kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶

افخم: تحریم‌های جدید آمریکا در تضاد با توافق ژنو است

سخنگوی وزارت امور خارجه، وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا را اقدامی در تضاد با توافق ژنو دانست و گفت: این اقدام در تعارض کامل با روند حل و فصل کنونی موضوع هسته‌ای است.
در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو 1+5، دولت آمریکا در اقدامی خلاف توافق ژنو  روز جمعه بار دیگر  اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه تعدادی از افراد و موسسات ایرانی و غیرایرانی کرد.
مرضیه افخم در ارتباط با وضع این تحریم‌های جدید از سوی آمریکا  اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تفسیر به رای و برداشت یک‌جانبه و غیرقابل قبول از توافق ژنو از سوی آمریکا را رد می‌کند و قویا اعتقاد دارد که تحریم‌های اعلام شده خلاف تعهدات آمریکا بر اساس توافق ژنو است.
وی با یادآوری این که این اقدام در شرایط حاضر تاثیرات منفی و غیرسازنده‌ای را بر روند مذاکرات هسته‌ای می‌گذارد، تصریح کرد: چنین اقداماتی به ویژه جدیت، صداقت و حسن نیت آمریکا و سایر طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران را زیر سوال می‌برد.
وی ادامه داد: همچنین ایران تعهد آن‌ها را به هرگونه توافق نهایی احتمالی که قطعا باید متضمن برداشته شدن تمامی تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع علیه ایران باشد، مورد شک و تردید قرار می‌دهد.
افخم همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که حق کامل خود را برای بهره‌گیری از تمامی امکانات قانونی در جهت تامین منافع ملت ایران، از جمله هرگونه اقدام متقابل، محفوظ نگاه می‌دارد و مسوولیت عواقب این روند را کاملا به عهده ایالات متحده آمریکا و سایر اعضای 1+5 که در برابر این نقض‌های فاحش توافق ژنو سکوت می‌کنند، می‌داند.