kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
با حضور وزیر نیرو

بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور در قزوین به بهره‌برداری رسید

فاز نخست بزرگترین نیروگاه بادی کشور با نصب هشت توربین هر یک به ظرفیت 2/5 مگاوات و با ظرفیت 20 مگاوات با حضور وزیر نیرو در منطقه کهک شهرستان تاکستان استان قزوین به بهره‌برداری رسید.


برای افتتاح فاز نخست این نیروگاه 30 میلیون یورو هزینه شده است و برای تکمیل نهایی آن با توان 100 مگاوات تولید برق تا دو سال آینده 150 میلیون یورو هزینه خواهد شد.
نخستین توربین بادی گروه مپنا که بزرگترین توربین بادی کشور محسوب می‌شود به صورت هوشمند با حرکت در جهت وزش، با حداقل سرعت باد سه تا 25 متر بر ثانیه برق تولید می‌کند و با سرعت‌های بیشتر و کمتر از حرکت باز می‌ایستد.
در این مراسم وزیر نیرو از تحول سبد انرژی و تولید برق با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده نزدیک خبر داد.
حمید چیت‌چیان در جمع خبرنگاران گفت: انرژی‌های تجدید‌پذیر جزو انرژی‌های پاک است که با مشوق‌های در نظر گرفته شده کاملا توجیه‌پذیری اقتصادی دارد و با ساز و کارهای تعیین شده هم‌اکنون هر کیلووات انرژی تولید شده از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر 443 تومان خریداری می‌شود که این نرخ بسیار خوبی است و توجیه اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: کسانی که در بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر سرمایه‌گذاری کنند، علاوه بر خرید تضمینی برق از آنان به نرخ 443 تومان، معادل هزینه سوخت صرفه‌جویی شده از طریق ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مدت دو سال به آنان پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد ایجاد 944/5 مگاوات انرژی تجدیدپذیر توسط دولت و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای مشترکانی که به نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کنند، گفت: دولت به این دسته از مشترکان 50 درصد وام بلاعوض می‌دهد.
وزیر نیرو یادآور شد: وزارت نیرو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در پی تحول در سبد انرژی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به منظور پایداری شبکه برق باید همچنان نیروگاه‌های بزرگ احداث کند که در این باره برنامه‌های خوبی برای احداث واحدهای بخار دیده شده است.
وی همچنین در واکنش به قطع آب مشترکان پرمصرف، گفت: محدودیت منابع آبی یک موضوع انکارناپذیر است که برخی مشترکان با استفاده بیش از حد از منابع آبی در یک نقطه برای دیگران محدودیت ایجاد می‌کردند که در صورت دریافت مجوزهای لازم، ابتدا به صورت موقت و سپس در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف به صورت دایم اشتراک آنان قطع خواهد شد.