kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
قندالي:

عشاير 20 درصد مواد پروتئيني کشور را توليد مي‌کنند

رئيس سازمان امور عشاير ايران گفت: عشاير 20 درصد مواد پروتئيني کشور را توليد مي‌کنند.
کرمعلي قندالي در نشست خبري خود تصريح کرد: عمده جايگاه اقتصادي عشاير وابسته به دام و دامداري است و حدود 24 ميليون واحد دامي متعلق به جامعه عشايري است و 28 درصد دام سبک کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند و 20 درصد توليد مواد پروتئيني از توليدات سالانه جامعه عشايري به شمار مي‌رود.
وي افزود: شير، پشم، صنايع دستي هم بخش زيادي از اقتصاد مردم عشاير را به خود اختصاص مي‌دهد و حدود 32 ميليون هکتار مراتع متعلق به جامعه عشايري است و تقريباً مراتع خوب و متوسط ما هنوز در حيطه عشاير است.
رئيس سازمان عشاير با بيان اينکه شواهد و مستندات موجود نشان مي‌دهد که هنوز مراتع خوب کشور در حوزه عشاير قرار دارد، گفت: عشاير نهايت دقت را در نگهداري و حفاظت و استفاده از مراتع به عمل مي‌آورند.
قندالي بيان داشت: حدود 580هزار هکتار از اراضي کشاورزي آبي و ديم مربوط به جامعه عشاير است و حدود 516 ميليون تن توليدات دامي و کشاورزي عشاير را تشکيل مي‌دهد.
وي افزود: سازمان بحث ساماندهي کوچ و اسکان را برعهده دارد و جمعيتي بالغ بر يک ميليون و 200 هزار بين ييلاق، قشلاق و مسير کوچ به صورت سنتي و مکانيزه (ماشيني) تردد مي‌کنند که البته بيش از 80 درصد کوچ به صورت مکانيزه انجام مي‌شود.
رئيس سازمان امور عشاير با بيان اينکه يکي از شاخص‌ترين خدمات اين سازمان بحث تأمين آب عشاير است، اظهار داشت: تأمين آب از طريق آبرساني سيار و همچنين منابع آب تأمين مي‌شود و سالانه حدود يک ميليون و 200 هزار متر مکعب آب به مناطق عشاير حمل و به مصرف انسان و دام مي‌رسد و بخشي هم از طريق منابع طبيعي تأمين مي‌شود.
قندالي با اشاره به مسير 56 کيلومتري ايل راه‌هاي عشايري در کشور، اظهار کرد: علي‌رغم اين که براساس قانون هر گونه واگذاري محدوده‌هاي مرتبط با ايل راه‌هاي عشايري مطلقاً ممنوع است، در گذشته برخي افراد حقيقي و حقوقي از طريق روش‌هاي قانوني و غيرقانوني اقدام به تصرف مسير ايل راه‌هاي عشايري کرده‌اند عمدتاً اين تصرف در اطراف کلان‌شهرهايي مانند تهران، شيراز و غيره هستند.
وي افزود: با پيگيري‌هاي انجام شده وزارت مسکن و شهرسازي موظف شده تا در مناطقي که ايل‌راه‌ها به تصرف درآمده‌اند نسبت به احداث زيرگذر و روگذر براي عشاير اقدام کند که در اين زمينه اقدامات مناسبي در برخي مناطق انجام گرفته و زيرگذر يا روگذر احداث شده است.
به گزارش خبرگزاري‌ها، رئيس سازمان امور عشاير ادامه داد: يکي ديگر از فعاليت‌هايي که در حال اقدام داريم اين است که کل ايل‌راه‌هاي کشور با سيستم GIS شناسايي و آماده شده‌اند که نقشه‌هاي آن تحت عنوان اطلس ايل‌راه‌هاي عشايري به زودي منتشر مي‌شود و با انتشار رسمي آن در روزنامه‌هاي کثيرالانتشار اين ايل‌راه‌ها به عنوان يک محل معارض مطرح مي‌شود و مي‌توانيم در مراجع قضايي از طريق سازمان عشاير، تشکل‌ها و جامعه عشايري بتوانيم بخشي از ايل‌راه‌هاي تصرف شده را احياء کنيم.
قندالي اعلام کرد: جامعه عشايري داراي يک ميليون و 198 هزار نفر جمعيت و 212 هزار خانوار است که چهار ايل و 552 طايفه دارد و 59 درصد مساحت کشور (مسير کوچ) را به خود اختصاص داده است.