kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵

اعطای نشان ویژه آل‌ سعود به رهبر کودتا در مصر

پادشاه عربستان به خاطر رهبری کودتا در مصر و سرکوب اخوانی‌ها، نشان ویژه آل سعود را به گردن ژنرال السیسی انداخت.


عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در سفر دو روزه خود به عربستان با پادشاه این کشور در مورد مسائل مختلف به بحث و گفت‌وگو نشست. در دیدار السیسی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان از تلاش های السیسی به خاطر رهبری کودتا و برکناری اخوانی‌ها از قدرت نشان ویژه آل سعود را به گردن وی انداخت. دیدار السیسی با ملک عبدالله در کاخ اختصاصی پادشاه عربستان در جده انجام شد. رئیس‌جمهور مصر با ابراز خوشحالی از حضور در جده برای دیدار با پادشاه عربستان از مواضع وی در قبال مصر تقدیر کرد.
اهدای مدال به السیسی باعث جنجال زیادی شده است زیرا این مدال تاکنون به روسای بدنام جهان همچون صدام حسین رئیس‌جمهور معدوم عراق، جرج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه اهدا شده است و اهدای آن  به السیسی نشان‌دهنده عمق وابستگی سیاسی مصر به عربستان است. در کودتای سال 2013  نظامیان مصری علیه محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، السیسی به عنوان رهبر کودتاچیان و عربستان به عنوان حامی،‌ نقش اصلی را در شکست اخوانی‌ها داشتند.
السیسی تاکنون بارها از کمک‌های آل سعود به کودتاگران تشکر کرده است و لقب «بزرگ امت عرب» را برای این کشور به کار برده است. السیسی قرار است امروز طی سفری به روسیه در شهر سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند. سفر السیسی به عنوان رئیس‌جمهور مصر به روسیه چهارمین سفر وی است. وی پیش از این به الجزایر، گینه و عربستان نیز سفر کرده بود.