابقه بوده و در ایران تمامی خونهای اهدایی از جهت بیماریهای قابل انتقال از طریق خون، غربالگری می‌شوند.
پورفتح اله با اشاره به اهمیت نیاز به تأمین خون نادر برای برآوردن نیاز بیماران دارای گروه‌های خونی غیرمعمول گفت: سازمان انتقال خون ایران در سال 2010 به کارگروه خون‌های نادر پیوست و تا به امروز تنها کشور اسلامی و تنها کشور از منطقه مدیترانه شرقی است که به این گروه پیوسته است.
وی در مورد سلامت خون در ایران گفت: نرخ شیوع هپاتیت B از سال 2005 تا 2012 یک چهارم و نرخ شیوع هپاتیت C به یک سوم کاهش یافت، همچنین میزان شیوع ایدز  در میان اهداکنندگان در سال 2012، سه هزارم درصد (پایین‌ترین نرخ در منطقه) است.