kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

شبح گرانی دارو بالای سر بیماران کرونایی

آغاز موج چهارم شیوع کرونا و ترس مردم از بستری در بیمارستان‌ سبب افزایش انفجاری تقاضا برای داروهای خوراکی ضد کرونا به ویژه «فاویپیراویر» شده که این روزها هر بسته آن ۷۰۰ هزار تومان در داروخانه‌ها فروخته می‌شود.



به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، معاون غذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به وضعیت داروهای ضدکرونا در استان قزوین اظهار داشت: تا چند وقت پیش تعدادی داروی رمدیسیویر و فاویپراویر را در بیمارستان‌ها نگه داشته بودیم که با توجه به انفجار کرونایی صورت‌گرفته در استان قزوین ذخیره داروهای ضدکرونای ما مثل یخ آب می‌شود.
پیمان قجربیگی افزود: فقط طی هفته گذشته بیمارستان بوعلی‌سینای قزوین بیش از هزار ویال داروی رمدسیویر مصرف کرده که جورکردن آن مصیبت عظیمی است. از سوی دیگر بیمارستان بخش خصوصی برای گرفتن داروی رمدسیویر بیمار کرونایی خود 5 بار با من مکاتبه می‌کند که چه کنیم؟
وی با یادآوری این نکته که برای استفاده از داروهای تزریقی باید بیمار را یک ساعت تحت نظر نگه داریم، ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از ازدحام بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها و پر شدن تخت‌ها باید در سه روز اول بروز علائم برای آنها داروی آنتی‌ویرال (ضد ویروس) تجویز کنیم که برای استفاده از طول یک هفته باید حداقل 54 قرص به نرخ هر عدد 12 هزار و 500 تومان استفاده شود که تامین هزینه آن برای مردم عادی واقعاً سنگین است.
رئیس مرکز تحقیقات ایمنی محصولات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اینکه پرداخت 700 هزار تومان برای یک ورقه واقعاً گران است و توان مالی مردم برای خرید آن در این شرایط پایین است، تصریح کرد: بنابراین برای اختصاص این قرص به بیماران سرپایی چاره‌ای جز اینکه از بیمه استفاده‌ کنیم، نداریم.
قجربیگی با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم پوشش فاویپیراویر برای مریض‌های کرونایی بگذاریم، همه بیماران سرپایی کارشان به بیمارستان کشیده شده و دچار مشکل خواهیم شد، گفت: برای فرار از این وضعیت تنها یک برنامه داریم و آن هم اینکه داروی فاویپیراویر را با پوشش بیمه‌ای به مردم عرضه کنیم تا بتوانیم بیماران را در منازل خودشان درمان کنیم.