kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸
رجزخوانی در آستانه مذاکرات نیویورک

وندی شرمن: کاهش چشمگیر توان غنی‌سازی شرط توافق با ایران است

در آستانه مذاکرات نیویورک نماینده آ‌مریکا در مذاکرات هسته‌ای طی یک زیاده‌خواهی آشکار مدعی شد: توافق هسته‌ای مستلزم کاهش چشمگیر توان غنی‌سازی در ایران است.


به گزارش فارس به نقل از المانیتور «وندی‌شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که در صورتی که توان غنی‌سازی ایران به میزانی چشم‌گیر کاهش پیدا نکند، امکان حصول توافق وجود ندارد.
شرمن که نمایندگی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را بر عهده دارد،‌این اظهارات را هفته گذشته در جریان نشستی با حضور 200 تن از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی مطرح کرده است.
شرمن همچنین در این نشست اعلام کرده است برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات صورت گرفته اما در عین حال اختلافات اصلی پابرجا است.
به گفته یکی از مقامات آمریکایی که از محتوای این نشست مطلع است شرمن در این نشست گفته است: مذاکرات به ایران این شانس را می‌دهد که حرف‌هایشان مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای را با اقدامات قابل راستی‌آزمایی همراه کنند!
نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در بخش دیگری از این نشست ضمن تکرار حرف‌های کهنه و همیشگی مقامات این کشور گفته است: جهان تنها در صورتی با تعلیق و سپس لغو تحریم‌ها موافقت می‌کند که ایران بخواهد گام‌های قابل‌ راستی‌‌آزمایی برای اثبات این موضوع که برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز هست و خواهد بود، بردارد. طرح‌هایی که 5+1 به ایران ارائه کرده، این ویژگی را دارند و بسیار هم منصفانه، قابل انعطاف هستند و میل دانشمندان ایرانی برای داشتن یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در آنها درک شده است.
گفتنی است ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید و اعلام کرده است توافق در مذاکرات پیش از سوم آذر قابل  دستیابی است مشروط بر اینکه طرف مقابل از زیاده‌خواهی دست برداشته و مواضعی واقع‌بینانه اتخاذ کند.