kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
در بیانیه پایانی اجلاس خبرگان تاکید شد؛

رئیس‌جمهور فرد شایسته‌ای را براى وزارت علوم معرفى کند

شانزدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى «دوره‏ چهارم» عصر دیروز( چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.


نشست سوم اعضای مجلس خبرگان رهبری در روز دوم اجلاس شانزدهم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز به کار کرد و طبق برنامه، ابتدا نطق‌های پیش از دستور نمایندگان این مجلس ایراد شد.
حجت‌الاسلام سیدعلی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی پیش از دستور گفت: رهبری انقلاب در ایستادگی برای حفظ حقوق آحاد مردم، اهتمام در نظام‌مندی حکومت و حاکمیت اسلامی و تدوین منشورها و چشم‌اندازها واقعاً جدی و خستگی‌ناپذیر بوده است.
وی با بیان اینکه نسخه رهایی‌بخش به جامعه معاصر با رهبری مقام معظم رهبری آینده‌ای روشن را نوید می‌دهد اظهار داشت: ایستادگی ایشان در برابر انحرافات و جریانات التقاطی موجب جلوگیری از پدید آمدن جریانات مخالف نظام شده است.
شمخانی: گروه‌های تروریستی ابزار اصلی مقابله با بیداری اسلامی
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در شانزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری آخرین تحولات سیاسی، دفاعی و امنیتی را در سطح منطقه و حوزه بین‌المللی تشریح کرد.
شمخانی با اشاره به برنامه‌ریزی گسترده و بلند مدت غرب برای مقابله با موج بیداری اسلامی به عنوان تنها عامل محدودسازی راهبردی نظام سلطه اظهار داشت: گروه‌های تروریستی تکفیری که معتقد به هیچ آیین و مذهبی نیستند ابزار اصلی مقابله با بیداری اسلامی هستند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دبیر شورای عالی امنیت ملی، جمهوری اسلامی ایران را لنگر ثبات و تنها عامل عدم موفقیت رویکرد نظام سلطه برای ایجاد تغییرات جهشی در جغرافیای سیاسی منطقه عنوان کرد و افزود: ولایت فقیه، مردم‌سالاری دینی و وحدت ملی عوامل اصلی و بنیادین استقلال، ثبات، امنیت و اقتدار کشور است.
فرهنگ دغدغه اصلی خبرگان
آیت‌الله سید‌محمود هاشمی‌شاهرودی نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری نیز در اختتامیه شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری، با اشاره به برگزاری مناسب این اجلاسیه اظهارداشت: هرچند این اجلاس از وجود ریاست محترم خبرگان رهبری آیت‌الله مهدوی‌کنی که به جهت عارضه در بیمارستان بستری است محروم بود اما در هفته مبارک دولت اجلاس به خوبی برگزار شد و امیدواریم خداوند شفای عاجل به ایشان عنایت کند.
نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی از اعضای مجلس خبرگان با طرح این موضوع که نکات و دغدغه‌های مهمی در سخنرانی‌های روز گذشته و امروز مطرح شد، بیان داشت: امیدواریم این مطالب بر اساس رهنمودهای رهبری به صورت پیوسته از مسئولین خواسته شود.
وی با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده در جلسات اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های مطرح شده مسئله تهاجم فرهنگی غرب بود و مخصوصا مسئله حجاب و کنسرت‌ها و این موارد یکی از مهمترین دغدغه‌هایی بود که در جلسات مطرح شد.
نائب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه خطر کاهش نرخ رشد جمعیت و تحدید نسل از موارد مهم دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد، گفت: باید برنامه‌های باقی‌مانده از سابق که بر روی کاهش جمعیت تأثیر می‌گذارد جلوگیری شود و این مورد باید به صورت ویژه در نظر گرفته شود.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی اضافه کرد: لزوم توجه به توصیه‌ها و رهنمودهای رهبری از موارد دیگری بود که در این جلسات به آن پرداخته شد و باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه موضوعات اقتصادی، بیکاری و خروج نخبگان از کشور از موضوعاتی است که در جلسات روز گذشته به آن پرداخته شد، گفت: لازم است از نمایندگان مجلس خبرگان و نیروهای حفاظتی و نهادهایی که در برگزاری این اجلاس کمک کردند، تشکر کنیم.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در حاشیه اجلاس خبرگان و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره دغدغه‌های فرهنگی اعضای خبرگان به دولت اظهارداشت: نظر به اینکه انقلاب ما صبغه فرهنگی دارد بنابراین باید مسائل فرهنگی در اولویت قرار گیرد لذا آقایان در این زمینه دغدغه‌هایی را مطرح کردند.
آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به نامگذاری سال به نام فرهنگ و مدیریت جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: نگاه مجلس خبرگان بر روی مسائل فرهنگی دارای حساسیت است چرا که از یک طرف استکبار جهانی وسایلی همچون ماهواره در اختیار مردم می‌گذارد و درصدد تخریب ارزش‌های اسلامی و ترویج فرهنگ ابتذال است.
بیانیه پایانی اجلاس
در  این بیانیه آمده است: بى‌شک، ولایت مطلقه‌ فقیه، عامل حدوث و بقاء انقلاب و نظام اسلامى بوده و امام راحل عظیم الشأن- قدس سره - و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالى) با مدیریت و رهنمودهاى شایسته خود، عملاً مترقى بودن این اصل را به اثبات رسانده‌اند؛ مجلس خبرگان رهبری، ضمن تقدیر و تشکر از اتخاذ مواضع حکیمانه‌ مقام معظم رهبرى در عرصه‌هاى مختلف، تأکید می‌نماید عمل به رهنمودهاى ایشان موفقیت و عزت ایران اسلامى را به دنبال خواهد داشت. این بیانیه می‌افزاید: با توجه به عنایت ویژه‌ مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی و نگرانی معظم‌له در این زمینه، مجلس خبرگان، ضمن تأکید بر جایگاه رفیع و مسئولیت خطیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهد که تمام تلاش خود را برای تبیین و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه به کار گیرند و به مطالبات رهبر بزرگوار انقلاب(دام ظله) و اقشار مختلف مردم متعهد و خانواده‌های محترم شهدا، در زمینه‌ فرهنگ، پاسخ مناسب دهند و اجازه ندهند مردم مسلمان کشور، بخصوص جوانان عزیز، از هجمه فرهنگی جهان سلطه و برنامه‌ها‌ی‌ گسترده‌ دشمنان آسیب ببینند.
این بیانیه تاکید کرده است : تمامى نهادها و دستگاه‌هاى مسئول در امر فرهنگ، در راستاى حفظ و تحکیم ارزش‌ها و رعایت موازین شرعى که ثمره مجاهدت علما و خون شهیدان است تلاش بیشترى نموده و با هنجارشکنان و برهم‌زنندگان امنیت فرهنگى جامعه که شالوده انقلاب امام و قیام ملت بوده، با ابتکار عمل و برنامه‌ریزی دقیق، به صورت فعال و با اقتدار و تدبیر لازم برخورد نمایند.
بیانیه پایانی اجلاس شانزدهم می افزاید: مقام معظم رهبرى در دیدار اخیر رئیس‌جمهور و هیأت محترم وزیران، پانزده توصیه‌ مهم و راهبردى داشتند. به طور قطع، حرکت در منشور ترسیم شده از سوى معظم‌له مى‌تواند دولت را در دستیابی به اهداف پیش رو، یارى نماید. مجلس خبرگان، ضمن اعلام حمایت از قواى سه گانه؛ به ویژه دولت محترم، تأکید مى کند که تحقق وعده هاى دولت و توسعه  همه جانبه فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى و سیاسى کشور، در گرو «به کارگیرى همه  نیروهاى باتجربه و معتقد به نظام»، «پرهیز از اقدامات سطحى و جناحى»، «حمایت از نخبگان، متخصصان و مبتکران»، «اجراى صحیح سیاست‌هاى کلى سند چشم انداز، اصل44 و اقتصاد مقاومتی» و «توجه به مسأله  تکثیر نسل و ایجاد بسترهاى مناسب براى آن» خواهد بود.
خبرگان ملت از همگان، به‌ویژه قوای سه گانه مى‌خواهد با وحدت کلمه و همدلى بیشتر، به تفرقه افکنان و توطئه‌گران اجازه‌ میدان دارى نداده و بستر مناسبِ حفظ عزت و سربلندى ایران اسلامى را با وحدت، محبت و انسجام ملی در سایه‌ اسلام و رهبری ولی فقیه بیش از پیش محقق نمایند.
 در ادامه این بیانیه آمده است :ضمن حمایت از اقدامات تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای، از آنان می‌خواهیم براساس نظرات داهیانه مقام معظم رهبری، با رصد توطئه‌های دشمنان، کار را با تدبیر، سرعت، قاطعیت بیشتر و هماهنگ با عزت نظام اسلامی و حفظ دستاوردهای دانشمندان و بخصوص شهدای هسته‌ای پیش ببرند.
مجلس خبرگان رهبری در بیانیه خود ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های گسترده‌ حافظان امنیت کشور، انهدام پهپاد اسرائیلی را که حق مسلّم نظام اسلامی در راستای حراست از تمامیت ارضی کشور بوده، تبریک گفته و برای همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تمام ماموریت‌های خطیر پیش‌رو آرزوی موفقیت کرده است.
 این بیانیه تاکید کرده است : در آستانه ى سال تحصیلى جدید و بازگشایى حوزه هاى علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالى و مدارس، ضمن دعاى خیر و آرزوى موفقیت براى کلیه  طلاب علوم دینى، دانشجویان و دانش‌آموزان، اساتید، مربیان و معلمان سخت کوش کشورمان؛ از این عزیزان مى‌خواهیم با تلاش مستمر برای کسب علم و دانش و مهارت و تخصص، به رشد اخلاقى و معنوى و فضائل الهى و انسانى نیز اهتمام داشته باشند. خبرگان رهبری از مسئولان نهادهای آموزشی مى خواهد با حفظ آرامش فضاى علمى کشور، بسترهاى لازم را جهت رشد و پویایى علمى جامعه، فراهم آورده و بر تبیین، ترویج و تقویت بنیان هاى دینى، همت گمارند تا شاهد رشد شاخص هاى علمى، توفیقات بیشتر فرهیختگان و تعمیق مبانى اسلامى در بین نسل جوان و آینده سازان کشورمان باشیم. هم چنین از رئیس جمهور محترم مى خواهیم باتوجه به اهمیت جایگاه وزارت علوم و آغاز سال تحصیلى دانشگاهها، هرچه سریع تر فرد شایسته و مناسبى را براى تصدى این منصب به مجلس شوراى اسلامى، معرفى نماید.