kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸

شمار منتقدان دولت در مجلس آینده افزایش می‌یابد(خبر ویژه)

یک نماینده حامی دولت پیش‌بینی کرد در مجلس آینده بر تعداد کرسی‌های منتقدان دولت اضافه شود.
ابراهیم نکو یکی از 7-8 نماینده‌ای است که پیگیر تشکیل فراکسیون حامیان دولت بوده اما به موفقیت نرسیده‌اند. مقایسه آرای فرجی دانا (وزیر برکنار شده علوم) به هنگام اخذ رای اعتماد و سپس استیضاح نشان می‌دهد که حدود 70 نفر بر شمار منتقدان افزوده شده است.
نکو در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد و درباره ترکیب مجلس آینده گفته است: آنچه بنده از استیضاح به دستم آمد اینکه حضور گروهی با سبک و سیاق مخالفت با دولت در مجلس آینده حتمی است و احتمالا به کرسی‌هایشان هم افزوده می‌شود. پس دولت نیاز دارد تا به شناسایی نمایندگان حامی خود در مجلس اقدام کند.
وی همچنین گفت: از نکات مهم این استیضاح می‌توان به این مسئله اشاره کرد که دولت آن اقتداری را که در اثر حمایت کسر قابل توجهی از نمایندگان در قبال خود تا به حال در مجلس می‌دید را متزلزل می‌بیند. به عبارت دیگر تعداد نمایندگانی را که متناسب با برنامه‌ها و سیاست‌ها از دولت حمایت می‌کردند را از این به بعد کمتر خواهد دید.
 وی با بیان اینکه خطر استیضاح برای دیگر وزرا هم وجود دارد خاطرنشان کرد: البته باید درنظر داشت این تهدیدها بنا به دلایلی به وجود می‌آید. تعامل ضعیف برخی وزرا با نمایندگان از جمله عواملی است که این تهدید را تقویت می‌کند. در واقع وزرا جزئیات برنامه‌های خود را کمتر با نمایندگان به اشتراک می‌گذارند.
ابراهیم نکو گفت: «به نظر می‌رسد دولت و وزرا باید یک اصلاحات ولو اندک را در تعاملات خود با نمایندگان درپیش بگیرند. در واقع می‌خواهم بگویم موضوع وزیر علوم می‌توانست به روز استیضاح نرسد و خیلی راحت در یک نشست صمیمانه قابل حل باشد و در همان ابتدای کار قضیه حل بشود. به هرحال باید بپذیریم. ضمن اینکه دولت نماینده ملت است، نمایندگان نیز وکلای مردم هستند پس هر دو اشتراکات زیادی دارند که می‌طلبد از این اشتراکات برای رفع مشکلات استفاده کنند.»
وی تصریح کرد: «از طرفی دیگر، حامیان اعتدالی دولت در مجلس هنوز آن اقتدار لازم را که بتوانند بر تصمیم‌گیری‌های مجلس تاثیرگذار باشند، را ندارند.»